bezár
 

art&design

2009. 08. 18.
Messiások és mások
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Messiások és mások Nemcsak a Krisztus-ikonográfia XX. és XXI. századi vérfrissülésének stílusjegyeit, de a tágan értelmezett megváltás gondolatot, a halálhoz kapcsolódó művészi asszociációkat, és meglepő módon a megbomló női testet is jobban megismerhetik azok, akik ellátogatnak a Messiások, avagy A nyugati ember és a megváltás gondolata című grandiózus tárlatra, melyre a Modem igazgatója több mint 80.000 látogatót vár!

Messiások 1.
Az elővételben megváltott jegyek mennyisége alapján ("Az igazi da Vinci" mellett) a múzeum eddigi legnagyobb érdeklődést keltő, egyben a legkomolyabb előkészületet igénylő tárlata augusztus 13-án nyitotta meg kapuit 1300 négyzetméteren, 120 művész 200-nál több művével. Mondhatni, hogy szakrális és profán tapasztalatok összekapcsolási kísérlete valósul meg a kiállítótérben, bár a képeket szemlélve úgy tűnik, az ember testtudata – néhol undor formájában – többnyire a megértést korlátozó tényezőként lép fel.
Messiások 2.
A kiállítást megálmodó és installáló csapat intencióit részletezve Gulyás Gábor, a Modem igazgatója elmondta, hogy nem akartak kifejezetten vallásos, feltűnően ateista vagy nagyon provokatív tárlatot létrehozni. Az anyag jelentős része mégis sokkoló lehet a publikum számára, épp emiatt megtekintését tizenkét éven aluliak számára nem ajánlják a szervezők.
Messiások 3.
Sokan már Sigalit Landau Tövis hula-hopp (2000) című videó-installációjától rosszul lesznek, pedig a performanszokat bemutató felvételek és fotók legmegrázóbb része szándékoltan elzárva, egy kisebb kiállítótérbe került, ahol Hermann Nitsch blaszfémikus hatású drámai orgia színháza mellett Günter Brus − szintén a vérfolyás esztétikájával eljátszó − Szakításpróbáját (1970) is behatóbban megismerhetik az erős idegzetű látogatók.
Messiások 4.
Testünk határaival és anyagi létezésünk korlátaival szembesülhetünk Andres Serrano Hullaház (1992) című fotósorozatán is, ahol a túlexponált testek az elhagyottság emlékművei. A testrészek abnormális elváltozásaikkal inkább éreztetik a megváltás hiányát, mint annak lehetőségét. Serrano egy másik szekcióban installált képe, a Merülés (1987) a tárlat egyik legesztétikusabb darabja, amely a maga meleg színeivel,  közelről mégis fluidizált hatást keltő buborékos felületével úgy válik igazán élvezhetővé, ha megfigyelési távolságunkat anélkül változtatjuk, hogy levennénk szemünket a képről.
Messiások 5.
A tárlat elsősorban az utóbbi száz év emblematikus képzőművészeinek megváltás- és testértelmezéseivel foglalkozik. A munkák között Pablo Picasso, Edvard Munch, Salvador Dalí, Oskar Kokoschka, Francis Bacon, Andy Warhol és Keith Haring munkái is fellelhetők. Több, a művészettörténeti albumokból már sokunk számára ismert kép is ott van a falakon, például Munkácsy Mihály Krisztus Pilátus előtt vázlata (1881), Czigány Dezső Gyermektemetése (1907-08), Kmetty János Mennybemenetele (1913), és Derkovits Gyula 1514 (1928-29) című fametszetsorozatának kanonizált darabjai is.
Messiások 6.
Azonban a XXI. század folyamatban lévő kanonizációja is erőteljesen érezteti hatását az anyagon. A kritikusok által felkarolt és a művészeti lapokban már bemutatott alkotások közül több érdekes, kortárs munka is látható most a Modemben. Marc Quinn Szfinxe (2005) például a teste korlátait feszegető Kate Mosst ábrázolja jógázás közben. A fehérre festett bronzszobor a testreprezentáció új lehetőségeivel játszik el a szupermodell szokatlan testhelyzetben való ábrázolásával.
Messiások 7.
A kiállítás visszatérő motívuma, hogy két munkát dialógusba állít egymással, így elbonyolítva a befogadói pozíciót, ám egyben érdekessé is téve azt. A tematikus tárlat két fő szekciója  a testtel és a megváltással foglalkozik, és így a koncepció egészén is érezhető a dialógus megteremtésének kísérlete, ám a test mulandóságával és fragmentálhatóságával folyamatosan szembesülő befogadó kimerül, mire a Krisztus-képekhez érkezik. Talán ezért van, hogy a megváltottság lehetőségével szembesítő alkotások nem hatnak mindenkire a katarzis erejével. Az viszont elmondható, hogy a bemutatott anyag nagyon magas színvonalat képvisel, és ha ez valakit elsőre mégsem nyűgözne le, talán érdemes egy másik alkalommal visszafelé is körbejárnia a hatalmas kiállítóteret.
Messiások 9.

Messiások, avagy A nyugati ember és a megváltás gondolata
Modem (Debrecen)
2009. augusztus 13 - december 31.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Áfra János --


További írások a rovatból

art&design

Megnyitóbeszéd Vigh Levente Léptek nyomán című kiállításához
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához

Más művészeti ágakról

színház

Székely Csaba Az igazság gyertyái című drámája a Budaörsi Latinovits Színházban, Alföldi Róbert rendezésében
Nagy László és Weöres Sándor egy-egy versének kapcsolatáról
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés