bezár
 

irodalom

2021. 09. 27.
A Bogár utcából indult el a közös munka
Esterházy Péter filmjeiről és színpadi műveiről Gothár Péterrel Wilhelm Droste beszélgetett
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Három Holló adott otthont a háromnapos Esterházy-fesztiválnak, amelynek keretei között a kávézó színháztermében az Idő van című film vetítését megelőzően a film rendezőjével, Esterházy Péter közeli barátjával, Gothár Péterrel Wilhelm Droste beszélgetett.

Miután a vendégek Dragomán Györggyel részt vehettek az Esterházy-ebéd című gasztronómiai tárgyú beszélgetésen, meghallgatták a szerző szlovákiai recepciójára vonatkozó reflexiókat, és a műfordításról folytatott kerekasztalt, rögtön rá is térhettek a filmek világára. Ám mielőtt az érdeklődők átadhatták volna magukat az Idő van című filmnek, lehetőségük nyílt Esterházy Pétert forgatókönyvíróként is megismerni. Gothár Pétert, a film rendezőjét Wilhelm Droste kérdezte a már az előző napokon is tapasztalt könnyedséggel és barátságos hangvétellel.

A beszélgetés családias légkörben zajlott, így több lehetőség nyílt az anekdotázásra és a nosztalgiázásra. Wilhelm Droste felvezetőjéből megtudtuk, hogy melyek voltak a Gothár-életműnek azok a részei, melyek nagy hatással voltak rá, és mely filmek kapcsán volt érintett maga Esterházy Péter is. Adott tehát az első kérdés: mégis, hogyan vált a két művész alkotótárssá? A szellemes válasz az volt, hogy

a kortárs irodalomból érdemes kiindulnia a rendezőknek – legyen az színház vagy film –, és azt az írók behatóbban átlátják, mint a filmes kollégák. Először Gothár kereste fel Esterházyt a Bogár utcában a közös munka reményében, akkor vette kezdetét a kölcsönös inspirálódás, ami végül barátság is lett.

Azonban a forgatókönyv megírásával töltött rengeteg idő nem hozta azonnal a várt eredményt. Nem engedélyezték a megvalósítását. A rendező pályáján nem ez volt az első visszautasítás, amivel abban az időben szembesülnie kellett. Mrożek Rendőrség című színdarabjából is készített tévéjátékot, ami azóta is be van tiltva. Az Idő van című filmből pedig kivágattak egy jelenetet, ami a szemfülesebb nézőnek szemet is szúrhat. A viszontagságos időszak után mégis módjukban állt többször együttműködni Esterházyval. Jó példa még a Tiszta Amerika című film, amiért olyan pénzdíjat kaptak, amiből még egy filmet le lehetett forgatni, de színdarabot is csináltak együtt. Gothár elmondása szerint Esterházy nagyon jó kritikusa volt a darabjainak, ezért még a bemutató előtt kérte, hogy nézze meg őket, és mondjon véleményt.

A hallgatók szemléletes képet kaphattak a beszélgetésből a rendszerváltás előtti filmkészítés nehézségeiről. Akárcsak a fesztivál más programjain az Idő van levetítése előtt is felvetődött a kérdés, hogy hogyan lehet egy letűnt korszakot, amelyhez az idősebb generációt eleven emlékek fűzik, a fiatalabb generációk számára hozzáférhetővé és megfejthetővé tenni a műalkotásokon keresztül.

Fotó: Három Holló

nyomtat

Szerzők

-- Varga Bianka --

"Hát, nem tudom" - így hangzik Jiři Menzel tárcáinak háromszavas refrénje, és a következőt fűzi hozzá: "Úgy éreztem, pontosan tükrözik, amit írás közben érzek: nevezetesen azt, hogy amiről írok, egyúttal kétségbe is vonom. Hogy félek a kategorikus kijelentésektől." Hasonlóan érzek én is. Varga Bianka, lengyel szakos bölcsész.


További írások a rovatból

Szálinger Balázs volt a Költőim sorozat vendége
Bemutatták Márton Ágnes drámakötetét
irodalom

Vaktérkép
irodalom

Vaktérkép

Más művészeti ágakról

Nils Frahm: Day
A 74. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál
Denis Villeneuve: Dűne – Második rész
(Nép)mesék és kisebbségi diskurzusok Szegeden


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés