bezár
 

art&design

2019. 05. 11.
Publikus '90-es évek
A Publikus magánügyek. A 90-es évek művészete magyarországi magángyűjteményekben című kiállításról a szentendrei MűvészetMalomban
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
A szentendrei MűvészetMalomban megrendezett Publikus magánügyek című kiállítás a 90-es évek magyar képzőművészetét mutatja be, méghozzá magángyűjteményekben való megjelenésén keresztül. A tárlat harminc magyarországi magángyűjtemény anyagát fogja át.

A kilencvenes évek jelentős változást hoztak az élet minden területén, és elérték a a művészeti szcénát is. 1990-ben például megkezdte működését a budapesti Ludwig Múzeum, amely fontos színtere lett a kortárs képzőművészetnek, a kritika a megújult Művészetben, az Új Művészetben töltötte új szerepét Sinkovits Péter főszerkesztésében, a Képzőművészeti Főiskolán pedig a mindaddig mellőzött művészek, tanárok is katedrát kaptak. Megjelentek a köztudatban a közelmúlt feldolgozására irányuló törekvések is, és a korábban hivatalosan nem vagy csak kevéssé kanonizált stílusirányzatok – mint a neo dada és a bad painting – is bekerülhettek a kánonba. Ebben a korszakban jöttek létre a kereskedelmi galériák is, amelyek fontos platformot jelentettek a kortársakat gyűjteni akarók számára.

A szentendrei kiállítás, amely a ’90-es évekbeli magyar képzőművészet magángyűjteményi reprezentációjának eddigi legnagyobb ívű áttekintését kívánja adni, egyszerre igyekszik láttatni a műgyűjtés tendenciáit és a képzőművészetben megfigyelhető tematikus, mediális változásokat. A kilencvenes évek magyar képzőművészetét a rendszerváltás miatt ugyan az összetorlódó stílusok jellemzik, de általában az individualitás, pontosabban a művészi individuum középponti helyzetét emeli ki a kiállítás.

A tárlat három tematikus blokkra osztja, és  tendenciózusan megfigyelhető jelenségek szerint osztályozza az anyagot. A médiatudatos alkotásokat – amelyeket egy adott médium önreflektív használata határoz meg –, a művész és a művészet új szerepeit, témáit (mint pl. a nőiséget), valamint a neoavantgárd és posztmodern kapcsolatát emeli ki, ám ezek az egységek a kiállítótér sajátosságaiból – több kis szoba, emeletek, folyosók – eredően nem feltétlen különülnek el a látogatók számára is követhető, logikus módon. (A főbb gondolati ívek azért könnyen követhetők.)

A tematikus osztályozás egyfelől magában foglalja a reklámok világát kifricskázó alkotásokat, az addigi rendszerből immár nyíltan viccet űző műveket, a nemiség és a test női szempontú megközelítéseit, a korábbi női szerepek feladatok látványos kigúnyolását tárgyul választó fotókat, festményeket, kollázsokat vagy a társadalomnak görbe tükröt tartó alkotók munkáit. Ezeket mind-mind külön terembe rendezték, így még érthetőbbé, áttekinthetőbbé tették az anyagot kurátorok.

A tárlaton figyelmesen haladva másfelől különböző műgyűjtési tendenciákat, stratégiákat figyelhetünk meg. Ezekre általában nagy hatással vannak a személyes kapcsolatok, barátságok a művésszel, és a személyes preferenciák is. Ugyanitt az életkor is meghatározó lehet, noha az itt felsorakoztatott művek gyűjtői nagyrészt abból a generációból kerültek ki, mint a művészek meghatározó hányada, azaz, akik a ’90-es évek körül kezdték meg felnőtt, önálló életüket.

A legizgalmasabb szobák egyikében a női sztereotípiákat negatív színben bemutató alkotásokat láthatunk, valamint női alkotóművészek munkáit, amelyeken a női lét nehézségeit és a szexualitást dolgozzák fel. Itt látható Bakos Gábor és Weber Imre Vágy 1. című 1999-es printje, amelyen egy Hajdú Molnár Róza nevű tanulót láthatunk és a kép alsó részén az ő álmait olvashatjuk. „Legyen egy szépruhám, … vagy arany, vagy ezüst, vagy valamilyen földig érő, … és három lovam, … egy barna, egy szürke és egy fekete, … a palotám egy rét közepén lenne.” A fotó láttán a nézőt kétségbeesés foghatja el, a mű pedig erőteljes gondolatébresztő hatású lehet, akárcsak a teremben kifüggesztett többi kép.

Bakos Gábor és Weber Imre- Vágy 1.

Egy másik figyelemfelkeltő alkotás pedig a politikai kérdéseket is érintő művek között kapott helyet. St. Auby Tamás Szabadság lelkének szobra című projektjét mutatja be, amely során a Budapest panorámáját uraló Szabadság-szoborból csinált – egy ejtőernyővászon segítségével – egy a város felett lebegő szellemalakot; így próbálta elérni, hogy gondolkodjunk a szoborról, árnyaljuk annak jelentését.

St. Auby Tamás -A szabadság lelkének szobra

A bemutatott műveken keresztül leginkább egy életérzésbe csöppenhetünk, és vizuálisan egyszerre át is élhetjük, hogy milyen volt az a művészeti éra, amelyben egyszerre kaptak helyet a nemrég még underground, de akkorra már fősodorba került irányzatok és a rendszerváltás után megjelenő hangsúlyos tendenciák.

 

A Publikus magánügyek. A 90-es évek művészete magyarországi magángyűjteményekben című kiállítás 2019. május 12-ig tekinthető meg a szentendrei MűvészetMalomban (2000 Szentendre, Bogdányi út 32.)

Fotók: Edvy Athina

nyomtat

Szerzők

-- Edvy Athina --

Jelenleg esztétika és vallástudomány szakos hallgató az ELTE Bölcsészettudományi karán.


További írások a rovatból

Papageorgiu Andrea alkotásai a Barabás Villában
art&design

Interjú Révész Emese művészettörténésszel

Más művészeti ágakról

irodalom

Krasznahorkai László Zsömle odavan című regényéről
Petőfi Sándor válogatott művei törökül
Kritika Krusovszky Dénes Levelek nélkül című regényéről
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés