bezár
 

film

2022. 04. 27.
Fejlődés, világűr, nosztalgia!
Richard Linklater: Apollo–10,5: Űrkorszaki gyerekkor
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
A gyermekkort megidéző nosztalgiáról szól Richard Linklater legújabb, a Netflix produkciójában készült animációs filmje. Az Űrkorszaki gyerekkor elsősorban nem történetével, hanem részletgazdag világábrázolásával idézi fel az Amerikai Egyesült Államok egy fontos korszakát, a hatvanas éveket, amikor a fejlődésbe vetett hitnek és a képzeletnek szemlátomást még a csillagos ég sem jelentett határt.

Richard Linklater a kilencvenes években megjelenő amerikai független film egyik legeredetibb, leggazdagabb életművel rendelkező alkotója. Filmjeiben sokszor kiemelten fontossá válik az amerikai hétköznapok ábrázolása, egy-egy korszak életérzésének, hangulatának, kultúrájának színes-szagos megelevenítése, az ehhez kapcsolódó visszaemlékezés és nosztalgia. Az olyan korai filmjei, mint a Henyék, a Tökéletlen idők, a Naplopók és a Mielőtt felkel a Nap által elindított Mielőtt-trilógia, vagy akár a tizenkét éven keresztül forgatott Sráckor sok tekintetben nevezhetők „slice-of-life”, vagyis hétköznapi életpillanatokat lefestő filmeknek. Ezek elsősorban nem fordulatos cselekményük miatt kiemelkedőek (bár a Mielőtt-filmek a romantikus filmműfaj magasiskoláját képezik), hanem a szereplők beszélgetései, az emberi helyzetek ábrázolása, a környezet és a szituációk átélhetősége révén alkotnak maradandót.

prae.hu

Linklater gyakran kísérletezik olyan koncepciókkal, amelyek eltávolítják a filmjeit a megszokott történetmeséléstől. A Henyék egy-egy karakter ideiglenes követése révén egymástól teljesen független életpillanatokat figyel meg. A Sráckor három, együttesen tizenkét évet felölelő életszakasz, a gyermekkor, a kamaszkor és a fiatal felnőttkor stádiumaiba ad bepillantást. A Mielőtt-trilógia pedig három egészestés filmen keresztül egy szerelmespár három véletlen találkozását mutatja be, s míg az első film 1995-ben, a harmadik rész csak 2013-ban készült el, amikorra a hőseik nemcsak a történet szerint, hanem a valóságban is két évtizedet öregedtek. Mindazonáltal ezek az élethelyzetek, amelyeket Linklater filmjeiben ábrázol, az adott korszak tárgyi környezetével és kulturális elemeivel is jelentősen összekapcsolódnak: a Henyék, a Naplopók és a Tökéletlen idők megkérdőjelezhetetlenül „kilencvenes évek” filmek, a Sráckorban pedig szintén izgalmas, hogy a forgatás hosszú időintervalluma alatt miképp változik nemcsak az emberi, hanem a tárgyi világ is a szemünk előtt felnövő gyerekek életében.

Apollo

A Netflix forgalmazásában megjelent Apollo–10,5: Űrkorszaki gyerekkor szintén életpillanatok és személyes megélések töredezett felidézését tűzi ki célul, ám hagyományos, élő szereplős film helyett azzal a rotoszkópos animációs technikával, amellyel korábban az Élet nyomában és a Kamera által homályosan filmekben kísérletezett a rendező. Linklater önéletrajzi ihletéssel saját gyermekkorát mutatja be egy kisfiú visszaemlékezésein keresztül, és felidéz egy olyan korszakot, amelynek kultúráját teljesen áthatotta az űrverseny. Az Űrkorszaki gyerekkor a hatvanas évek Amerikájában, a texasi Houstonban játszódik, éppen a NASA űrbázis közelében, az Apollo–11 program sikeres holdra szállásának évében és az azt megelőző időszakban. Részletes betekintést kapunk abba, milyen élmény volt gyermeknek lenni a hatvanas évek Amerikájában, amikor a kapitalizmus jóléti társadalma maximum fokozaton pörgött, hatalmas kertvárosok épültek, hihetetlen ütemben zajlott a modernizáció – mindezek felett ugyanakkor vészjósló árnyként folyamatosan ott lebegett az atomháború fenyegetése, a hidegháborús szorongás, a politikai krízisek, nem utolsó sorban pedig a vietnami háború.

Apollo

Látszólag véletlenszerűek és bármilyen vezérelvtől mentesek, ám Linklater animációs formába öntött visszaemlékezései mégsem öncélúak: elsősorban azt tárják fel, hogy a hatvanas években a NASA űrprogramja miképp vált a szimbólumává nemcsak a fejlődésbe vetett optimizmusnak, hanem az egész modern amerikai társadalom lélekrajzának. Az ismeretlen űr felfedezése, a fejlődés, a futurizmus, a nagyhatalmak közötti verseny olyan mértékben áthatották a korszellemet, hogy a korszak tárgyi világában is szervesen megjelentek. A kisfiú visszaemlékezései jellemzően csupa olyan tárgyhoz, épített környezethez, vidámparkokhoz, iskolai játszóterekhez, mozivetítésekhez kapcsolódnak, amelyekhez a rendező egyfelől érezhetően személyes és nosztalgikus élményeket fűz, másfelől reprezentatívan tükrözik a korszak hangulatát. Akár egy grandiózus múzeumfal a hatvanas évek tárgyi kultúrájáról – a filmben csodálatos részletességgel jelennek meg a különböző korszakbeli televíziók, bútorok, más berendezések, autók, müzlisdobozok, társasjátékok és baseball kártyák. Linklater minden lehetőséget kihasznál, hogy bemutassa a tárgyak hétköznapi, ám mégis egyedi karakterjegyeit amelyek a kor értékrendjét tükrözték vissza a felhasználóik számára. Az Apollo–10,5 tehát hitelesen állítja párhuzamba a személyes emlékezetet a történelmi múlt dokumentációival, ezáltal az animációs film úgy lesz nagyon álomszerű és szubjektív, hogy közben gazdag korábrázolása miatt mégsem távolodik el a kifejezetten dokumentarista információáradattól. Talán nem véletlen, hogy Richard Linklater ebben a filmben nagyon más formavilágot építve ugyan, de James Benning amerikai kísérleti filmes szemléletmódját követi, aki az amerikai tárgyi kultúra és környezet ábrázolásának legérdekesebb kísérleti dokumentumfilmjeit készítette el az 1980-as években. Linklater a történetmesélő film felől közelít az amerikai tárgyi világhoz, ám a kitűzött fókusz szempontjából mégis hasonló irányba tekint, mint Benning kísérleti alkotásai, amelyek szintén érzékletes kollázsai az amerikai hétköznapi életnek. (2013-ban egyébként dokumentumfilm készült a két alkotóval, amelyben nemcsak több évtizedes barátságukat ecsetelik, hanem látásmódjuk hasonlóságait is megvitatják egymással.)

Apollo

Az Űrkorszaki gyerekkor főszereplő kisfiúja arról ábrándozik, hogy ő maga is űrhajóssá válik, sőt, Neil Armstrong előtt valójában ő lesz az első ember, akit titkos küldetés keretében a Holdra küldenek (erre utal a cím a 10,5 jelzéssel). A játékidő közel egyharmadát ezek az ábrándozások teszik ki, ezzel Linklater megmutatja, hogy az adott kor fejleményei és értékrendje nemcsak a tárgyak szintjén fejtettek ki hatást, hanem az emberek, főleg a gyerekek jövőképére vonatkozóan is. Tehát nemcsak az űrutazással kapcsolatos tárgyak a termékei a kornak, hanem „termékek” az űrutazásról ábrándozó gyerekek is, akiknek egy része valószínűleg tényleg tudóssá, akár űrhajóssá is vált később.  A film dramaturgiájának mégis ártanak ezek a jelenetek, nem adnak érdemben hozzá a film igazán érdekes részeihez, a visszaemlékezés motívumaihoz. A kisfiú álmodozásai a Holdraszállásról inkább hatnak mellékes szálnak, nem tudnak igazán szervesen összekapcsolódni az igazán megragadó részekkel.

Összességében Linklater új filmjének legnagyobb érdeme, hogy kiváló érzékkel ötvözi a személyes gyermekkori emlékeket az ismeretterjesztő dokumentarista megközelítésmóddal. A film egyszerre átélhető, szép és humoros, miközben a valósághorizontunkat is tágítja. Komoly ismeretanyaggal szolgál a hatvanas évekről, ám végig szórakoztató és rendkívül könnyen fogyasztható formában. Az Űrkorszaki gyerekkor tehát kellemes időutazást nyújt, ha hagyjuk magunkat belecsábulni ebbe a rég letűnt, de egykor nagyreményű világba.

Apollo–10,5: Űrkorszaki gyerekkor (Apollo 10 1/2: A Space Age Childhood) – amerikai animációs film, 97 perc, 2022. Rendező: Richard Linklater. Forgatókönyvíró: Richard Linklater. Operatőr: Shane F. Kelly. Vágó: Sandra Adair. Szereplők: Milo Coy (Stan), Jack Black (Stan felnőtt hangja), Lee Eddy (anya), Bill Wise (apa), Natalie L’Amoreaux (Vicky), Josh Wiggins (Steve), Jessica Brynn Cohen (Jana). A film a Netflixen tekinthető meg. Premier: 2022. április 1. Korhatár: 13+

A felhasznált képek forrása: mafab.hu/IMDb.com

nyomtat

Szerzők

-- Horányi Péter --

Horányi Péter az ELTE Filmtudomány Tanszék mesterszakán végzett 2019-ben. 2016 óta jelennek meg filmes kritikái és írásai. 2020-tól a MOME Művészettudomány PhD képzés doktorandusza. A nemfikciós történetmesélés és a digitális technológiai környezet kapcsolata foglalkoztatja.


További írások a rovatból

Ketevan Vashagashvili: Szerződés kilenc hónapra
Luca Guadagnino: Vadászat után
Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről

Más művészeti ágakról

Beszélgetés az Octogonról a FUGA Építészeti Központban
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés