bezár
 

film

2020. 03. 22.
Sziszüphosz átka megtört
Todd Haynes: Sötét vizeken
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az amerikai sajtónyilvánosság történetében több olyan eset is ismert, amikor egy magányos harcos valódi változást tudott elérni szűkebb vagy tágabb társadalmi környezetében. Ezeket az embereket az amerikai filmművészet előszeretettel emeli pajzsra, és teremt belőlük igazi amerikai hőst.

A Sötét vizeken című film ötlete Nathaniel Rich a New York Times Magazine-ben megjelent The Lawyer Who Became DuPont’s Worst Nightmare című oknyomozó cikkéből származik. A riport arról számolt be, hogy az Egyesült Államok egyik legnagyobb múlttal rendelkező vegyipari vállalata, a DuPont egy nyugat-virginiai tározója a ’60-as évek óta szennyezi a környék tavait és ivóvízhálózatát. Sőt, mint az később kiderült, a DuPont a teflon anyag alkalmazásával családok millióinak egészségét veszélyeztette világszerte. Mivel a cég a nyugat-virginiai régió egyik legfőbb munkaadója, a vele szembeni fellépés lehetetlennek tetszett. A sors különös fintora, hogy éppen egy vegyipari cégeket az ügyfelei között tudó ügyvéd járt a végére a sötét ügynek, és ezzel alapjaiban rengette meg a társadalom bizalmát a vegyipari cégben, és vele a nagyvállalati rendszerben. A sztori remekül illeszkedik a korszellem nagytőke-, bank és óriásvállalat elleni diskurzusába, a túlburjánzott kapitalizmus vadhajtásainak levágásra tett erőfeszítések mozgalmába.

Sötét vizeken

Todd Haynes rendező egy jól bevált amerikai filmes recepthez nyúlt, amikor dokumentumfilmektől megszokott, részletező hitelességgel építette fel játékfilmje narratíváját. A film képi világa ennek megfelelően mentes a felesleges sallangoktól, az alkotók természetesség érzetét igyekeztek megteremti. Egy iowai irodaházat nehéz is lenne izgalmasnak bemutatni, a benne töltött hétköznapok nyomasztó súlyának érzékeltetéséhez szükség van az olyan, egyértelmű üzenetnek szánt hideg színek használatára, mint a kékek és acélszürkék. Egy rosszabb októberi napon ugyanezt láthatja egy budapesti multis dolgozó, ha kitekint a munkahelye ablakán. Átélhető és hiteles a corporate mókuskerék bemutatása, de az elhanyagolt vidéki farmházak sem nyújtanak több vigaszt a nézőnek. Egy ilyen ingerszegény realista alkotásban kiemelt szerep hárul a felvonultatott színészekre, akik tovább erősítik a hétköznapiság benyomását, mégis személyessé teszik a történetet.

Sötét vizeken

Mark Ruffalo játssza Rob Billot ügyvédet, aki a nyakába veszi a több mint 10 évig tartó jogi harcot a nyugat-virginiai lakosok egészségéért. Ruffalo játéka a szándékolt félszegségre épül, karakterében meg kell mutatnia az érzelmi kommunikációban nehézkes öltönyös szakembert, akinek a munkamániája tölti be az élete egyéb területein tátongó űrt. A karizma nélküli férfi a szemünk előtt válik egy erkölcsi ügy harcosává, akivel már tud menni a néző. Anne Hathaway alakítja Billot ügyvéd feleségét, aki a szülés után nem folytatta ügyvédi praxisát. A színésznő szerepeltetése először pénzszórásnak tűnhet a produkció részéről, de később ő az, képes felvillantani az önzetlenek tűnő erkölcsi harc magánéleti árát. A társadalmi igazságosságért folytatott küzdelem, illetve bármilyen emberi léptéket meghaladó kihívás mindig komoly áldozatokat szed azok környezetében, akik ezt vállalják. Ezeket a lassan hömpölygő, hétköznapi veszteségeket mutatja meg nekünk Anne Hathaway érzékletes játéka. A mellékszereplők póz nélküli, hiteles alakítása külön dicsérő szót érdemel. Azzal a dilemmával küzdenek, amivel mindannyian szembesülünk, amikor például környezettudatosan próbálunk vásárolni az üzletben, vagy a klímaszorongásunkat más hasonló módon igyekszünk csillapítani. Egy kisközösség jóléte közvetlenül függ az odatelepülő nagyvállalat ipari kapacitásától. Az áldásait és átkaiból egyaránt részesülnek a környékbeli települések, ahol nem szívesen harapnak a kézbe, amely eteti őket. Ez a morális szürkezóna adja a film dilemmáját is, ami a független gondolkodás és a feltűnést kerülő kisember álláspontja között feszül. A lapos pillantások rossz titkait érzékletesen adják vissza a színészek, legyen szó egy vacsorajelentről vagy a vasárnapi istentiszteletről.

Sötét vizeken

A Sötét vizeken műfajából adódóan nem az a sodró lendületű alkotás, sokkal inkább épít a ki nem mondott szavakra és az elfojtott feszültségek mérgező hatására. A tempó így is kicsit el lett számolva, hiszen a lelassult szívveréshez hasonlító végjátékot nyugodtan meg lehetett volna kurtítani vagy húsz perccel. Egy mai néző számára egy ilyen meditatívan lassú filmet kínálni legalábbis kockázatos vállalkozás. És most még azok a figyelemfelkeltő vizuális ingerek sincsenek meg, mint Julia Robert frivol nőisége a film testvérdarabjának számító Erin Brokovich – Zűrös természetben. Az atmoszférát Haynes ugyanakkor remekül teremti meg, a drámai pilléreknél pedig hatásosan pontozza alá az instrumentális, néhol hipnotikus zene.

Sötét vizeken

A dezinformáció új korában, amikor a véleménybuborékoknak köszönhetően már nemcsak a hagyományos fogyasztási javakat, hanem a világról alkotott koncepcióinkat is előre csomagoltan kapjuk, minden olyan filmet nagy becsben kell tartani, amely a szellemi függetlenségünkért küzdő hétköznapi embereket állítják a középpontba. Ezek lassú, türelmet igénylő filmek, de az igazság megismerése felé sem tükörsima autópálya vezet.

 

Sötét vizeken, színes, magyarul beszélő amerikai thriller, 2020. Rendező: Todd Haynes. Forgatókönyvíró: Matthew Michael Carnahan, Mario Correa. Szereplők: Mark Ruffalo, Anne Hathaway, Tim Robbins, Bill Pullman, Bill Camp, Victor Garber, Mare Winningham, William Jackson Harper, Louisa Krause. Fényképezte: Edward Lachman. Producer: Pamela Koffler, Mark Ruffalo, Christine Vachon. Bemutató: 2020. 02. 27. Forgalmazza: Vertgio Média. 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott!

A Vertigo Média nyilatkozata a koronavírus-járvány kapcsán itt olvasható. Mozijuk, az Art+ Cinema nyilatkozata a koronavírus-járvány kapcsán itt olvasható. A film jelenleg nem látható a mozikban.

Képek: Vertigo Média

nyomtat

Szerzők

-- Mosolygó Miklós --


További írások a rovatból

Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
A legkülönbözőbb természetű titkok a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Beszélgetés Hevér Dániel rendezővel és Kertész Zsanett forgatókönyvíróval a Valami madarak című filmjükről

Más művészeti ágakról

Petőfi Sándor válogatott művei törökül
Kritika Kállay Eszter Vérehulló fecskefű című kötetéről
irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés