bezár
 

art&design

2020. 09. 17.
Vallás, mint társadalmi tudat
Vendég+látás kiállítás Pannonhalmán
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
A múzeumok és kiállítóterek hosszas zárvatartása után nagy eufória újra (és még) kiállításokra járni, a Pannonhalmi Apátság főmonostorában megrendezett Vendég+látás című tárlat pedig méltóképp reprezentálta, hogy miért is hiányzott a közönségnek a múzeumlátogatás élménye. A vendégség szó a vendégek fogadását, ellátását jelenti az értelmező kéziszótár szerint. Ha ebből indulunk ki, akkor az Apátság a kiállításon megpróbálta vendégül látni többek közt azokat az embereket, akiknek a hit határozza meg mindennapjait, illetve azokat is, akiknek a hit már nem képezi a mindennapok szerves részét.

Mennyire tudják profán környezetben megőrizni szakrális mivoltukat bizonyos vallási elemek, legyenek azok akár rituálék, akár klasszikusan egyházi jelképek? Csupán vendég lehet a vallás és a spiritualitás a modern ember életében, vagy életformaként is megállják a helyüket? A négy részből álló kiállítás mindkét variációt érdekes példákon keresztül mutatta be. A tárlat egészét a szent és profán találkozásának feszültsége tette rendkívül érdekfeszítővé, mind a négy bemutatott sorozat ehhez a fogalompárhoz kapcsolódott, de különböző, egymást kiegészítő módokon.

prae.hu

Az első részben Zellei Boglárka Éva képeit lehetett megtekinteni, a szent és profán viszonya ezeken a képeken nagy feszültséget hoz létre, s a kiállítás további részei is ezt a feszültséget tartották fenn, táplálták. A sorozaton a bemerítkezés szertartását láthatjuk, a kortárs keresztény gyülekezetek vizuális kultúráját ismerjük meg. Ezeknek a rituáléknak szerves részét képezik az általunk profánként ismert tárgyak, terek, hiszen általában műanyag medencék állnak a képek középpontjában, amelyek néhol átlagos udvarokon, néhol hivatalokra emlékeztető belső terekben állnak. A sorozatot az teszi igazán izgalmassá, hogy a gyülekezetek miképpen teremtik meg ezekből a saját szakrális tereiket, vizuális kódjaikat. A képek a hit erejére hívják fel a figyelmet, hiszen míg egy hitetlen egy műanyag medencét lát maga előtt, addig a hívő szemei előtt egy olyan szakrális tér jelenik meg, amely pillanatokon belül a bemerítkezés által megváltoztatja akár az ő, akár hittársai életét – történjen az bárhol. 

Németh Sz. Péter Te jó ég! című sorozata azokra az abszurd és néha groteszken vicces szituációkra hivatott felhívni a figyelmet, mellyel naponta találkozunk, s amik a vallási jelképek elhanyagolásából, profanizálódásából, kiszakadásukból eredeti kontextusukból erednek. A téma igencsak aktuális, hiszen lépten-nyomon a keresztény kultúra motívumai vesznek körbe minket, olyannyira, hogy már szinte fel sem tűnnek ezek a jelképek. A sorozat képein jelentésüket vesztett, árválkodó jelképeket figyelhetünk meg, melyek már-már érdektelenek környezetük számára. Ezeket a jelképeket szakralitásuk konzerválja, emiatt nem bontjuk vagy tűntetjük el őket, ám hazánk felnőtt lakossága a népszámlálási adatok alapján[1] is egyre kisebb mértékben tagja a hagyományos egyházaknak, így az igény is egyre kevesebb az efféle szakrális emlékekre. 

Számomra a kiállítás következő egysége volt a legérdekesebb, mivel Szombat Éva Ha még Jézus is mosolyog a kereszten sorozatának segítségével a nézők bepillantást nyerhettek a portré alanyok viszonyába a vallással. A művésztől megszokott analóg technikával elért ’giccses’ képek ezúttal különböző emberek személyes tereibe kalauzolják a nézőt, ahol megörökítik a szereplőket, s az ő kapcsolatukat vallási ereklyéikkel. A képeket rövid, a szereplőkkel készült interjúkból származó részletek egészítik ki, ezeknek köszönhetően bepillantást nyerhetünk ezen emberek gondolataiba, megismerhetjük, hogy milyen vallási vagy személyes okból kötődnek a képeken látható szakrális ereklyékhez.  Megismerkedhetünk olyan fiatallal, akinek az ikon az otthon szinonimája, s nem társít hozzá vallásos jelentést, de láthatunk jóképű papok portréit tartalmazó naptárat is, mint ajándék egy lakótárstól. A megosztott történetek olyan közel tudják hozni a szereplőket, mintha csak a barátaink, ismerőseink lennének, és bármikor összefuthatnánk velük a pesti utcákon. A sorozat kitűnő összhangban van Németh Sz. Péter munkáival, hiszen míg az előzőekben a köztereken árválkodó jelképeket láthattuk, ebben az esetben már a házak falain belül, különböző emberek otthonaiban figyelhetjük az esetlegesen jelentésüket vesztett vagy új jelentéssel felruházott, mindenki számára ismert motívumokat.

A tárlat utolsó egysége Stiller Ákos Roma Biblia című fotódokumentarista sorozatát mutatta be. Képei betekintést nyújtanak a Kelet-Magyarországon egyre jobban elterjedő újprotestáns vagy misszionárius gyülekezetek életébe. Szerepük fontos, hiszen a mélyszegénységben élő tagjaiknak ők adnak reményt, hitet a nehéz hétköznapokhoz, életutakhoz. A sorozat bemutatja, hogy ezeken a területeken a vallás visszatért a kereszténység gyökereihez, hiszen a társadalom perifériáján élő elesetteket szólítja, s téríti meg. A fotókon szereplők attribútumait (pl.: tetoválás, bőrkabát) általánosan a profán világgal azonosítjuk, és előítéleteket is gyakran társíthatunk hozzájuk, ám a képeken szakrális tevékenységet végeznek vagy részt vesznek benne, így kerül egymással erős kontrasztba a szakrális és profán világ, az előzetes képzettársításunk és az utólagos korrekciónk. Stiller Ákos fotói azáltal, hogy láttatnak egy láthatatlan vagy szegregált csoportot, részt vállalnak a társadalmi érzékenyítésben, elindítják a diskurzus lehetőségét.

Mind a négy bemutatott sorozat önmagában is elegendő témát tudott volna szolgáltatni egy önálló tárlathoz, de az, hogy együtt kerültek bemutatásra, csak még tovább árnyalta jelentésüket, s a látogatóknak még több átgondolnivalót, s útravalót adott. A tárlat mindenkit meg tudott szólítani, akár vallási felekezethez tartozás nélkül is, mivel rávilágított arra, hogy ezek a kérdések mindannyiunkat érintenek.  Pannonhalmi Apátság  fontos lépést tett meg abba az irányba, hogy mindenki lássa, hogy kiállítótérként sem utolsó az intézmény, és kapcsolatunk a valláshoz nem olyan egyértelmű, mint azt elsőre gondolnánk.

Alkotók: Németh Sz. Péter, Stiller Ákos, Szombat Éva, Zellei Boglárka Éva. Kurátor: Virágvölgyi IstvánAlkotók: Németh Sz. Péter, Stiller Ákos, Szombat Éva, Zellei Boglárka Éva. Kurátor: Virágvölgyi István

 

Négyzetes kép: Szombat Éva fotója
Fejléc kép: Stiller Ákos fotója
Kép a főoldalon és a Facebookon: Zellei Boglárka fotója (enteriőr)
 

A kiállítás képei itt tekinthetők meg!

 


[1] Központi Statisztikai Hivatal 2011. évi népszámlálása. Vallás és felekezet

 

nyomtat

Szerzők

-- Edvy Athina --

Jelenleg esztétika és vallástudomány szakos hallgató az ELTE Bölcsészettudományi karán.


További írások a rovatból

art&design

A 7layers című csoportos kiállítás a Pikszisben
Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása
art&design

Gwizdala Dáriusz: Epres Smoothie
art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató

Más művészeti ágakról

Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Johann Dionnet: Az avignoni szerelmesek


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés