bezár
 

film

2009. 06. 15.
Legénybúcsú Las Vegasban
Todd Phillips - Másnaposok
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Legénybúcsú Las Vegasban A hétköznapi konvenciók szorításból egy gyors lélegzethez jutni kívánó hímek maszkulin dőzsöléséről szóló filmek kisiparosának legújabb munkáját a mai szegényes palettájú vígjáték műfajának hiánypótló alkotásaként vártuk.

Ám a Las Vegas-i kantúra megtekintése után csupán a szánkban érződő rossz íz, s néhány haloványan derengő, gusztustalan tartalmú jelenetmorzsa marad a filmélményből, pont, mint másnaposan. Férfiúi obszcenitás, pasi-haverság, s egy tökös-töketlen kaland. A középpontba helyezett hollywoodi vígjátéki férfi archetípusok mellett a nők elrajzolt szipirtyók vagy dekoratív díszelemek, a szerelem legfeljebb csak dramaturgiai ürügy, a lényeg a buli.

Rendezői attitűd helyett azonban csupán egy, a sikerfilmeket sorra szállító középszerű alkotó skatulyája rajzolódik ki előttünk. Todd Phillips filmjeinek cselekménye rendre a haverság/barátság tengelye mentén rajzolódik ki, igaz ez a Cool túra éretlen egyetemistáira éppúgy, mint a Starsky és Hutch zsarupárosára.
Másnaposok
A Cool túra a 2000-es évek eleji tinivígjátéközön kifejezetten üdítő darabja volt. Sablonok halmozása megfelelő arányban, nagyjából kiegyensúlyozva a humor és a gusztustalanság mérlegét. A Másnaposok azonban nem tudja felmutatni a rendező korábbi munkájának frissességét. Nem azzal van azonban a baj, hogy a film cselekményét könnyedén összepasszíthatnánk korábbi alkotások jeleneteiből (Hé haver, hol a kocsim?, Három férfi és egy bébi stb.), s hogy a főszereplők típusai agyonhasználtak (laza szépfiú, különc „ősember”, hagyományos értékrenddel bíró zsidó), ráadásul nagyobb büdzsé mellett Owen Wilson, Jack Black és Ben Stiller triójából, vagy számtalan más sztárhármas-variációból könnyedén összekombinálhatóak.

Egy film humora működőképes, ha a szereplőket sikerül közel hozni hozzánk, s a poénok az ő lényükből fakadnak, vagy az sem baj, ha idegenek maradnak, de groteszk elrajzoltságukban jóízűen tudunk kacagni az őket érő szerencsétlenségeken. A gond az, hogy a Másnaposok a szeretetteljesség és a fekete humor keverékéből próbál valamit összekotyvasztani, de a ritmus és az arány nem jó.
Másnaposok
Kapunk négy furcsaságokkal bíró, de mégiscsak földközeli szereplőt, akikkel azonban az események sodrásában a fizikai fájdalmak pokoli bugyrát kell megjárnunk. A burleszki figurák estek-keltek, de aztán felálltak és mentek tovább, mint a mesefigurák, ezzel szemben a mi hőseinknek - akiket módunk nyílik megkedvelni - ha megütik az arcát, vér folyik a szájuk sarkán, az áramütés pedig kínnal és fájdalommal jár. Rosszul kimértek az arányok, a film humora gonosz.

Nevetséges-e egy a kortól összeaszott idős korházi páciens meztelen testének látványa? Ízlés kérdése. De egy biztos, hogy felesleges. Azt hogy a Zach Galifianakis által játszott Alan Garner figurája maszturbálást imitáltat egy csecsemővel, undort ébreszthet bennünk, de ez a figurából fakadó humor, s végső soron működik, ám a poénok nagy része nem tartozik immanensen a figurákhoz, csupán egyszerű hatáskeltés.
Másnaposok
A Másnaposok nem az a tökös, lendületes kanbuli, amit a promóciója ígért. Egy középszerű, sokak számára bizonyára szórakoztató vígjáték, melytől nyílván nem vár intelligens humort az ember, de azért fájó, hogy a rendező nem lett érettebb a Cool túra óta, s a karaktereket is primer tinédzseri szintre degradálta, ahelyett, hogy másfél órára átadta volna a mozivásznat a felelőtlen, de érettebb szórakozásnak.

Másnaposok (The Hangover)
Színes szinkronizált amerikai vígjáték, 2009.
16 éven aluliak számára nem ajánlott.
Rendező: Todd Phillips
Szereplők: Bradley Cooper, Zach Galifianakis, Ed Helms
Bemutató: 2009. június 18.
Forgalmazza: InterCom

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Sági Róbert --


További írások a rovatból

Len Wiseman: Balerina
Gia Coppola: Az utolsó táncosnő
A konyha és A brutalista című filmekről

Más művészeti ágakról

Ki marad, ha Shady eltűnik?
Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés