bezár
 

film

2021. 12. 08.
A szerző bosszúja
Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Zavar támadhat a rajongókban Anders Thomas Jensen új filmje, Az igazság bajnokai első tizenöt perce láttán. A felütés ugyanis ízig-vérig skandináv bosszúfilmet sejtet, ami aligha állhat távolabb a groteszk, olykor abszurdba hajló világábrázolásáról és fekete humoráról elhíresült dán rendezőtől. A skandináv bűnügyi filmek tétje komoly, hőse komor, képei sötétek, dramaturgiájának alapja a feszültség folyamatos fenntartása. Hol lesz itt hely az abszurd humornak?

Miután felesége egy vonatbalesetben életét veszti, Marcus hazajön a frontról, hogy egyedül nevelje tovább lányát, Mathildét, aki csodával határos módon túlélte a szerencsétlenséget. Míg a rendőrség balesetként könyvelte el, addig a valószínűségszámítással foglalkozó Otto, aki szintén a vonaton volt, meg van róla győződve, hogy a tragédiáért az Igazság Ligája nevet viselő banda a felelős. Ottónak és két hacker barátjának egy halom valószínűségen alapuló bizonyítékkal sikerül meggyőznie Marcust, aki megfogadja, hogy addig nem nyugszik, amíg le nem számol a felesége halálát okozó bűnszervezettel.

azigazsagbajnokai

Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai

Minden látszat ellenére Jensen nem kötött kompromisszumot, nem áldozta fel stílusát, visszatérő témáit, motívumait egy szélesebb közönséget elérő műfajfilm érdekében. Épp ellenkezőleg, a 2010-es években aranykorát élő műfajt sikerült saját szabályai szerint átformálnia, ami üdítő felfrissülést eredményezett mind a rendezői, mind a műfaji korpuszban.

Ugyan a korábbi filmjeit jellemző periférikus környezetet (romos erdőszéli vendéglő, kisvárosi hentesüzlet, falusi plébánia, csökkenő lélekszámú sziget) az agglomerációra cseréli – ami aligha nagy kompromisszum –, a különös karakterekből, a helyzet- és jellemkomikumból már nem enged a rendező. Mads Mikkelsen pedig, a Gengszterek fogadója szociopata piti bűnözője, a Zöld hentesek pszichopata hentese, az Ádám almái naiv plébánosa és a Férfiak és csirkék nimfomániás ember-állat hibridje után Az igazság bajnokai két lábon járó gyilkológépeként is bizonyítja, hogy nincs az a szerep, amely megállíthatná a halhatatlanok csarnokába vezető útján.

mikkelsen

Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai

Igaz, a filmben Marcus kérlelhetetlen karakterének is jut néhány vicces pillanat, Az igazság bajnokai humorát, Jensen korábbi filmjeihez hasonlóan, a karikatúra szerű mellékszereplők alkotta lúzer csapat szolgáltatja. Kezdve az XL-es pizzával lekenyerezhető hacker Emmenthalertől (Nicolas Bro), az ugyancsak hacker, pszichológusról pszichológusra járó Lennarton át (Lars Brygmann), a kettejük folyamatos civakodásának megszelídítésére kárhoztatott Ottóig (Nikolaj Lie Kaas) a szükséges információkat megszerző bolondos zsenik közjátékai nagyban hozzájárulnak az amúgy meglehetősen komor sztori könnyedebbre hangolásához.

bro&kaas

Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai

Jensen azonban a skandináv bűnfilmek stiláris és formai sajátosságait sem áldozza fel szerzői integritásának megőrzéséért. Az igazság bajnokai ízig-vérig skandináv bosszúfilm. Az akkurátusan felépített feszültség egyszerűen odaszögezi a néző tekintetét a vászonra, a pörgő akciójelenetek tűpontosan koreografáltak, az észak fagyosságát sugárzó képeket pedig a műfaj elengedhetetlen kékes-szürke árnyalatai uralják.

Az igazság bajnokai sem nem puszta műfajparódia, sem pedig szatíra. A visszatérő színészgárda és a sajátos humor mellett a szereplők tetteinek pszichológiai motiváltságára, illetve a család fontosságára helyezett hangsúly is hozzájárul ahhoz, hogy a film Jensen szerzői életművének szerves részét képezze.

Egy szeretett személy tragikus elvesztése komoly lelki próbatételnek teszi ki a hozzátartozókat – ebből a premisszából indul ki a bosszúfilmek jelentős része (John Wick, Ígéretes fiatal nő stb.). Ez alól Az igazság bajnokai sem kivétel. Marcus a gyász első szakaszát, a tagadást kihagyva, a második, azaz a düh fázisában megragadva veszi kezébe az eseményeket. Minderről Mathilde (Andrea Heick Gadeberg) természetesen mit sem tud, sőt apa és lánya között épp abból lesz konfliktus, hogy a lány nem akarja elfogadni apja érzelmeket elnyomó stratégiáját – ami Mathildét az életmű legmélyebben kidolgozott női karakterévé teszi.

gadeberg

Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai

Jensentől sosem állt távol a pszichologizálás, korábbi filmjeiben flashback-szekvenciákban (Gengszterek fogadója), nagymonológokban (Zöld hentesek) vagy dialógusokban említés szintjén (Ádám almái) számol be perifériára szorult szereplői múltbéli traumáiról. Igaz, a szereplők szájából direkten elhangzó múltfeltárás mostani filmjéből sem hiányzik, ám különbség, hogy Az igazság bajnokaiban a meghatározó trauma maga a film kiindulópontja. Ezen pszichologizáló attitűd mentén talál egymásra a műfaj és a markáns stílusú rendező.

A múlt traumáira és a többek között azokra visszavezethető jelenbéli konfliktusokra Jensen számára a megoldás a közösségben, vagy még pontosabban a családban rejlik. Közös fogadót nyitó gengszterek, alkonyatkor strandoló gyilkos hentesek, sekrestyéssé váló ex-neonáci, illetve a mindaddig egymás torkának ugró genetikailag manipulált féltestvérek békés ebéde zárják a rendező korábbi filmjeit. Ezen az alapvetésen nyugszik Az igazság bajnokai is, amelynek hősei a filmet alapjaiból kiforgató fordulattal nem a bosszúban, hanem ugyancsak a segítő közösségben találnak rá a megváltásra.

gadeberg

Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai

Az igazság bajnokai kétségkívül legnagyobb erénye, hogy mindezek mellett tökéletes ritmusban váltják egymást az akciódús, a drámai és a vicces jelenetek. A film az érzelmek teljes spektrumát kiaknázva, egy pillanatra sem hagyja unatkozni a nézőt, ami alól a rendkívül szívet melengető zárójelenet sem kivétel.

A rajongókat is megosztó 2015-ös Férfiak és csirkék után, Anders Thomas Jensen eddigi legpontosabban kidolgozott filmjével tért vissza, amely a skandináv krimik és bosszúfilmek szerelmeseinek igényeit éppúgy képes kielégíteni, mint a művészmozikba járókéit.

Az igazság bajnokai (Retfærdighedens ryttere) – színes, szinkronizált dán fekete vígjáték, 116 perc, 2020. Rendezte: Anders Thomas Jensen. Írta: Nikolaj Arcel, Anders Thomas Jensen. Operatőr: Kasper Tuxen. Zene: Jeppe Kaas. Szereplők: Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Andrea Heick Gadeberg, Lars Brygmann, Nicolas Bro, Gustav Lindh, Roland Møller, Albert Rudbeck Lindhardt. Forgalmazó: Vertigo Média. Bemutató: 2021. október 28. Korhatár: 18 éven aluliak számára nem ajánlott!

Képek forrása: Vertigo Média

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Győri-Drahos Martin --


További írások a rovatból

8. Budapest International Documentary Festival
Lőrincz Nándor, Nagy Bálint: Legjobb tudomásom szerint
Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai

Más művészeti ágakról

színház

Ideológia a máglyán Ideológia a máglyán
Sütő András: Csillag a máglyán – Kelet-Nyugati Alkotóműhely
art&design

Viktoriánus avantgárdok Viktoriánus avantgárdok
Bevezetés a preraffaelita művészetbe – 1. rész
irodalom

Drámák tollal, vitriollal Drámák tollal, vitriollal
Márton László: Bátor Csikó, Kalligram Kiadó, Budapest, 2021.


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés