bezár
 

zene

2019. 10. 29.
Vad futamok, szakadó húrok
Edin Karamazov lantestje a Zeneakadémián
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Október 25-én a Zeneakadémia Solti termében Edin Karamazov rendhagyó lantestje több izgalmas kérdést vetett fel. Mekkora az előadóművész szabadsága az „interpretálásban”, amikor olyan zeneszerzőtől játszik, mint Bach? Van-e konkrét jelentése annak, hogy korhű játék? Egyáltalán, mire számított a közönség, amikor Karamazov  műsorösszeállítását nézegette az étlapon? Én biztos nem arra számítottam a repertoár alapján, mint amit kaptam. A zenei élmény viszont maximálisan átjött.

Az est minden túlzás nélkül, kétségbeejtően indult. Edin Karamazov berobbant az archlute-jával és szó szerint a húrok közé csapott. Zamboni egyik virtuóz, kontrapunktikus szerkesztésű barokk szonátájával indította koncertet. A tánctételek felismerhetetlenek voltak, vagy legalábbis kissé karaktervesztettek az önkényesen választott ritmikai változtatások miatt. A szabadosan megformált barokk darab totális átváltozáson ment át, azt a benyomást keltve, hogy itt valami modern zenei anyag szól, viszont rögtön belépést kaptunk Edin Karamazov belső lelki és zenei világába. Ha valaki elfogadta a meghívást, letette a darabok megszólaltatásával kapcsolatos elvárásait és prekoncepcióit, rendkívül érzelemgazdag és szertelen zenei anyagban úszhatott.

prae.hu

Bach BWV 1010-es csellószvitjének Karamazov-féle lantátiratát hallva rá kellett jönnöm, hogy komolyan kell venni a kifejezést: átirat. Az eredetileg csellóra írt virtuóz műveket, Karamazov saját szavaiból tudjuk, nem hangról hangra játszotta, hanem a lejegyzett mű alapján mesélt el egy sztorit, amibe az is belefért, hogy akkordokat hagyott ki, és kötetlenül díszített. A tánctételek karaktere ebben az esetben jobban kirajzolódott, a lassú, méltóságteljes Allemande végig tempóban volt, a hevesebb Courante viszont tényleg egy fékevesztett rohanás volt, és a többi gyors tételhez hasonlóan meg lett rángatva a ritmusa, ami széteséssel fenyegette a tételt.

Leo Brouwer kubai zeneszerző, gitárvirtuóz Sonata de los Misterios című darabjával indult a program második fele. A 2014-ben komponált darabot kifejezetten Karamazovnak írta a zeneszerző. A koncert utáni beszélgetésben aztán azt is megtudtuk, hogy ez nem egy puszta alkotói gesztus volt Brouwer részéről, hanem kifejezetten Karamazov egyénisége ihlette a művet. Ígyhát ez a zene olyan, mint egy öltöny, amit pontosan rászabtak. Szóval Karamazov magát is elmesélte nekünk a hangszerével. A közönségnek nemcsak az érzelmes sztori tetszhetett, hanem az elmésélés módja is, amiben a hangszeres technikai tudás megmutatása is fontos volt. Tegyük hozzá, Karamazov nem úszta meg húrszakadás nélkül a koncertet, és mit tehetett volna, hátraszaladt, hozott póthúrt, felrakta, és folytatta a zenélést.

Zeneakadémia/Erdős Dénes.

Ráadásdarabként Alessandro Piccinini olasz barokk zeneszersző Aria di saravanda című darabja szólt. A szép dallamvonalú variációs darab nemcsak Karamazov hangszerének színgazdag tónusait mutatta meg, hanem azt is, hogy a színpadon ülő fickó, az egyik legjobb előadóművész, akit valaha láttam. Öntörvényű, de nem egoista, alázatos a leírt zenéhez, de a megfelelő szabadsággal nyúl a lejegyzett anyaghoz és mindenekelőtt a zenei atmoszféra megteremtése a célja.  Zárásként két gondolat tőle: „Forrásokat olvasni hasznos, de az autentikusság egy feeling.” „Másokkal együtt zenélni olyan mint, másokkal együtt sétálni.”

Zeneakadémia/Erdős Dénes.

nyomtat

Szerzők

-- Szabó Tímea --


További írások a rovatból

A Tame Impala legkevésbé inspirált albuma
Verdi Nabuccója a Nemzeti Filharmonikusok előadásában
Az ország legismertebb előadóival énekel együtt a gyermekkórus
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés