bezár
 

építészet

2006. 11. 18.
Kapuzárási pánik
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kapuzárási pánik Szülinapi ajándék: lángvágó és beolvasztás. 2006-ban ünnepli 50 éves születésnapját Budapest egyik meghatározó képe a Ganz UV típusú villamosa. Megérték.

prae.hu

Ma, a budai rakparton sétálva valami szokatlan dolog történt. Nem az a villamos kanyarodott fel a Lánchíd lábánál csikorogva, mint tegnap. Az a villamos volt, ami után a Nyugati pályaudvarnál szaladtam még tegnap.

Tudott volt, hogy Budapest utcáiról a Siemens Combino villamosok forgalomba állításával, a Nagykörútról lekerült Ganz csuklósok fogják átvenni a megszokott sárga villamosok helyét itt a 19-41-es vonalán is. Most látva, mégis elszomorodtam.
Hiányozni fognak.

Az UV jelzésű villamos a budapesti kötöttpályás tömegközlekedés, és hozzáteszem, a városi életünk II. világháború utáni korszakának egyik jellegzetes szereplője.
Az eltelt 50 év alatt a városkép szerves részévé váltak a járművek. Egy neves német közlekedéstörténész az UV típust "parádés kocsinak" nevezte. Megjelenése emlékeztet a Ganz korábbi típusaira, köztük a stuka néven ismert elődjére. A stuka a német légierő vadászbombázója volt a második világháború alatt. Ezeknek a villamosoknak a hangja fékezéskor tényleg a berepülő gépekre emlékeztetett. Ezt a jellegzetességet a mai UV kocsik is megőrizték. Hiányozni fog.

A típus kivonása a forgalomból a kilencvenes évek közepén kezdődött el. A csökkenő utasszám miatti járatritkítások együtt jártak azzal, hogy pótlás nélkül lehetett leselejtezni ezeket a kocsikat. A "hannoveri" villamosok jöttével még több járművet semmisítettek meg, így mára/tegnapra kb. 100 motorkocsi és 40 pótkocsi maradt. A BKV tervei szerint 2007 nyaráig ebből a 100 példányra zsugorodott jármű állományból hármat megtartanak, melyet múzeumba tesznek, a többit szétvágják és beolvasztják. Hiányozni fognak.

Ahol a jelenlegi példányok futnak, átkerülnek a körúton futó Ganz csuklós villamosok. Ezek a járművek szintén nem a legkorszerűbb járművek. 20-30 éves konstrukciók. Padlóvonaluk magasabban van, mint az UV-nak, műszaki megoldásai gyakorlatilag megegyeznek velük. A BKV a Nagykörúti villamosok felújítására kb. 50-100 milliót szán villamosonként, ekkora összegből feltehetőleg az UV típusokat is korszerűsíteni lehetne. Mert el kell ismerni: ezek a járművek hidegek, hangosak, zörögnek, csattognak, ide-oda rángatják a benne ülőket és valószínüleg nem energiatakarékosak. Egy modern, kényelmes, nyáron hűthető, télen fűthető, halkan sikló villamosnak mindenki örülne, de a régiek hiányozni fognak.

Budapest utcaképéhez hozzátartozik ez a villamos, egyedi hangulatával: az ötvenes éveket idéző formája, csilingelése, tekerővel mozgatható ablakai, faborítása, belső reklám felületei, hangja, zörgése, csattogása, a benne ülők ide-oda rángatása.

Európa számos városában van rá példa, hogy az ehhez hasonló felújított muzeális villamosok szállítják az utasokat. Köln, München, Lisszabon, Prága. Itt hiányozni fognak.
nyomtat

Szerzők

-- Árvai András --


További írások a rovatból

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
építészet

Interjú Merényi Dáviddal
építészet

Beszámoló a 18. Velencei Építészeti Biennáléról

Más művészeti ágakról

A megújult Életünk folyóirat 2025 őszi lapszámáról
Makai Máté mesél Andris Kalnozols regényéről
Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról
Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés