bezár
 

irodalom

2024. 10. 24.
Szkárosi Endre a barátai emlékeiben
Megjelent a szerző emlékiratainak folytatása, A másik egy
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Október 10-én, csütörtök este 18 órakor mutatták be Szkárosi Endre A másik egy című kötetét a Margó Irodalmi Fesztivál Kamaratermében. Kerber Balázs, a kötet szerkesztője beszélgetett a szerző két közeli ismerősével, Kukorelly Endrével és Sőrés Zsolttal.

Elsőként Kerber Balázs, az est moderátora köszöntötte a közönséget, valamint beszámolt A másik egy keletkezéséről: a kézirat sokkal korábban, már 2017-ben elkészült, az Orpheus Kiadónál megjelent Egy másik ember című mű folytatásaként. Azonban az írónak sajnálatos módon nem maradt elég ideje a kötet kiadására, így végül idén jelenhetett meg A másik egy, amely Szkárosi 1995 és 2012 közötti életszakaszát dolgozza fel.

prae.hu

Kerber bevezető kérdése Kukorelly Endre és Sőrés Zsolt olvasási élményéhez kapcsolódott: „Mi volt az első élményetek a szöveggel kapcsolatban, mit gondoltatok először, amikor végigjutottatok rajta?” Kukorelly szerint gyomorszorító volt végigolvasni, mivel jó kapcsolatot ápolt a szerzővel, valamint az emlékiratban szereplő események némelyikét személyesen is lehetősége nyílt átélni és megtapasztalni. Sőrésben hasonló érzéseket keltett a mű, ezen felül hangsúlyozta: „A végén az ígéret, hogy még visszajövök, nem fog bekövetkezni”.

Érdekesnek találta a kötet nyelvezetét: azt a neoavantgárd szerű közvetlen, természetes beszédstílust, amitől az olvasó közelebb érezheti magát az íróhoz, bensőséges párbeszédet létrehozva. Emellett olvasáskor érződik nemzetközi jelentősége is: az írónak zenei pályája során lehetősége nyílt világkörüli turnéra mennie, hiszen nem csupán magyar írói szerepet töltött be, hanem intermediális művészként tartották számon külföldön is. Kukorelly az intermediális szerzői hang és a neoavantgárd állításokkal nem értett egyet: szerinte határozottan kivehető Szkárosi magyar, személyes hangvétele:

Nem a neoavantgárd hangját hallom, hanem egy tudós bölcsész, olasz reneszánsszal foglalkozó, fogalmazni nagyon jól tudó korrekt szöveget olvasok. Olyan embernek a szövegét, aki amikor prózát ír, egyáltalán nem avantgárdot ír.

A könyv rengeteg külföldi fellépést említ, amelyekre magyar szemmel tekint vissza és a „problémái is magyarok”, mint például az anyagi nehézségek, vagy éppen az, hogy kivel és mit kellene lebeszélnie. Ennek példájára felhoz egy jelenetet a könyvből, ahol Szkárosit nem akarják beengedni vasárnap a Római Magyar Akadémiába.

Kerber következő kérdése a közös, könyvben is említett élményekre vonatkozott: „Volt-e esetleg olyan élmény, amire hasonlóan emlékeztek, vagy ami emlékeket hozott vissza?” Sőrés Zsoltban nagyon sok emléket elevenített fel és hozott vissza a kötet olvasás közben, amik közül kiemelte az utolsó és az első közös emlékét Szkárosival:

Endrével ‘94-től dolgoztunk együtt kisebb-nagyobb kihagyásokkal egészen 2017-ig, a Spiritus Noister performanszig a Kassák múzeumban. Sok szakaszból állt ez a kapcsolat, és szerintem a vége felé nagyon jó barátok lettünk. (...) Az, hogy kapcsolatba kerültem vele, a Magyar Műhelynek köszönhető, illetve közös ismerősünknek, egy kevéssé ismert költőnek, Pető Tóth Károlynak – aki először javasolta verseim beküldését a Hölgyfutárba, valamint a Magyar Műhelybe. Így mentünk együtt a Magyar műhely találkozóra.

Itt kitért az író különféle nemzetközi zenei projektjeire, amelynek ő is részét képezte. Kiemelte még A másik egy további jellegzetességét: a fejezetek emlékkapszulákként működnek, épp ezért sok esetben különböző, egymástól független témák sorakoznak fel.

Kukorelly erre reflektálva felvetette a négy elkülöníthető hangnemet a műben: „Az egyik a különböző performanszokon, fesztiválokon való fellépés, a hangköltészettel kapcsolatos teendők. A másik az egyetemi vonal, ahol például beszél a doktori képzés problémáiról. (...) Harmadik rész a magánéleti szál, tehát saját életének tragédiái. (...) A negyedik – ami engem leginkább érdekel – az irodalmi szál, amiben kapcsolódtam vele.”

Továbbá kitért az egyetemi szál firenzei részére, a Mozgó Világ folyóiratban szerzőként való közös munkájukra, valamint a lap szerkesztőségének légkörére. Szkárosi ekkor már nagy embernek számított – említi Kukorelly –, hiszen a lap szerkesztőjeként dolgozott. Kiemelte az irodalmi lap akkori presztízsét – ha valakit bevettek oda, onnantól kezdve az illetőt számon tartották az irodalmi életben.

Erre reflektálva Sőrés megemlítette a korabeli zenei médiumokról szóló, komoly esztétikai értékkel bíró diskurzusokat, problematikákat, amelyek felmerültek a Magyar Műhely találkozóin. Szó esett Szkárosi magánéleti szerepéről, aki a szereplők szerint mindig próbált jó kapcsolatot ápolni és kialakítani másokkal:

Nagyon sokan azt gondolták, hogy magányos alak, aki mint hangköltő vagy egyszemélyes művész működik. Ennek ellenére közösségi ember volt, és ez kiderül például ebből a kötetből is. Egyrészt azzal, hányszor és kikre használja a barátom szót, és hányszor békül ki emberekkel.

A következőkben Kerber a József Attila Kör új folyóirat alapításának körülményeire kérdezett rá, amikor egy szokatlan koncepcióval álltak elő. Kukorelly erre válaszolva kifejtette a folyóirattal kapcsolatos egykori javaslatát: ne egy szerkesztősége legyen a folyóiratnak, hanem párhuzamosan több, különböző koncepciókkal, felosztva az évi lapszámokat a szerkesztőségek között. Ilyen módon a lap négy irányzatot képviselt egyszerre, beleértve az avantgárdot is Szkárosi vezetésével – de az irodalmi lap öt-hat számot követően elhalt.

Kerber a továbbiakban a kötet műfajáról kérdezte a meghívottaktól: szerintük mennyire nevezhető regénynek, illetve fikciónak? Kukorelly számára memoár, ami amennyire lehetséges, feleleveníti Szkárosi életének fontos momentumait, beleértve ebbe a magánéletét is. Emellett kiváló történelmi forrás, ahogy leírja a nyolcvanas-kilencvenes évek mindennapjait a művészek szemszögéből, ezért maga a szerző is így ajánlja: „Két embernek ajánlom ezt a könyvet: aki benne élt és aki nem élt benne.”

Szkárosi Endre: A másik egy – könyvbemutató

Ehhez hozzáfűzve összehasonlította a mai és az akkori világot, rávilágítva a fontos problémára: manapság ezek az irodalmi körök és műhelyek nemcsak megszűntek, hanem az avantgárd egyszerűen nem tud beleszólni a mai kulturális diskurzusba. A továbbiakban Kukorelly kifejtette az akkori kor előnyeit, és felsorolta a manapság felmerült probléma köröket, amelyek megnehezítik a fiatal szerzők pályakezdését.

Utolsóként Kerber Sőrést kérdezte az Élet és Irodalomban megjelenő Rögresszív rovatról, amiről a könyv elején is olvashatunk: „1995 legelején felkerestem a szerkesztőségben Megyesi Gusztávot, aki akkor az Élet és Irodalom főszerkesztő-helyettese volt. Arról akartam meggyőzni, hogy tekintettel az intenzív alternatív kulturális életre, annak sok eseményére és produktumára, amelyek célzott kritikai figyelmet nem kapnak sem a lapban, sem másutt, indítsunk egy ezzel foglalkozó rovatot, amelyet én gondoznék, nagyrészt írnék, de más szakmai közreműködők bevonásával.”

Sőrés akkoriban a Rögresszív egyik szerzőjeként publikált, ahol többek között szó esett a zenei és az interneten megjelenő költészetről. De jelentek meg a témába vágó kötetekről kritikák, zenei gyűjteményekről szóló írások. Visszaemlékszik arra, amikor Szkárosi konyhájában ülve szerkesztették a megjelenésre szánt írását azon gondolkodva, mit lehet még kihúzni belőle, tartva a maximális karakterszámot.

Végezetül kiemelte: számára érdekes volt, ahogy Szkárosi elválasztja a személyest a magántól (kötet elején le is írja Szkárosi; megpróbálja különválasztani a személyest a priváttól). Emellett felhozza a turnézás szálláskérdésének emlékeit is, valamint azt az intim leírást, amikor az író saját édesanyjának halálát eleveníti fel...

Fotó: Balogh Endre

nyomtat

Szerzők

-- Papp A. Panka --

Papp A. Panka 2003-ban született Budapesten. Jelenleg a Károli magyar szakán tanul valamint verseket, novellákat, esszéket ír.


További írások a rovatból

Tudósítás a Tolnai-emléknapról - második rész
Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról
irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét
irodalom

Az örmény idő nyomában

Más művészeti ágakról

Fodor Veronika kalandkönyvéről
Az ezegymunkahej című zenés bohózat a Három Hollóban
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés