bezár
 

zene

2023. 01. 06.
A kor sötétebb jelenségei
A Psycho Mutants Motherland lemezéről
Tartalom értékelése (5 vélemény alapján):
Megjelent a Psycho Mutants régóta várt negyedik, Motherland című lemeze, amelyre nem csak azért szeretném a figyelmet felhívni, mert jó, hanem azért is mert fontos, rendkívül jelentős kiadvány. 

Nyilván a jó zene fogalma elég szubjektív, én negyven éves koncert-tudósítói pályafutásom alatt annyit megtanultam, hogy nem az a jó zene, amelyik nekem tetszik. Hanem az, ami másnak tetszik, de lehetőleg én se szaladjak el valami zajos helyre felejteni. A fontosságnak vagy a jelentőségnek azonban objektív okai vannak. Ilyenkor nemcsak a teljesítményt kell vizsgálni, hanem a kort, a lokációt, a műfajt és az egyediséget. Ez utóbbi elemzése a legnehezebb. Akkor sorban.

prae.hu

Ha a Psycho Mutants zenéjét megpróbálom valamelyik korban elhelyezni, úgy nemcsak a jelen igényeit kell figyelembe venni, hanem a múltét is. Jó volna persze a jövő ismeretében is vizsgálódni, na de ez lehetetlen. Az együttes múltja viszont nem akármilyen: 20 éve folyamatosan föllépnek, ám a gyökereik jóval régebbiek. A Motherland nyíltan utal a folk-blues elődökre, ki sem akarja kerülni ezt az eredetet. Karnics orgánumát szokták Johnny Cash hangjához hasonlítani, bár szerintem inkább a megjelenése hasonlít rá. Itt viszont rá is játszik a hasonlóságra, zengeti rendesen a hangszálait, ám sosem viszi túlzásba, mint sok Cash-epigon. Karnics ugyanis nem Cash-epigon, a hasonlóság merő látszat. Noha a mai korszak legalább olyan nyomasztó, mint a nem ok nélkül szerfüggővé vált Cash kora. A Psycho Mutants korábrázolása egy erősen pesszimista, lehangoló korszakot mutat. Járványokkal, tömegpusztító fegyverekkel, kereskedelmi blokádokkal, szellemi válsággal, dekadenciával és leépüléssel. A Motherland nem tükrözi direkt módon ezeket a negatívitásokat, de a zenéjük hangulatát erősen meghatározza a kor sötétebb jelenségei. Karnics jól érzi ezt, és kerüli a parodizáló összehasonlításokra okot adó gesztusokat alteregójával.

Külön kérdés, van-e jelentősége annak, hogy a zenekar pécsi. Szerintem nincs. A Motherlandre is, de az előző anyagokra is azt tippelném, hogy ausztrál rock. Lágyabb, mint az amerikai, de keményebb az angol elődöknél. Valahogy közel érzem az AC/DC-t, Nick Cave-t, de még a Crime and the City Solutiont is. És ezzel a műfaji besorolást nem érzem megoldottnak, mert a zenekar behatárolhatóan a lokalitás nélküli pszichedelikus rock nagyon tág kategóriájába helyezhető. Ám a pécsiség valahol mégis tetten érhető. Pécs viszonylag élhető város, még a szocializmus idején is ilyen volt. A város régen szőlőültetvényeiből élt, később a föld alatti ásványkincseiből. A szőlő, a szén és az urán közös tulajdonsága az energiahordozás. A város mindig pörgött, mindig volt valami esemény. Itt évszázadok óta zenélnek, különböző műfajokban. Ez a hagyomány nyomot hagyott a Psycho Mutants zenéjén is: muszáj egy bizonyos színvonalat hozniuk. Pécs olyan mennyiségű impulzust tud adni, amely csak ritkán készteti a zenészt arra, hogy máshonnan merítsen. Nagyon kevés az olyan hely, ahol ezek a hatások ennyire konstans sűrítményben legyen jelen, mint ebben a városban. A Psycho Mutants mégsem a pécsiségből él. Ám Pécs  nemcsak pozitív impulzusokat ad és nemcsak azokra lehet reflektálni zenei motívumokkal. Bőségesek a negatív hatások is. Ezeket a  jelenségeket azért tükrözi valamennyire a zenekar: így az előítéletességet, a közhelyszerű nyelv és zenei idiómák gyakori használatát, a szűklátókörűséget, és az emberi cselekvések monotonitását. Hisz a világ szépsége helyhez kötött. A rondasága pedig általános, mindenhol fellelhető. Az együttes inkább reflektált ezekre a globális hatásokra, ám a lemez címe a lokalitásra utal. Pécs az egyetlen hely a világon, amely nagy részében déli lejtőn fekszik, és magyarul beszélnek. A nyelv egyben rejtetté teszi a várost, ahol pihenni és alkotni egyformán lehet. Ez a nyelv elzár. Márpedig a Psycho Mutants többet akart, a helyi igények kiszolgálásánál. Műfajában ez az egyik – de nem egyedülálló – pécsi zenekar, amely külföldi piacokon is meg tudott jelenni. Így a zenéje a populáris műfajok világnyelvét használja: az angolt.edelikus rock nagyon tág kategóriájába helyezhető. Ám a pécsiség valahol mégis tetten érhető. Pécs viszonylag élhető város, még a szocializmus idején is ilyen volt. A város régen szőlőültetvényeiből élt, később a föld alatti ásványkincseiből. A szőlő, a szén és az urán közös tulajdonsága az energiahordozás. A város mindig pörgött, mindig volt valami esemény. Itt évszázadok óta zenélnek, különböző műfajokban. Ez a hagyomány nyomot hagyott a Psycho Mutants zenéjén is: muszáj egy bizonyos színvonalat hozniuk. Pécs olyan mennyiségű impulzust tud adni, amely csak ritkán készteti a zenészt arra, hogy máshonnan merítsen. Nagyon kevés az olyan hely, ahol ezek a hatások ennyire konstans sűrítményben legyen jelen, mint ebben a városban. A Psycho Mutants mégsem a pécsiségből él. Ám Pécs  nemcsak pozitív impulzusokat ad és nemcsak azokra lehet reflektálni zenei motívumokkal. Bőségesek a negatív hatások is. Ezeket a  jelenségeket azért tükrözi valamennyire a zenekar: így az előítéletességet, a közhelyszerű nyelv és zenei idiómák gyakori használatát, a szűklátókörűséget, és az emberi cselekvések monotonitását. Hisz a világ szépsége helyhez kötött. A rondasága pedig általános, mindenhol fellelhető. Az együttes inkább reflektált ezekre a globális hatásokra, ám a lemez címe a lokalitásra utal. Pécs az egyetlen hely a világon, amely nagy részében déli lejtőn fekszik, és magyarul beszélnek. A nyelv egyben rejtetté teszi a várost, ahol pihenni és alkotni egyformán lehet. Ez a nyelv elzár. Márpedig a Psycho Mutants többet akart, a helyi igények kiszolgálásánál. Műfajában ez az egyik – de nem egyedülálló – pécsi zenekar, amely külföldi piacokon is meg tudott jelenni. Így a zenéje a populáris műfajok világnyelvét használja: az angolt.

A sorban a következő vizsgálódás a műfajon belüli pozíció  lenne. Itt szoktak tévedni, mikor a hasonlóságok  alapján próbálják a műfajt meghatározni. A hasonlóságok persze léteznek az említett zenészek-zenekarok által húzott műfaji határokon belül. Én inkább a különbségeket kerestem. Különbözőség az például, hogy a Psycho Mutants nem hagy teret az egyéni kezdeményezésnek. Nincs improvizáció. Minden megszólalás kidolgozott, és szinte már merevre begyakorolt. Nincsenek hatásvadász elemek a folyamatos fortissimón kívül. Nincs direkt provokáció, nem akar ez a zene meglepni senkit. Hanem inkább egy állapotot mutatni. Motivikus átfedéseket persze lehet találni a műfaj ismertebb zenekaraival, ám ezek a motívumrészletek – dobfillek, és riffelés, gitárkiállások, basszus késleltetett hangsúlyozása – nem a műfajhoz tartozást, hanem inkább a közösséghez tartozást erősítik. A zenekar nem köt kompromisszumot senkivel. A Psycho Mutants ezen a lemezen szándékosan nem preferálja az egyéni megoldásokat, és ezt a zenekar tagjai, úgy tűnik, egyetértéssel fogadják. Villanások persze vannak, így például a The Shore, Part One című számban egy e-moll akkord kiszámíthatatlan panorámáztatása (mastering Deutsch Gábor), vagy a címadó dalban Bruszel Balázs szordinált trombitajátéka, ő egyébként több számban is nagyot szól. Jellegzetesek a Time in time-ban Marc Mouchès baritonszaxofonos jelenetei, a Never Let You Downban Dobány Mátyás spagettiwesternek zenéit idéző bejátszásai, a Kinoban Jehan Paumero elképesztő ötletei, a Come to Daddy-ben Kurucz Márton halk bongózása. Magyaros, szinte széki muzsikát idéz a The Shore, Part twoban Kerekes Kornél nagybőgő-, és Balogh András brácsaszólama. Cziráky Balázs több számban megszólal rövid karakteres gitárszólóval, biztos kézzel hozza a kötelező közhelyeket, tulajdonképpen az ő játéka az, ami megadja a zenekar jellegzetes country&western hangulatát. Fekvésváltásai gyakran csikorognak, de ezt elbírja a műfaj. Cziráky a The Shore mindkét részében hangszert cserél a zenészkörökben Rizsa néven is ismert Osztermayer Péterrel, aki  basszusgitárosként amúgy nem villant semmi különöset, csak éppen folyamatos megbízhatóságot és stabil egyenletes zenei alapot ad.

A Motherland abban különbözik a korábbi Baby Burntől, hogy jóval kevesebb a virtuóz megoldás, kisebb a hangkavalkád, nincsenek individualizmusok, helyette egy közös akarat van, mely leginkább a kollektív monotonitás irányába viszi el a szerkezetet. A zenekar egy speciális kollektivizmust talált fel oly módon, melyben a egyéni teljesítmények jelzésszerűek, a kiugró virtuozitást pedig ez a módszer eltüntette. Nincs jelen egyéni szerzői érv, nincsen jelen saját magát megéneklő elbeszélő szövegíró. A számok lassú felépítéssel indulnak, a szerkesztés gyakran egyetlen hangra épül. Régebben a szocializmusban a rendszer zenekritikusai azzal döngölték a földbe a punk zenekarokat, hogy azok csak két-három akkordot tudnak, ennyire futja a hozzáértésből. Tudomást sem véve arról, hogy Wagner Rajna kincse nyitánya még ennél is kevesebb – egyetlen Esz-dúr – akkordra épül. Nekem eszemben sincs a Psycho Mutants zenészeit egyszerűsítéssel vádolni: tudom, hogy az egy hangra épülő szerkesztés a korszellem követelménye. Már Bartók h-mollban komponált Második hegedűversenyében – amely a tonalitás és a dodekafónia határain mozgó igen bonyolult zenemű –, megfigyelhető egy tonális indok nélkül visszatérő h-hang, mint kvázi alaphang, amely csak a harmadik tétel zárótémájában szólal meg a saját tonális rendszerén belül. A további egy hang felé irányuló egyszerűsítések előbb a rock and roll kialakulásakor, később a minimalizmus idején mentek végbe, majd a rap műfaja jelentkezett az egy hangmagasságot ritmikusan ismétlő szövegénekléssel. A Psycho Mutants azonban még távoli rokonságot sem mutat ezekkel az elődökkel, egy-egy hang ismétlését hangközként – tiszta prímként – kezeli. Azaz nem mindig ugyanaz az egy hang szólal meg. A dolog nyitját a vokális szólam megoldásai mutatják. Karnics Zoltán angol nyelven énekel, ám ő maga nem angol anyanyelvű. Egy monoton hangsorozatot egy angol anyanyelvű nyilván a saját fonémáinak megfelelő hangszínkülönbségekkel énekelne. Karnics úgy csinál előny a hátrányból, hogy ezeket a hangszíneket a hangmagassággal együtt váltja. Fokozottan figyel a dallam hangsúlyozására és a ritmizálására. A lemez nem meglepő módon régi formátumot használ: vinyilen jelent meg. A vinyil hanghordozó – a magyar zenei zsargonban: bakelit – az idő múltával sercegni, recsegni kezd. Ám ezáltal életszerű. Elkerüli a mesterséges sterilitást, számol azzal, hogy ez a zene ennek a kornak a zenéje. Nem lehet tudni, milyenek lesznek a későbbi korok esztétikai igényei. De dokumentum-igények mindig lesznek, és ezt a Psycho Mutants figyelembe veszi. Ez a zene korrajz is egyben. Emiatt nagyon ajánlom a ma fiataljainak. Mindemellett szép, kifejezetten kellemes tónusú hangzásélményt ad. 

A lemez 2022. decemberében jelent meg, ám betegségek miatt törölték a tavalyi bemutatókat. Így a 2023-as mezőnyben fog indulni, amely feltehetőleg nagyon erős lesz. A Motherland elérhető itt, és az ismertebb stream-oldalakon. A kiadvány budapesti bemutatója a tervek szerint február 11-én lesz az A38 hajón. A lemez kiadója a Beast Records.

A lemezborító tervezője a DeuxPointDeux Studio, Hankó Andrea fotója alapján. Az együttesről Pamuki Krisztián készített csoportképet. 

nyomtat

Szerzők

-- Weber Kristóf --

Zeneszerző és muzikográfus vagyok. Különféle szöveges műfajokban írok, emellett a PTE Művészeti Karán oktatok. Hobbim az idiómák gyűjtése. Zeneműveim kottái a Petrucci online kottatárban elérhetők. Szoktam fotózni is.


További írások a rovatból

Roskó Gábor és a Project333
Balogh Ádám lemezéről
Lee Konitz interjú a YouTube-on
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Steven Soderbergh: Fekete táska


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés