bezár
 

art&design

2021. 12. 15.
Emléktereink
Kontha Dora legújabb sorozatán keresztül egyedülálló módon nyúl témájához
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Kontha Dora „Lélekképek” című polariodsorozatának összetettsége, lakonikus megfogalmazási módja magába foglalja mindazt, ami az alkotót – eddigi munkássága alapján – érdekli. Ám míg régebbi sorozataiban a fotográfia segítségével járta körbe alaposan külön-külön az időbeliség, az álom vagy épp a tér témáját úgy, hogy ezeknek lezártságot adott, addig a „Lélekképek” fotósorozatának rétegei egyik képről a másikra járva összefonódnak majd szétbontódnak, miközben esszenciálisan egyesítik magukban a korábban vizsgált tartalmakat. Az alkotások elodázzák a gyors interpretálást, azonban ezzel elősegítik a kontempláció lehetőségét – pont mint Pénelopé vászna.

A különleges eljárással készült polariodok egy fiktív belső utazásra invitálják a nézőt, amint a TOBE Galériába lép. Az álomszerű, néhol konkretizált, felismerhető elemeket tartalmazó képek az „emlékezés folytonos változását vizsgálják az idő múlásának tükrében”, olvasható a kiállítás rövid leírásában. Néhány képen valóban „családi emlékkép” jelleg érezhető, amire a polaroid formátum is ráerősít. A kiállítás nevét adó sorozatot az alkotó egy másik szériája szakítja meg két ponton a kiállítótérben, ami a Wish you the best elnevezést kapta. Ennek a megszakítottságnak a felismerése elengedhetetlen, hiszen a megjelenés különbözőségeitől eltekintve szerves része a látottaknak és segíti egy lehetséges narratíva létrejöttét. Ez utóbbi sorozat – ami mintegy mankóként van jelen a nézők számára – egy párkapcsolat (és természetesen egy elválás) ellentétekbe forduló érzéseit jeleníti meg Kontha Dora elsődleges vizuális készletével: a színekkel. Ezek pedig mindegyik fotón a dráma terei. Kiegészítik egymást, összefognak egy harmadik ellen vagy éppen marcangolva tépik szét az alulmaradt ellenfelüket. Némelyik fotón, ahol túl intenzíven zajlik a küzdelem a két fél egymást kioltva a semmi fehérjébe tér vissza, az így létrejött ürességek azonban nem szolgálnak új ütközőtérként a többi színnek, sokkal inkább egy megközelíthetetlen dimenziónak tűnnek az összképen.

prae.hu

Dora Kontha: Wish you the best, ©TOBE GalleryDora Kontha: Wish you the best, 2020. Archív pigment nyomat metallic papíron, roncsolt 35 mm, Lumen print, 80 x 120 cm ©TOBE Gallery

A kiállítás leírásában említett emlékezés elképzelhetetlen az álom nélkül és ezt a XX. század egyik legjelentősebb filmművészéhez, Tarkovszkijhoz hasonlóképp Kontha szintén nagyon jól érti: az emlékekhez és az emlékezéshez az álomképeken keresztül vezet az egyáltalán nem lineáris út. Ekképp válik paradox módon a Lélekképek – Tarkovszkij Tükör című filmjéhez hasonlóan – egyszerre az alkotójának emlékeiből álló egész történetté (ehhez a személyes mitológiához a Wish you the best előbb megfogalmazott hathatós segítségével jutunk közelebb) és a néző emlékeinek képmásává. Pontosan így alakul át (nem pedig elveszik) az egyén álmának személyessége azáltal, ha egy másik egyén is ugyanazt álmodja.

Dora Kontha: Lélekképek, ©TOBE GalleryDora Kontha: Lélekképek, enteriőrfotó ©TOBE Gallery

Az idő múlása, amely szintén az emlékezés gesztusához tartozó, megkerülhetetlen fogalom, a technika által van jelen a képekben. Kontha egy hosszú folyamat során különböző anyagokat fecskendezett be a hagyományos polaroid fényképek rétegei közé, és hatni hagyta őket. Az így kialakuló vizuális jelenségeket a véletlen alakította, csak a kezdeti és a végfázist határozhatta meg az alkotó azáltal, hogy megállította a képben zajló vegyi folyamatokat. Ezek a tudatos belenyúlások és szerkesztési elvek természetesen nem elhanyagolható tényezők az eredmény szempontjából, azonban az emlékezet változékonyságát és irányíthatatlanságát jól rekonstruálja az egész folyamat. Ahogy bizonyára a művész tetszését sem nyerte el mindegyik kísérleti alkotása, úgy néha az emlékezet is végleg kitöröl valamit magából vagy (többnyire egy trauma hatására) elrejti, megmásítja azt az emléket. A tudat ilyenkor olyan, mint egy dadogó ember (ismét visszautalva Tarkovszkij Tükörjéhez), aki közölni akar valamit, mégis egy interiorizált hatás következtében képtelen az információt – esetünkben az emléket – érthető módon átadni az aktív tudat számára. Tehát, ha túl sok a semmi (a fotókon a fehér szín) és kevés a valami (ugyanott maga a színkavalkád), akkor a tudat feleslegesnek tekintheti a számára értelmetlen információt, vagy egy következő fázisban átalakíthatja azt.

Dora Kontha: Lélekképek, ©TOBE GalleryDora Kontha: Lélekképek, enteriőrfotó ©TOBE Gallery

Néhány képen konkrét helyszínek, személyek jelennek meg, ám míg a személyek arcai a felismerhetetlenségig elmosódnak, –  ahogy az gyakran álmainkban és emlékezetünkben is előfordul –  úgy a terek rekonstruálhatóbbak maradnak. Azért használom a fokozó képzős formát, mivel a fotókon megjelenő terek konkrétak, mégsem nevezhető meg egy adott helyszín. Látjuk a tengert, a fasort, a kertet, azonban ezek a világon bárhol létezhetnek, de leginkább az álmaink és emlékeink közt összemosódva.

Dora Kontha: Lélekképek #117, ©TOBE GalleryDora Kontha: Lélekképek (Soulscapes) #117, 2021. Archív pigment nyomat, roncsolt Polaroid, 60 x 60 cm ©TOBE Gallery 

A Lélekképek sorozat #117-es darabját még külön kiemelném, ugyanis a Wish you the best III. és az egyetlen, nem nagyított nyomatként kiállított polaroid (ami inkább a kiállított képektől függetlenül van jelen) előtt ez a fotó zárja a Lélekképeket és sűríti magába mindazt, amit a sorozat képvisel: az álom, az idő és a tér egységét. És ez felidézheti Wagner Parsifalját, amikor Gurnemanz azt mondja:

„Fiam, ez itt a térré vált idő.”[1]

Mert épp így a néző is valami hasonlót érezhet látva a #117 című képet, miközben megfogalmazódik benne a felismerő kérdés: az emlékeinken keresztül az idő valóban tud térré válni?

 

Fotók: A TOBE Gallery jóvoltából

Lélekképek
A FOTÓHÓNAP 2021 hivatalos programjának része a kiállítás, amely 2021. december 23-ig tekinthető meg a TOBE Galleryben. Dora Kontha honlapja itt érhető el.
Helyszín: TOBE Gallery • 1088 Budapest, Bródy Sándor utca 36.


[1] Kereszty Viktor és Lányi Viktor fordítása alapján.

nyomtat

Szerzők

-- Király Péter --

A Magyar Képzőművészeti Egyetemen végeztem tervezőgrafika, majd képzőművész tanár szakon. Jelenleg egy szakmai középiskolában oktatok grafikát.


További írások a rovatból

art&design

Gwizdala Dáriusz: Epres Smoothie
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Ilyen volt a Margó első napja


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés