bezár
 

film

2022. 10. 26.
Így is működhet a modern Mézga család
Tiszeker Dániel & Lévai Balázs: Nyugati nyaralás
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A Nyugati nyaralás jellegzetesen kortárs filmnyelven dolgozza fel a nyolcvanas évek Magyarországát, ironikus hangvétele és önreflexív gesztusai azonban színt és eredetiséget csempésznek a cselekménybe, amelynek középpontjában egy család elszánt tagjai állnak, akik a francia Riviéra helyett a Balatonparton igyekeznek megvalósítani az álomvakációt. A film a miskolci CineFest után az egész országban meghódította a közönséget.

Tiszeker Dániel rendező és csapata – benne Lévai Balázs producer vagy Pataki Ádám operatőr – az elmúlt években igényes és szerethető vígjátékokkal gazdagították a kortárs magyar filmet. Legújabb közös munkájuk, a 2022-es CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál közönségdíját megnyerő Nyugati nyaralás ismét bizonyította, hogy a csapat ért a megragadó és könnyű azonosulási lehetőséget kínáló vígjáték receptjéhez, amelyben a szórakoztatáson túl ráadásul rendre megjelenik valamilyen érzékenyebb morális üzenet vagy pozitív végkicsengés. Első filmjük, a #Sohavégetnemérős, valamint a tavaly decemberben mozikba került Nagykarácsony remek példái a hollywoodi film mintájára épülő, ám jellegzetesen magyar környezetben játszódó, helyi utalásokat tartalmazó filmeknek. A Nyugati nyaralás, amelybe Lévai Balázs ez alkalommal társrendezőként is bekapcsolódott, az előző filmek által megindított stílusirányt követi, témájában azonban a múlthoz nyúl vissza: a nyolcvanas évek Kádár-rendszeréhez, a korabeli balatoni nyaralásokhoz – méghozzá jó adag nosztalgiával, önreflexív iróniával és a kémfilmes zsánerelemek humoros kiforgatásával.

Nyugati nyaralás

A történet szerint Maurer Gyuri (Mészáros Máté), a veszprémi autószerelő már régóta arra készül, hogy feleségével, Krisztával (Pokorny Lia) és kétszem gyerekével, Katicával és Petivel (Szőke Abigél és Tóth Mátyás) a nyári vakációt a francia Riviérán töltse. Már nagyon közeleg az indulás dátuma, amikor a hivatalból váratlanul négy helyett csak három útlevél érkezik meg a családhoz, romba döntve a dédelgetett tervet. Gyuri azonban nem sokáig marad tétlen. Miután egy rejtélyesen felbukkanó magyar disszidens éppen az ő szervízében hagyja a kocsiját, fejébe veszi, hogy családjával együtt a Riviéra helyett a Balatonnál töltik a vakációt, hogy jómódú nyugati turistáknak kiadva magukat a legnagyobb luxusban élvezzék a két hét szabadságot. A kifogástalannak tűnő ötlet azonban hamarosan kalamajkába sodorja őket, a mit sem sejtő család pedig egy nemzetközi szálakat megmozgató kémakció közepén találja magát.

Nyugati nyaralás

A Nyugati nyaralás egyértelműen beilleszkedik abba a trendbe, amellyel a kortárs magyar filmek jellemzően a szocialista múltat ábrázolják. A szocialista miliő Tiszekerék filmjében elsősorban hangulatidézés, nem az a cél, hogy történelmileg minden szempontból pontos legyen, a Kádár-rendszer inkább a film stílusát és hangulatát fogja színes keretbe. Az idei évben sokat emlegetett A besúgó című sorozathoz hasonlóan ez a hozzáállás egyaránt megjelenik nosztalgikus elemekben, úgymint a kor tárgyi világának és zenei kultúrájának szeretetteli visszaidézésében, valamint a korszak sötétebb oldalára emlékeztető olyan nyomasztó thrillermotívumokban is, mint a kémkedés, a lehallgatás, a megfigyelés, illetve a hatalom által gyakorolt lelki és fizikai erőszak. A Nyugati nyaralás ugyan egyértelműen tartalmaz történelmi tényeket, illetve – különösen a díszlet- és zenei motívumokban – szerepet kap benne a nyolcvanas évek környezetének autentikus visszaidézése, a nyolcvanas évek világát mégis sokkal inkább kiindulási pontnak használja, amelynek alapzatára modern, bárki számára érthető és szórakoztató, 21. századi vígjátékot épít.

A játékos hangnem, a jópofa viccek pufogtatása és a korszak parodizálása nem megy a cselekmény rovására, mert a film fordulatai folyamatosan képesek lekötni a nézőt: érdeklődéssel és izgalommal követjük a Maurer család történetét. A család tagjai ugyan külön-külön nem kapnak elég játékidőt ahhoz, hogy többdimenziós és igazán árnyalt szereplőkké váljanak – csupán egy-két fontosabb személyiségjegyüket ismerjük meg –, de a színészek között jól működik az összhang. Mészáros Máté és Pokorny Lia legalább annyira hiteles szülők, amennyire Szőke Abigélről és Tóth Mátyásról simán elhisszük, hogy testvérek. Kár, hogy nem sikerült a készítőknek kicsit mélyebb karaktereket írniuk, mert a film hangulata és építkezése amúgy elképzelhetővé tenné, hogy későbbi filmekben vagy folytatásokban, új kalandokon át kövessük majd a rendkívül modernül és demokratikusan működő Maurer család dinamikáját.

Nyugati nyaralás

A tipikus magyar vígjátékokhoz képest meglepő, hogy a Nyugati nyaralás áthallásai és intertextuális utalásai szándékosan előtérbe kerültek. Az olyan előzmények mellett, mint A szeleburdi család vagy a Chavy Chase-féle Családi vakáció, természetesen a legegyértelműbb hatást a máig hatalmas rajongással övezett Mézga család gyakorolhatta. Nyomatékos pillanat, hogy miután hőseink elhatározzák, elindulnak a Balatonra, televíziójukban a Vakáción a Mézga család ikonikus főcímdala csendül fel, amelyet ezzel a mozdulattal tulajdonképpen a Nyugati nyaralás át is emel saját nyitóslágernek. Ez a gesztus nemcsak nyílt tisztelgés a meghatározó előd elött, hanem önparódia is, hiszen a film így figurázza ki, hogy bizonyos tekintetben tényleg „lenyúlta” az alapötletet. Ennek láthatóvá tétele azonban egyáltalán nem csupán felesleges díszítés, olyan eredeti hangnemet alapoz ugyanis meg, amely kiemeli a Nyugati nyaralást a kortársak sorából.

A Nyugati nyaralás ma sikernek tekinthető, miközben felmutatja azokat az elemeket is, amelyek miatt a jövőben akár kultikus státuszt is szerezhet magának. Kíváncsian várjuk, milyen irányba indulnak tovább Tiszeker Dániel, Lévai Balázs és csapatuk.

Nyugati nyaralás – magyar krimi vígjáték, 90 perc, 2022. Rendező: Tiszeker Dániel, Lévai Balázs. Forgatókönyvíró: Tasnádi István. Operatőr: Pataki Ádám. Vágó: Mezei Áron. Szereplők: Mészáros Máté (Maurer Gyuri), Pokorny Lia (Maurer Kriszta), Szőke Abigél (Maurer Katica), Tóth Mátyás (Maurer Peti), Patkós Márton (Soltész Rezső), Péterfy Bori (énekesnő). Forgalmazó: Fórum Hungary. Premier: 2022. szeptember 15. Korhatár. 12 éven aluliak számára nem ajánlott.

 

Jelenetképek forrása:  CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál / Fórum Hungary

nyomtat

Szerzők

-- Horányi Péter --

Horányi Péter az ELTE Filmtudomány Tanszék mesterszakán végzett 2019-ben. 2016 óta jelennek meg filmes kritikái és írásai. Érdeklődési területe az ezredforduló utáni magyar film, a dokumentum és a fikció határterületei, valamint a szerzőiség helyzete a kortárs filmművészetben. 2020-tól a MOME Művészettudomány PhD képzés doktorandusza.


További írások a rovatból

Ugrin Julianna és Vizkelety Márton: A döntés
Nemes Anna Beauty of the Beast című dokumentumfilmje a 19. Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon
Debre Zsuzsa Elmúlt, oszt jól van című dokumentumfilmje a 19. Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon
Beszámoló a 10. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztiválról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés