bezár
 

gyerek

2019. 04. 28.
Vajon fog olvasni?
Kerekasztal-beszélgetés
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A XXVI. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon április 27-én kapott helyet a Vajon fog olvasni? elnevezésű kerekasztal-beszélgetés, amelynek témája a gyermekek olvasóvá nevelése volt, szakmai és pedagógiai szempontok mentén. A beszélgetés résztvevői Balázs Eszter Anna, a Kolibri Kiadó főszerkesztője, Kovács Eszter, a Pagony Kiadó főszerkesztője, Török Ágnes, a Móra Kiadó szerkesztője, Papik Eszter, a Scheiber Sándor Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium tanítója és Simon Krisztina, a Könyvtárostanárok Egyesülete elnöke volt, aki moderálta a beszélgetést.

Kezdésként Simon Krisztina bemutatott egy kisfilmet, amelyben elsőéves kisdiákok könyvtárhasználat óra közben beszélnek arról, hogy a nagyobb betűk, a kevés sor és az érthető szavak megkönnyítik számukra az olvasást. A felvételek tanúsága szerint ezek a gyerekek megszerették az olvasást, amiben segítette őket a Most én olvasok című könyvsorozat, amelyen jelölve van egytől négyig, hogy milyen nehézségű az adott mű, ami a kezdő olvasókat (ill. szüleiket és tanáraikat) segíti a számukra megfelelő olvasmány kiválasztásában. Simon először azt a kérdést tette fel, hogy a szerkesztők a különböző szintekhez hogyan rendelik hozzá a megfelelő szókincset.

prae.hu

Kovács Eszter elmondta, hogy pedagógusi javaslatokra létrehoztak egy első alatti nagybetűs szintet, mert még az első is picit nehéz a kicsiknek. Balázs Eszter hozzátette, hogy ők logopédusoktól kértek segítséget, hogy a betűk formátuma a lehető legkönnyebben befogadhatóvá váljon, illetve a fordítóktól azt szokták kérni, hogy lehetőleg minél rövidebb szavakat használjanak.

Török Ágnes bemutatta a Móra kiadónál újonnan megjelent sorozatot, amelyet Bosnyák Viktória, Knézich Anikó és Dudás Győző készített, ami úgy nevel az olvasásra, hogy először a szókészletet és a gondolatokat alakítja ki pusztán a képekkel, szöveg nélkül.  A Nyelvkincstár köteteiben fokozatosan jelennek meg a rövidebb, majd hosszabb szavak, és közös bennük, hogy mind vékonyak, ezért könnyen kiolvashatóak, ami sikerélményt okoz a gyerekekben, ami kulcsfontosságú az olvasóvá nevelésben.

A következő kérdés arra vonatkozott, hogy hogyan lehet úgy vékonnyá tenni egy könyvet, hogy közben ne veszítsen az értékéből. Kovács Eszter kifejtette, hogy a Most én olvasok sorozat szerzőinek kifejezetten meg van szabva, hogy a különböző szintekhez hány karaktert, összetett szót, illetve mondatot írhatnak. Hozzátette, hogy a szintek emelkedésével egyre csökken a rajzok nagysága, a negyedik szinten sincs oldalpár rajz nélkül, de ott már a lap egészen nagy részét szöveg tölti ki. Török Ágnes a digitális környezetben felnövő generáció sajátosságaira világított rá, vagyis, hogy számukra a vizualizáció, vagyis a képek és a szöveg harmóniája elengedhetetlen. Papik Eszter elmesélte, hogy az ő egyik osztályában ezekkel a könnyen fogyasztható könyvekkel sikerült azt elérni, hogy a diákok minden szünetben megrohamozzák a könyvtárat. Annak ellenére, hogy a mai gyerekek pörgősen fogyasztják a digitális kultúra termékeit, a vékony és olvasmányos könyvekkel még mindig vissza lehet őket csábítani az olvasáshoz.

Mesélés közben

Ezután a könyvekben megjelenő témákra terelődött a szó. Simon Krisztina beszámolt róla, hogy az ő tanítványai egy focis könyvet szerettek nagyon, de egy lány nehezményezte, hogy a sportos művek mind fiúknak szólnak, és ő olyat szeretne olvasni, ahol egy aerobikozó kislány a főszereplő. Balázs Eszter rámutatott, hogy az elsődleges szempont a humor, mivel az egy sajátos jutalom, amikor az olvasás örömet vált ki a befogadóban. A Kolibri Kiadónál igyekeznek kortárs magyar írókat megjelentetni, de a "modernesítés" is jellemző, például az 1930-as években Enid Blyton által írt Öt kölyök című művet a mai világba helyezett illusztrációkkal adják ki. Papik Eszter szerint a viccesség és a mozgalmasság miatt a gyerekek szívesebben olvasnak kortárs történeteket. Egy nagyobb osztálynál kiesnek a pixisből a nagyon csajos és nagyon fiús könyvek, inkább olyanok szoktak beválni, amik egy nagyobb csoportról szólnak, mert azoknál a gyerekek meg tudják találni azt a szereplőt, akivel azonosulni tudnak. Emellett egy könyvben megjelenő csoportos probléma feldolgozása segíthet a való életben is megoldást találni egy adott konfliktushelyzetre. Például Papik osztálykirándulásra akarta vinni a diákokat, de sokan húzódoztak ettől, ezért az Erdei iskola című olvasmányt feldolgozva bírta rá a gyerekeket a részvételre.

Végül a fiús és lányos könyvek kerültek szóba. Török Ágnes szerint az lenne az ideális, hogyha nem lennének külön kategóriák, hanem nemtől függetlenül bárki olvashatna bármilyen könyvet. Ezzel szemben a piac, a szülők és a gyerekek azt diktálják, hogy a lovas könyvek a lányoknak, míg a focis könyvek a fiúknak valók. Papik Eszter hozzátette, hogy pedagógusként igyekszik olyan könyveket adni a gyereknek, amikben nem éles ez a határ. A kisebbekben pedig már szinte alig van meg ez a felosztás, ők tetszés alapján választanak és nem nemek alapján. Balázs Eszter a fent említett Öt kölyökből emelte ki Alex karakterét, aki egy fiús és vagány lány, akinek a megjelenése felfogható feminista törekvésként is. Kovács Eszter arra az ellentmondásra hívta fel a figyelmet, hogyha egy könyvnek fiú a főszereplője, akkor azt megveszik a fiúknak és lányoknak egyaránt, de hogyha lány a főszereplő, akkor azt fiúknak a legritkább esetben adják.

Fotó: Oláh Gergely Máté

nyomtat

Szerzők

-- Ivánkai Márk --

Budapesten született 1998-ban. Az ELTE BTK-n tanul magyar-média szakos tanárnak. A Prae.hu mellett az ELTE Online-nak és a KultAgorának is ír cikkeket. Főleg ifjúsági irodalommal, filmművészettel és magyar könnyűzenével foglalkozik.


Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
Ilyen volt a Margó első napja
Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés