bezár
 

film

2025. 02. 26.
MaDok-filmek a Néprajzi Múzeumban
A Hétköznapi kreativitás pályázat nyertes filmjei
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Február 18-án tartották a MaDok-filmek III. Hétköznapi kreativitás pályázat nyertes filmjeinek beharangozó vetítését a Néprajzi Múzeumban. Ez a program első tematikus kiírása, amely a barkácsolást, a buherálást és az egyedi megoldásokat hivatott rögzíteni. A filmek két alkalommal, március 13-án és április 3-án megtekinthetők a múzeumban.

A vetítés kisebb nehézségekkel indult az épület -2-es szintjének mozitermében, részben az aznapi múzeum környéki lezárások miatt, részben egy technikai malőr következtében. Mindez érthető annak tekintetében, hogy az intézmény általában nem moziként működik, így ez még nincs bejáratódva. A MaDok nyertes filmjei – a Vadvízország, a Zöld-sárga, ami összeköt és megtart, az Üzenet a szerkesztőknek, és a Bombatér – egyedülálló kezdeményezés sikeres résztvevőiként szerepeltek.

prae.hu

Jelen volt Dr. Frazon Zsófia főmuzeológus és Zsoldos Anna muzeológus, a MaDok-program vezetői, illetve a vetítést megelőzően Dr. Berényi Marianna muzeológus szólt néhány szót a MaDok célkitűzéséről és a nyertesnek választott filmekről. Elmondta, hogy fontosnak tartják az állami intézmények elérhetővé tételét, valamint ezzel párhuzamosan szeretnék újragondolni a hétköznapi tárgyalkotást és annak dokumentációját. Felmerül ugyanis a kérdés, hogy a jelen tárgyaiból, mit őrizzenek meg és mit ne, illetve a műanyag eszközök kapcsán fontossá válik az ökológiai lábnyom kérdése is.

A kortárs jelenvaló és a közelmúlt rögzítését olyan más-más médiumokon keresztül vonják be a múzeum működésébe, mint a filmek és a fényképek, amelyek aztán egy kiállítás, archívum részévé válnak.

Az idei pályázati kiírás az olyan egyedi megoldásokra, mint a brikolázsra, a barkácsolásra és a buherálásra fókuszál – ezzel egyrészt a központosítással szembeni ellenállást, a kritikus gondolkodást erősíti; másrészt a kreativitás és az önállóság mellett áll ki.

Vadvízország

Az elsőként vetített film a 27 perces Vadvízország című rövid dokumentumfilm volt, amelyet Bartha Máté és Illés Szonja Zsófia készített a középtiszai ártérben élőkről, és az ottani kiveszőben lévő gazdálkodási módszerekről. A kiírás témájához a hagyományos ökológiai tudás és kreativitás kapcsolódik: a film szereplői halászok, horgászok, a vízmegtartás szakértői és talán az utolsó ártéri gazdálkodók. A Vadvízország rendkívüli és kiveszőben lévő életmódot mutat be: a környezettel való együttműködést és együttélést. Az atmoszférikus filmben a tájképek és a Tisza menti dzsungel mellett megjelennek az emelvényekre telepített lakókocsik, a kútban lehűtött friss tej vagy a rég nem használt zsilipek képei is.

Zöld-sárga, ami összeköt és megtart

Ezt a Zöld-sárga, ami összeköt és megtart 20 perces film követte Bíró Bálint és Fuchs Máté rendezésében, amely két fejezetre oszlik. Az I. fejezetben a Teleki utcában található Repair Café dolgozóival készítettek interjúkat, akik a hivatalos szervízektől függetlenül működnek egyedi megoldásaiknak köszönhetően. A II. fejezetben Ákossal ismerkedünk meg, aki gyerekkora óta készít saját kezével játékautókat és gyűjt hasonlóan buherált tárgyakat. A film megmutatja, milyen belső motivációk, érzelmek, szenvedélyek kapcsolódnak a hétköznapi kreativitás ezen jelenségeihez, valamint olyan utcaképeket rögzít, amelyek a kreatív barkácsolás példái a fővárosban.

Üzenet a szerkesztőnek

A harmadik Márton Dorottya 21 perces filmje volt, az Üzenet a szerkesztőnek, amely az évtizedek folyamán, 1950-89 között a Nők lapjához beküldött olvasói levelekre, szerkesztői válaszokra és egyedi megoldásokra épül. A film célja a magyarországi nőket érintő problémák szomorú aktualitására való rávilágítás, amelyhez különböző korú és helyzetű nők olvassák fel a kérdéseket és reagálnak az annak idején adott válaszokra. Ezeket archív képek és felvételek bevágásai tördelik, amelyek erős kontrasztban állnak a mai felvételekkel. A film kiemelten fontos témával foglalkozik, amely a retrospektív áttekintés és a jelen reflektálásával igyekszik hangsúlyozni a változás hiányát.

Bombatér

Az utolsó dokumentumfilm a 26 perces Bombatér, amely Nick Thorpe és Daniel Thorpe munkája, mely narratívát követő interjús formában mutatja be a hortobágyi Bombatér történetét és az ottélők hozzá fűződő viszonyát. A helyiek évtizedek óta gyűjtik a területen szétterülő 40 év bombázásának eredményeképp létrejött közel hatszázezer kráter hadianyagait, hogy aztán újrahasznosíthassák azokat – legyen szó lengyel, román, cseh vagy orosz anyagokról. A Bombatér részletesen bemutatja, hogyan vált a Hortobágy szépségévé és jellegzetességévé történelem egy új formában: ejtőernyők, sztálin-gyertyák újra felhasználásától a hüvelyekből készült csengőkig és övcsatokig.

A MaDok Hétköznapi kreativitás pályázatának nyertes filmjei önmagukban, mint dokumentumfilmek fontosak és figyelemreméltóak, azonban még inkább kiemelt helyet kapnak a Néprajzi Múzeum kezdeményezésének fényében, amely a MaDok nyílt pályázataival hozzájárul az állami intézmények hozzáférhetőségéhez és segít környezetbarát módon, antropológiai szempontból megőrizni a jelent.

A vetítések időpontjai:
2025. március 13. 18:00 MaDok-filmek III.: Hétköznapi kreativitás I. vetítés | Néprajzi Múzeum
2025. április 3. 18:00 MaDok-filmek III.: Hétköznapi kreativitás II. vetítés | Néprajzi Múzeum

nyomtat

Szerzők

-- Földes Angéla --


További írások a rovatból

Haragonics Sára: Szia Sári!
A Vonatok és az Álomélet stockfotóból című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon
Yorgos Lanthimos: Bugonia
Interjú Nemes Jeles Lászlóval

Más művészeti ágakról

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés