art&design
Bartis Attila az utóbbi két – A nyugalom és A vége című regényeivel határolható – évtizedben elsősorban prózaírói munkásságával került a figyelem középpontjába. Mindemellett kissé háttérbe szorult a tény, hogy Bartis az írással párhuzamosan fotózással is foglalkozik, bár az, hogy a regényeiben gyakran és hangsúlyosan szerepel a fényképezés, nem hagyta teljesen feledésbe merülni, hogy a szerző eredeti szakmája történetesen fotográfus. A Mai Manó Házban megrendezett kiállítása meggyőző bizonyíték arra, hogy a két művészeti ág egyenrangú szerepet tölt be az életében, melyek egymást kiegészítve tudósítanak Bartis világképéről.
A vége kapcsán gyakran elhangzik, hogy a szerző Dél-Kelet Ázsiában írta meg a mű nagy részét. Jáva kellett Bartis számára ugyanis ahhoz, hogy a közép-európai mindennapokból kiszakadva megtalálja azt az életritmust, mely a regény befejezéséhez kellett. A szigeteken című kiállítás kézzelfoghatóvá teszi Indonézia háttérélményét, ugyanis a fotók túlnyomó többsége itt készült: ha tetszik, segítségükkel bepillantást nyerhetünk Bartis írói műhelyébe is, hiszen a képek segítenek megérteni azt, hogy miért és hogyan hatott a távoli ország ilyen erősen a művészre.
![]()
Már a kiállítás címe is jelzi Bartis viszonyulását a jávai „élethez”. A szigeteken másságot sugall, eltávolít (vagy elszigetel), ugyanakkor felfedezésre invitál: sajátos világot vagy világokat ígér. Bartis a kívülálló szemével tekint Jávára, amely – ahogyan ezt korábban nyilatkozta egy helyen – mindenben különbözik a számunkra ismerős „világtól”. Hogyan lehet megragadni azt, ami tökéletesen más, mint az otthonunk? Bartis ismerős részleteket mutat, egy kutyát, fákat, épületeket, természeti képeket, ám a kompozíciónak és nem utolsó sorban a határozott fekete-fehér tónusoknak köszönhetően ezek a részletek sosem látott konstellációkban szerepelnek, ismeretlenné válnak. Bartis fotói ezért is nem turistafotók: ő nem a szenzációt és a különlegeset ábrázolja, hanem az egzotikum hétköznapiságát igyekszik megragadni. Azt a mindent, ami teljesen más.
Bartis fotóinak ridegsége eleinte egyenesen sokkoló, ám lassanként belehelyezkedhetünk az „otthontalanság otthonába”. Mintha keresné az utat ennek a távoli világnak a megismerése felé, az ismerős fogódzókat az idegenség legyőzéséhez. Legyőzhető-e ez az idegenség? Jáva objektív megismeréséhez aligha jutunk közelebb, ám Bartis megismeréséhez annál inkább. A fotók kaput nyitnak egy ebben a formában eddig sohasem látott világ felé: beléphetünk Bartis magánvilágába. Kopár betonépítmények, sziklás tengerpartok, üres utcarészletek alkotják ezt a világot, amelyben az ember csak tétova vendég. Az ő szemszögén keresztül a szigetek valójában terek különös halmazai – olyan üres tereké, amelyekben az élet nyomai formákká egyszerűsödnek. A képeken egy-egy eltévedt állat vagy apró emberi sziluett szerepel, s bár a kiállításon helyet kapott néhány portréfotó is, ezek is inkább a modell „alakjának” lenyomatai, mintsem a személyiséget is bontogató, klasszikus értelemben vett portrék. Önarcképe például egy piszkos felületen tükröződik, alig kivehetően – lám, ennyire ismerhető meg valaki Bartis szerint.
![]()
Bár az összekötő kapcsokat Bartis sehol nem jelzi nyíltan, a figyelmes szemlélő számára képei párbeszédbe lépnek egymással, a komplementer formák és színek összekötik az egyébként azonosíthatatlan helyeken, időben készült munkákat. A formák dominanciája miatt másodlagos, hogy mit látunk a képeken: ezért sem zavaró, hogy egyszerű címeik a képektől elkülönítve, csak a termek sarkában elhelyezett tablókon olvashatók. Ugyanígy az alkotóról is csak minimális információ szerepel a kiállításon, amely szintén nem kelt hiányérzetet: így nincs semmi, ami elvonná a figyelmet magukról a képekről.
Ezzel párhuzamosan vonul végig a kiállításon a „sötét-világos harca”. Az erősen kontrasztos képeken általában a fekete szín dominál, de mindig megjelenik egy világosabb folt, vagy akár csak egy apró fényforrás, amely feloldja a tökéletes komorságot. Az élet beszivárog az első pillantásra élettelennek tűnő terekbe is, ami végső soron segít megérteni, hogy Bartis miért ragaszkodik ennyire a Távol-Kelethez. Bartis a nyugalmat tiszteli Ázsiában, egyszerűbbnek, sallangmentesebbnek, áttekinthetőbbnek látja az itteni életet, amely egy kívülálló számára nehezen adja meg magát. A képek nem is próbálják meg megfejteni ennek a nyugalomnak az okát, csupán a felszínt dokumentálják – hiszen idegenként ennyit érzékelhetünk, a mélység megismerhetetlen marad.
![]()
Az igazán figyelemreméltó az, ahogyan egy fotósnak ilyen határozott, sűrű atmoszférájú magánvilága alakul ki, úgy, hogy gyakorlatilag csak üres, figuráktól szinte teljesen mentes tereket fényképez. Wim Wenders filmrendező teremtett hasonlót a fotóival, színesben – talán nem véletlen, hogy Bartishoz hasonlóan ő is két művészeti ágban tevékenykedik párhuzamosan. Wendershez hasonlóan Bartisnál is végső soron idegen marad a lefotózott világ, ám közben mégis belepillanthatunk valamilyen intim titokba: megérthetjük, miért izgató ez a megismerhetetlenség.
Bartis Attila A szigeteken című kiállítása május 13-ig tekinthető meg a Mai Manó Házban (1065 Budapest, Nagymező utca 20.)
Bartis Attila cikkben szerepelő képei, sorrend szerint a következők:
A leadben: Piaci kutya, Kulon Progo, Jáva, 2014 (digitális print, 24x36 cm)
Négyzetes lead: Sárkány, Parangtritis, Jáva, 2016 (digitális print, 24x36 cm)
A cikkben, sorrendben: Férfi az óceán felett, Krakal, Jáva, 2016 (digitális print, 66x99 cm)
Óriásplakát éjjel, Tajpej, 2014 (digitális print, 24x36 cm)
Fotók: A Mai Manó Ház jóvoltából. Enteriőrfotó: Kiss Imre



