bezár
 

art&design

2019. 06. 05.
Rajtunk kívüli rend
Gálhidy Péter Sarokvas című kiállításáról (Megnyitó)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Gondoltak már arra, hogy miben különbözik a természet valódi arcától az, ahogyan mi látjuk? Vajon látnánk-e a természetet, ha az állatok szemén keresztül szemlélnénk? Képzeljük el, hogy egy szarvas megcsodál egy facsemetét a maga tiszta szépségében, vagy, hogy egy vércse szem elől téveszti a prédáját, mert elvész az elé terülő horizont látványában. Mi viszont varázslatosnak látjuk a természetet. Talán pont azért, mert kívül kerültünk hatókörén. Nem értjük a nyelvét, de vonz minket minden, ami enigmatikus és rejtőzködő.

Általában véve a tudat nélküli, sötét és ösztönös dolgokat mondjuk természetesnek, mivel a természethez, romantikusan, főként a vadság, a szabadság, a kontrollálatlan burjánzás képzetét kapcsoljuk. Azonban, más oldalról szemlélve, a természet a legnagyobb rend képviselője. Tudományunk ugyan képtelen teljességében felmérni szisztémáját, a természet nem kaotikus. Civilizációnk és az emberi elme inkább tűnik annak, és talán ezért képtelen a magán kívüli, monumentális rend befogadására.

prae.hu

A természet nagyságát az emeli más struktúrák fölé, hogy képes a véletlennel kalkulálni, ami felfoghatatlanná teszi számunkra. Ezzel együtt a természeti formák nem szabálytalanságot mutatnak, csak máshonnan kell szemlélnünk. Gálhidy Péter szobrai megidézik a természeti képződményeket és gyönyörű, letisztult formákat mutatnak. Első ránézésre az ág-szobrok szabálytalannak tűnnek, de ha belegondolunk, hogy egy fa milyen rettentő renddel növeszti ki ágát, amely „tudja”, hogy a vízelosztás érdekében merre terebélyesedhet tovább, és hogy ezekben a kis ágakban ennek a vitális, folyamatosan alakuló és alakító akaratnak a szándéka buzog, akkor már kevésbé tűnnek szabálytalannak. Akárcsak a levél szimmetriája: még megkopva is sokatmondó. Vagy a tapló sima félköríve, esetleg a fűszálak szabályossága: mind organikus harmóniát és egységet mutatnak, amelyhez szükségtelen stilizálni vagy absztrahálni a látványt.

Gálhidy Péter: Sarokvas, 2019, részlet, ©Gálhidy Péter

Ha hazamennek és esetleg otthon a kamrában találnak egy kevés mandulát, vizsgálják meg ebből a szemszögből. Számomra a megpucolt mandula a tökéletesség mintaképe. Bárhol törjük is félbe, ugyanolyan sima és homogén marad, hogy élvezet megérinteni, a gyönyörű formájáról nem is beszélve. Talán kissé ellentmondásos ezt mondani egy megnyitón, de az olyan mélységű dolgok, mint a természet teljességében sohasem feltáruló belső magja, amelyet titokzatossága sejtet, lekorlátozzák a nyelvi képességeinket, mégis mindig megfejtésre ösztönöznek, akárcsak a műalkotások, amelyek szintén képesek a megragadhatatlan dolgok érzékeltetésére, ezáltal hozva létre a kettő között egy furcsa rokonságot.

A természet szigorú rendbe foglalja a folyamatos áramló alakulást és változást. Ezt jól szimbolizálja a Sarokvas című művön finoman megjelenített enyészet, amely egyszerre a levélé és a vasé is. Szobrain Gálhidy Péter izgalmasan jeleníti meg a folyamatot, ami nem kis kihívás. Amikor először láttam a furcsa, kristályszerű képződményeket Péter munkáin, az a benyomásom támadt, mintha most is folyamatban lenne a terjedésük, mintha pont egy változásnak, alakulásnak lennék a szemtanúja… Van ebben az átmenetiségben valami párálló finomság, valami megragadhatatlan tünékenység, amilyen maga a természet is.

Ezek a növekvő szerkezetek eszünkbe idézhetik az élősködőket. Ahogyan az egyes szobrokon lévő, kissé természetellenesnek ható kristályok ellepik és bekebelezik a formákat, olyan, mintha egy gazdatesten terjednének el. Számomra minden kristály természetellenesnek hat csodálatos szerkezetével és kicsit minden kísérteties, ami ellentmond a természetnek. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy Péter munkáinak egyik központi kérdése az egyensúly, akkor máris nem élősködőnek hatnak ezek a kristályok, hanem egy szimbiózis alkotóelemeiként tűnnek fel, amelyek a természet által előírt végtelen szigorral tartják fönt a harmóniát. Számomra a kiállított művek ezt az egyensúlyt és szükséges együttélést, együtt létezést mutatják.

Gálhidy Péter: Sarokvas, 2019, részlet, ©Gálhidy Péter

De vajon hogyan egyensúlyozunk mi civilizáció és természet között? A kiállított műveken megjelennek a tárgyi világ képviselői is, az eszközök, az ember alkotta természet, amely számunkra eltűnik a használat közben, hiszen nem is figyelünk például a kanál jelenlétére evés közben. Hasonlóan ahhoz, ahogyan az állatok számára is hétköznapian semmisé válik a természet. Mintha az embereknek a használati tárgyak jelentenék a természetet, vagyis a természetes környezetet, míg lehet, hogy az erdő szélére kidobott mosógépet a rókák alaposabban megnézik. Gálhidy készen vett objektjei eltűnnek a természeti tárgyak mögött, feloldódnak a műalkotásban. A gyors elmúlástól menekültek meg ezeket a tárgyak, amikor Péter műalkotást csinált belőlük, az ember tekintetét itt mégis a természeti formák kötik le.

Ezeken a műveken ismeretlen és rettentő rendként tűnik fel a természet, amely számunkra csoda és kábulat. A szürrealisztikus elemek, mint a lebegő, kristályos ágak vagy a kizöldellő zuhanyrózsa, mutatják azt az idegenséget és kísértetiességet, amellyel távolról szemléljük a titokzatos physist. Kísért minket például dombormű formájában, amikor a falról fakéregként mállik le, utat törve a szerves életnek vagy amikor a relief műfajának egy lehetséges újragondolásaként a sarokban fenyegető, sötét foltként egy roppant falevél feszül a falnak, megpróbálva belesimulni a mi emberi, épített környezetünkbe.

Gálhidy Péter munkái talán segítenek valamelyest felismerni azt a titokzatos távolságot és ismeretlenséget, amely köztünk és a natura között tátong. Olyan ez, mint mikor a tengeren túl messze úszunk a parttól és már nem látjuk a mélység alján a fövenyt, hanem a végtelen feketeség tátong alattunk. Ezt éljük át a természet letaglózó fenségessége kapcsán, és ezt, amikor elnémulunk egy műalkotás előtt.

 

Az itt olvasható írás Cserhalmi Luca megnyitószövegének szerkesztett változata. 

Gálhidy Péter Sarokvas című kiállítását 2019. június 1-ig lehetett megtekinteni az Epreskert Parthenón-fríz Teremben  (1063 Budapest, Kmety György utca 26-28.)

Képek: ©Gálhidy Péter 

nyomtat

Szerzők

-- Cserhalmi Luca --


További írások a rovatból

art&design

Diki Luckerson: Haladás labirintus szája felé
art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
art&design

Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!

Más művészeti ágakról

Beszélgetés az Octogonról a FUGA Építészeti Központban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés