bezár
 

gyerek

2008. 03. 31.
Egy rém sárga család
A Simpson család – A film
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy rém sárga család Valami baj van az apákkal. A magunkfajta, irodalommal mételyezett olvasó könnyen azt hihetné, az apává válni nem vagy alig képes generáció(k) tagjai vallomásos regényeikben azért keresik saját portréjukat apáik tükrében, mert 1.) ez egy irodalmi probléma 2.) ha nemcsak irodalmi, hát magyarországi probléma; 3.) ha magyarországi, úgy a rendszerváltás utáni Magyarország problémája. Nos, a magunkfajta olvasó azonnal rájön, hogy téved, amint leül rajzfilmet nézni!

Úgy néz ki, a tetőtől talpig zöld Shrek egyáltalán nem zöldfülű alkotói az ogre történetének harmadik részében szintén az apa-parát járják körül, és a tetőtől talpig sárga Homer Simpson sorsát nézve sem leszünk sárgák az irigységtől: a falánk fánkfaló a The Simpson movie című film 83 perce során máson sem igyekszik, mint hogy megmentse családját - a kék hajú Marge-ot, a kamaszodó és apjával elégedetlenkedő Bartot, a környezetvédő aktivista Lisát, a kicsi Maggie-t -, sőt Springfieldet és az egész világot attól a katasztrófától, amelyet ő maga idézett elő.

Mielőtt ismertetnénk, hogyan válik a világ e sárga katasztrófa által sújtott övezetté, pár szót a kevésbé beavatottaknak a Simpson családról. A The Simpsons Movie (magyarul hosszabb: A Simpson család - A film) egy 2007-es animációs vígjáték David Silverman rendezésében, amely A Simpson család című televíziós rajzfilmsorozat alapján készült.

Homér A Simpson család sorozatot Matt Groening és a Klasky Csupo stúdió (amelynek alapító tagja a magyar származású Csupó Gábor) készítette a Fox televíziócsatorna számára.

Először 1987. április 19-én volt látható, két perces betétként a Tracy Ullman Show-ban. Óriási sikert aratott, és 1989 decembere óta immáron sorozatként is tizenkilenc évadot élt meg. (Magyarországon a TV3 kezdte vetíteni 1998-tól, majd a csatorna megszűnése óta kisebb-nagyobb szünetekkel egyéb csatornákon is felbukkan a sárga család.)

A sorozat egyik visszatérő poénja, hogy vajon melyik amerikai államban található a Simpson család otthona, Springfield, a kisváros. A mozifilmből kiderül, mely négy állam határán fekszik: Ohio, Nevada, Maine és Kentucky. A négy állam valójában egyáltalán nem határos egymással - Springfield az egyik legnépszerűbb városnév az Államokban. A mozifilm bemutatóját mégis az egyik Springfield nevű kisvárosban tartották: az USA Todayversenyt hirdetett a Springfield nevű városok között, és a Vermont-beli 9000 fős Springfield nyert. Pályázati filmjükben egy Homer-hasonmás egy rózsaszín óriásfánkot kergetett.

Springfield Tulajdonképpen az egész estés filmben is majdnem minden a fánk miatt történik. Lisa és a város új lakója, az ír Colin előadást tartanak "Mocskos igazság" címmel, s meggyőzik az embereket a város tavának megtisztításáról. Ezalatt Homer "úgysem mersz" játékot játszik Barttal, így a fiú meztelenül gördeszkázik végig Springfield utcáin. Végül rendőrök csípik nyakon - komoly megaláztatás éri. Az apja ügyet sem vet rá, ehelyett örökbe fogad egy malacot. Váratlanul a szomszéd szentfazék, Ned Flanders lesz az, aki segítő kezet (és nem utolsósorban egy nadrágot) nyújt Bartnak.

Homer otthon is csak a malaccal van elfoglalva. Az állat ürülékét egy kertbe telepített, már túlcsorduló silóban gyűjti, ami elborzasztja Marge-ot. Felszólítja Homert, hogy szabaduljon meg tőle, Homer azonban képtelen kivárni a sort a megsemmisítőnél, amikor hírét veszi, hogy ingyen fánkhoz juthat! A gyorsabb megoldást választja: a silót a tóba dobja. A disznótrágya komoly mértékben beszennyezi a vizet, többek közt egy mókus mutálódását okozva. A rendkívül szennyezett Springfield lakosságát egy hatalmas üvegburával elzárják a külvilágtól.

A rendőrség rátalál Homer silójára a tóban, a feldühödött tömeg pedig Simpsonék háza felé indul. A családnak az utolsó pillanatban sikerül elmenekülnie, Alaszkába szöknek új életet kezdeni. A tévében egy reklámot látnak, amelyben Tom Hanks az új Grand Canyont promotálja. Marge rájön, hogy az új Grand Canyont Springfield helyére tervezik. Ő és a gyerekek úgy döntenek, visszamennek és megakadályozzák otthonuk elpusztítását, ám Homer nem kíván segíteni azoknak, akik meg akarták lincselni. Családja nélküle indul vissza. Egy sámánasszony segítségével Homerra rátör a reveláció: hogy megmentse magát, meg kell mentenie családját és Springfieldet…

A disznótrágyás siló vagy a mutálódó mókus csak egy-egy példa a sok sületlenség közül, amely papírra vetve arcpirító ostobaságnak tűnik: a Simpson család sajátos bájáról csupán a történet ecsetelésével úgysem lehet meggyőzni azt, aki még sosem látta őket. Ám aki rajongója a sorozatnak, az tudja, hogy a család tagjai és a springfieldi lakosok mindegyszálig önálló jellemként élik kétdimenziós életüket.

És a jellem itt most kulcsszó. Hiszen már az bravúr a sorozat készítőitől, hogy közel húsz éven át minden szereplő az tudott maradni, aki a kezdetektől fogva volt - Maggie húsz éve nem mondja ki első szavát, Bart húsz éve kamaszodik, Marge kék hajában húsz éve nincs egy ősz hajszál -, de talán még ennél is nagyobb teljesítmény, hogy a 83 perces film során úgy beszélhetünk jellemfejlődésről, hogy továbbra is mindenki az marad, aki húsz éven át volt. A sorozat tizenegy legtevékenyebb írójának köszönhetően, akik a forgatókönyvet létrehozták, Homer rendületlen hülyesége nem csak Springfieldet rendíti meg, de az állhatatos Marge is megrendül házastársi szeretetében, és elsősorban Bart komoly lelki válságba kerül.

Bartot és az apját nem a generációs szakadék választja el egymástól. Bart kisfiúként hiányolja a szülői törődést, féltékenyen lesi a malacnak kijáró jóéjt-puszit, illetve a szomszéd család esti rituáléját, amilyenben neki nincs része; de nagyfiúként utasítja el a szomszéd által kínált csodakakaót (a neten már a Flanders-féle forró csoki receptje is fellelhető!) - amit aztán mégis kisfiú módjára, titokban fogyaszt el. A nem csupán szentéletű, de gyakran szenteskedő Ned Flanders, a szomszéd csak ideig-óráig pótolhatja a hiányzó apát, az apaképet, a példaképet. De a filmben kevesebb negatív megmozdulása van, mint az egyes epizódokban általában. Ned Flanders Homer Simpsonnal ellentétben igazi mintaapa.

De vajon Homer Simpson valóban annyira rossz apa volna? A Virginai Egyetem angol irodalom professzorának (!), Paul Cantornak a "Közösség, hagyomány, fánk" című írásából megtudhatjuk, hogy sokan kritizálták már a Simpson családot, amiért az apát ostobának, gyengének és elvtelennek mutatják be. Homerra ez mind igaz - állítja a professzor is -, ráadásul önző és hamar dühbe gurul, mérgét nem egyszer a gyerekein vezetve le (lásd Bart torkon ragadása). De legalább elérhető a felesége és a gyerekei számára. És ha ez kevés volna: csekély számú jó tulajdonsága mind a családhoz kötődik - értük dolgozik, hogy eltartsa őket, másodállást vállal, mikor Lisa pónira vágyik, és nemegyszer kiderül, hogy még mindig rendületlenül szereti a feleségét.

"A családi élet egyes vonásainak kifigurázása ellenére a Simpson család végeredményben a hagyományos család intézményének ünnepléséről szól" - állapítja meg a professzor, hozzátéve: "a Simpson család érdekességét az adja, hogy a tradicionalizmust az anti-tradicionalizmussal párosítja".

A filmben is számos esetben ez történik: a Simpson család például templomba jár, akárcsak sok-sok amerikai család. Hogy Homernak nincs igazán kedve a dologhoz, az kiderül ugyan - mégis elmegy, és a templomba járás tradícióját végül a nagypapára rátörő látomás figurázza ki igazán, amelyet aztán csak Marge vesz komolyan. De ha a film meg is engedi magának, hogy gúnyolódjon a valláson, valójában azért teszi - épp úgy, mint a család intézményének esetében-, mert elismeri annak fontosságát.

Hasonlóképp gúny illeti a kisvárosi életet - de hát az egész film a kis város megmentéséről szól. A sorozatban a politika is mindig helyi ügy - lám, most abból lett a baj, hogy Schwarzenegger elnök szó szerint Springfield feje fölött hoz döntést, miután a Környezetvédelmi Ügynökség igazgatója elzárta a lakosságot a külvilágtól. Az önálló és jól működő Springfield épp azon az elven működik jól, amely elv a Simpson családot is önálló és jól működő családdá teszi, és ez az elv végső soron nem más, mint egymás elfogadása, a minden gyarlóságon felülemelkedő szeretet.

Szerelem Simpson módraÉs bőven van min felülemelkedni, míg Homer el nem motorozik Marge-dzsal a naplementébe - erről szól az egyébként "tizenkét éven aluliak számára nagykorú felügyelete mellett ajánlott" mozifilm.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Tamás Zsuzsa --


További írások a rovatból

Mészöly Ágnes - Molnár T. Eszter: Az Emberek Országa
A második HUBBY-est a B32-ben, június 4-én
gyerek

KAFF: Ismét az animációé a főszerep
Jön a 14. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál

Más művészeti ágakról

Interjú Tóth Kingával intermediális alkotásról, a fiatalok lehetőségeiről, szellemi műhelyekről, fordításról
art&design

Éhesen alszik a tranzitzóna Éhesen alszik a tranzitzóna
Az emlékezés installációja Waldsee-ben (A 2B Galéria Waldsee 1944 című kiállításáról)
art&design

Divatséta a Ludwigban Divatséta a Ludwigban
Király Tamás. Out of the box
Airbourne, Fezen Fesztivál, 2019. 07. 24.


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés