bezár
 

film

2021. 11. 05.
A szféráktól az emberi lélek mélyéig
18. VERZIÓ Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hosszú évek óta nem maradhat el a VERZIÓ Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál aktuális műsorát beharangozó cikkünk a Filmrovat hasábjain. Ennek oka egyrészről, hogy emberi jogi fókuszú dokumentumfilmes seregszemleként fontos és támogatandó célkitűzéseket valósítanak meg, másrészről pedig a szervezők szívós munkájának köszönhetően évről évre rendkívül erős felhozatalból válogathatunk. Készüljünk tehát, mert a november 9. és 14. között megrendezésre kerülő 18. VERZIÓ ismét a szezon kiemelt eseménye lesz.

A tavalyi fesztivál a koronavírus-járvány miatt az online térbe költözött, idén azonban az izgalmas és fontos nemzetközi doksik elkötelezett rajongói ismét összegyűlhetnek a Toldi, a Művész és a KINO moziszentélyeiben. „A valóság rétegei” szlogent kapta idén a seregszemle, a rétegek gondos feltárása pedig a Kutupalong menekülttábortól (Rohingyák száműzetésben) a chilei Aricáig vezet (Arica), visszanyúlva az időben a II. világháború rémképeiig (Még emlékszünk), és érintve a jövő körvonalazódó fenyegetéseit (Felhőcsinálók).

prae.hu

Ezt levezekelni nem lehet - jelent a filmből

Ezt levezekelni nem lehet (jelenetkép)

A VERZIÓ széles fesztávú felhozatalára mindig jellemző volt, hogy helyet ad és figyelmet szentel azoknak a hosszban is rövidebb és kiállításában, volumenében is szerényebb dokumentumfilmeknek, amelyek vállaltan szűk fókuszuk gyújtópontjába sokszor egyetlen embert állítanak. Gyakran azt az egyetlen embert sem követik többéves, akár évtizedes időintervallumon át, a leginkább lírai hangvételű portréikkal azonban fontos húrokat pengetnek: az egyszeriben, esendőben, múlékonyban mutatják fel az emberi létezés alapvető téziseit. Ilyen munka Halász László szűk háromnegyed órás filmje, az Ezt levezekelni nem lehet, mely egy gyilkosság miatt börtönviselt embert hoz közel a nézőihez. A stilárisan nem bonyolult, leginkább a kézikamerának köszönhetően nyers alkotás Vilmos mellé lép, és egyszerűen csak követi őt az alig változó mindennapokban. A férfi útját szociális munkások kísérik, a leghívebb társai pedig a saját háziállatai – és a bűntudat soha el nem tűnő árnyéka. A leggondosabban komponált képsorokban szobája belsejében Vilmos maga vall erről a gyötrő bűntudatról. Miközben a történet mélyén egy gyilkosság rettenete húzódik, a dramaturgiai középpontba a rendező éles ellenpontozásul egy disznóvágás és születésnap kettősét helyezi. Az utolsó jelenet azonban csupán a csendes hétköznapok epilógusa: az értelmetlen halált sem a film, sem annak szereplői nem próbálják érthetővé tenni, csupán elfogadják, hogy van, amire nincs megoldás.

Négy évszak egy nap alatt - jelenet a filmből

Négy évszak egy nap alatt (jelenetkép)

Négy évszak egy nap alatt, a belga Annabelle Verbeke filmje egészen más hangvételben készült. Az Írország és Észak-Írország között található carlingfordi kompon és környékén játszódó film kitűnik magabiztos kamerakezelésével, gondosan komponált képeivel, a már-már hivalkodóan profi technikával. A film érdeklődése középpontjában a Brexit utáni kiélezett politikai helyzet és az erről szóló – sokszor keresetlen, hovatovább egészen ügyefogyott – társadalmi diskurzus áll, amelynek hátteréül a kompolás szó szoros, földrajzi értelemben vett határhelyzetét választja.

Négy évszak egy nap alatt - jelenet a filmből

Négy évszak egy nap alatt (jelenetkép)

A különböző társadalmi osztályok tagjainak reflexióit egymás mellé helyezve kommentár nélkül alakít ki dialógust a legkülönfélébb témákban az idegenekkel kapcsolatos belpolitikától a Brexit nacionalista magyarázatáig – a nagy szavak ellenére a film snittjei által megképződő „párbeszédek” közül mégis mintha az osztrigafogyasztásról szóló lenne a legmarkánsabb és legérdekesebb.

Felhőcsinálók - jelent a filmből

Felhőcsinálók (Fotó: Niina Virtanen ©  Wacky Tie Films)

Sokkal kidolgozottabb dramaturgiával és határozottabb alkotói premisszákkal dolgozik a Felhőcsinálók, amely cím azonban félrevezető, az eredeti finn megnevezés sokkal inkább azt jelenti: „így halnak meg a felhők”. Egy finn tudóst követünk ugyanis az Egyesült Arab Emirátusba, ahová a nemzetközi tudományos elitet hívták meg egy elképesztően ambiciózus programba – a cél több esőt csinálni a sivatagban. Ez pedig a meteorológusok elképzelése szerint a felhők speciális anyagokkal történő szétrobbantásával érhető el. 

Felhőcsinálók - jelent a filmből

Felhőcsinálók (Fotó: Niina Virtanen ©  Wacky Tie Films)

A téma önmagában hihetetlenül izgalmas, a megvalósítás pedig a Prix Europa-díjas Tuija Halttunen rendezőhöz méltóan profi. Csodás felvételeket kapunk a kavargó kumuluszokról éppúgy, mint a sivatag ritmikusan redőzött homoktengeréről. A film legizgalmasabb aspektusa mégis az, ahogyan megfigyelhetjük, hogy a rendező már a legelső pillanatban, a projekt kezdetekor is kifejezetten gyanakvó és ellenséges választott témájával kapcsolatban. Tetten érhető mindez az elkapott, de gondosan egymás mellé sorakoztatott félmondatokban, a hosszan kitartott arcközelikben, melyek a kétely rezzenéseit pásztázzák. Külön érdekes ennek a rendezői elfogultságnak a tükrében látni, miként döbben rá fokról fokra a főszereplő is a saját tevékenysége következményeire, és értékeli át azt a film folyamán.

A VERZIÓ Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált 2021. november 9–14. között rendezik meg Budapesten három art moziban, valamint vidéken immár öt helyszínen: Debrecenben, Szegeden, Pécsett, Szombathelyen és Kecskeméten. A vetítéssorozat mellé idén is társulnak kísérőesemények, kerekasztal beszélgetések, sőt kiállítás is. És a tavalyi év sikeréből tanulva idén is lesz egy hétnyi online VERZIÓ.

 

A részletes program megtekinthető a fesztivál honlapján: http://verzio.org

 

Borítókép és leadkép: Felhőcsinálók (Fotó: Niina Virtanen ©  Wacky Tie Films)

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

A Zenica felett az ég és A fekete kert a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Nehéz istennek lenni: Arkagyij és Borisz Sztrugackij regényétől Aleksei German filmadaptációjáig
Lakos Nóra: Véletlenül írtam egy könyvet

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Beszélgetés Gulyás Adrienn műfordítóval


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés