bezár
 

art&design

2009. 08. 17.
Capa a fronton is magában hordozta azt a pluszt
Robert Capa kiállítása a Ludwig Múzeumban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Capa a fronton is magában hordozta azt a pluszt A közelmúltban a Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteményébe került egy 1010 darabból álló, Robert Capa életművét összefoglaló kollekció. Márciusban, a múzeum kupolatermében mintegy 50 fotó segítségével kapott a közönség betekintést a Magyarországra érkezett művekből. Az ízelítő után, július 2-tól a Ludwig Múzeumban immár bővebb – több mint 200 fotót felvonultató – kiállítást tekinthetünk meg a fotográfus munkáiból.

A kiállítás kapcsán újból napirendre került a Magyar Állam több százmilliós képvásárlása körüli vita. A kulturális minisztérium szakértőnek E. Csorba Csillát és Kincses Károlyt kérte fel. A nol.hu és fotopost.hu oldalán olvasható, Kincses Károllyal készített interjúkból megtudjuk, hogy a tervek szerint a 937 darabból álló master selection és a hozzá válogatott további 73 mű, egy a New York-i International Center of Photographyhoz hasonló intézet, ill. gyűjtemény gerincét képezte volna. Az ICP-t 1974-ben alapította Cornell Capa testvére emlékére, hagyatéka gondozására. Mára már a világ egyik legfontosabb fotográfiával foglalkozó intézményévé vált. Vagyis a 937 mesterkópiával együtt az európai „Capa Intézet” létrehozásának jogát is megvásárolta a magyar állam.

prae.hu

Cornell Capa szándéka az volt ugyanis, hogy New York mellett Ázsiában és Európában is működjön egy-egy hasonló intézmény, ahol a gyűjtés mellett tudományos munka és oktatás is folyik. Az 1990-es évek elején Cornell Capa és Richard Whelan (Capa életrajzírója) ennek megalapozására válogatta a több mint 70000 negatívot felölelő hagyatékból azt a 937 negatívot, ill. képet, melyek később a Definitive Collection darabjaiként váltak ismertté. A negatívokból és fotókból – negatív hiányában azok újrafotózásával – a legidőtállóbb analóg technikával, 40x50 centiméteres, külön erre az alkalomra készített szárazbélyegzővel ellátott nagyítások készültek, összesen 3 sorozatban, azzal a megkötéssel, hogy ebben a formában további példányokat már nem nagyíthatnak. Ez viszont nem zárja ki annak lehetőségét, hogy eltérő formátumban és összeállításban, ill. más képkivágásban igen. Sokakban ezért is merül fel a kérdés, megérte-e?

A sajtóban általában 300 milliós összeg szerepel a vásárlással kapcsolatban, megfeledkezve arról, hogy a sorozat tényleges vételi ára 835 000 USD volt, a fennmaradó összeget az állam a további 48 vintage képre, ill. a kollekcióhoz kapcsolódó kiállításokra különítette el. Ajándékként kaptunk a sorozat 20 legjelentősebb képéről extra nagyításokat, továbbá 5 portréfotót Robert Capáról.

A válogatás egy példánya New Yorkban maradt, egy másik a tokiói Fuji Múzeumba került, és mostanáig kellett várni, hogy egy európai országba is eljusson a sorozat.
mil
Örömteli, hogy éppen Magyarországra, Capa szülőföldjére került a harmadik mestersorozat, ám túlzás lenne ezt hagyatéknak nevezni – ahogyan ezt a minisztérium több helyen is kommunikálta –, hiszen az New Yorkban van. Viszont még a szakértőként megbízott Kincses Károlyban is felmerül az a kérdés, nem lett volna-e szerencsésebb ekkora összeget eredeti, vintage képekre költeni? Vagy esetleg egy olyan válogatásra, amelyben hétnél több fotográfia kapcsolódik Capa szülőföldjéhez, Magyarországhoz? (Fényképezni ugyan nem itthon kezdett, hiszen 1931-ben fiatalon hagyta el az országot, de visszatért egy rövid időre1933-ban és 1948-ban is.)

Mindezek ellenére valóban fontos és örvendetes, hogy láthatóak lesznek hazai kiállítótermekben Capa világhírű felvételei, hiszen novembertől országos vándorkiállításként mutatnak be egy válogatást a gyűjteményből, az alábbi városokat érintve: Pécs, Dunaújváros, Salgótarján, Eger, Szombathely, Szolnok, Békéscsaba, Paks, Szeged, Debrecen, Sárospatak, Miskolc, Győr.

A Ludwig Múzeumban rendezett kiállítás célja – az 1010 fotográfia által megszabott keretek között – az életmű legteljesebb bemutatása. A fotók eredeti, történelmi kontextusba való helyezésére a tárlókba helyezett korabeli magyar és külföldi képes újságokkal járult hozzá a kurátor, Páldi Lívia.

Capa művei esetében felmerül a kérdés, hogy fotóművészeti alkotásokként vagy a riportázs műfajából adódóan történelmi illusztrációkként/kordokumentumokként viszonyuljunk-e a képekhez. Számos kép magán hordozza azt a pluszt, amelytől művészetről és nem pusztán képriportokról beszélhetünk. Ilyenek például az 1932-ben Trockijról készült felvételek, melyek Friedmann első jelentős megbízásakor születtek. A kiállított két nagyhatású fotográfia olyan, mint egy-egy futurista kompozíció, a szónok heves mozdulatát, arckifejezését csak fokozzák a háttér kontrasztjai. A negatív sérüléseiből adódó foltok és vonalak újabb szimbolikus jelentésréteggel ruházzák fel a képet, mely így a 20. század összetört reményeit szimbolizáló fotográfia lesz.

A jelen kiállításon inkább a felvételek kordokumentum jellege kap nagyobb hangsúlyt, de a közeljövőben talán olyan összeállítást is láthatunk a kollekcióból, amelyben a művészi vonal érvényesül jobban.

Nem ismerem a 937 darabból álló sorozat minden darabját, amelyet a Phaidon Press 2001 óta több kiadásban is megjelentett már, de talán egy ilyen válogatást is össze lehetne állítani egyszer.

Ez persze nem von le sem Capa, sem a képeiből rendezett kiállítás értékeiből. Hiszen Robert Capát már 1938-ban „a világ legnagyobb háborús fényképésze”-ként említették, és ma is annak tekinthetjük.

A kiállítás 12 blokkra tagolódik, ebből 11 időrendben, helyszínenként csoportosítva különül el egymástól, végigkísérve Capa haditudósítói karrierjét. Az utolsóban kaptak helyet a barátokról, hírességekről készült portrék.

Budapest-Berlin-Párizs állomásokkal indul a tárlat, személyes anyagokkal, fénykép a Friedmann családról, Friedmann Endre diákigazolványa, levelek Párizsból édesanyjának, egy-két Munka-körrel kapcsolatos dokumentum és a híres felvételek Trockij előadásáról. Innentől elindul a háborúk sora immár Robert Capa aláírásával: spanyol polgárháború, kínai-japán háború, a második világháború hadszínterei (Tunézia, Szicília, Dél-Olaszország, normandiai partraszállás, Párizs felszabadítása, ardenneki offenzíva). A háború után utazás Steinbeckkel a Szovjetunióba, ezt követően háromszor látogatott el Izraelbe, közben egy kelet-európai körút, hat hetes budapesti tartózkodással. Végül a sort az Indokínában készített felvételek zárják Capa utolsó filmkockáival.
on
A tárlat végigkíséri Capa munkásságát és egyben életét, hiszen a kettő szorosan összefonódott. A történelmi eseményeknek, melyeket fotózott, nem pusztán szemtanúja volt, hanem aktív részese is – így a tárlat egy fekete-fehér életrajzi filmből kivágott pillanatképek sorának tekinthető, ahol a főszereplő maga az operatőr volt.

A normandiai partraszállásnál az első rohamegységgel együtt érkezett, miután az előző napi utolsó egyeztetésen is fényképezett, vagy nem sokkal később a német front mögé ejtőernyővel érkező amerikai katonákkal együtt ugrott a repülőgépből, nem a földön várakozva kapta őket lencsevégre. Végül együtt haladt a katonai konvojjal Thai Binhbe.

A hadszínterek csoportjain belül is találunk egy-egy blokkot, amelyek egy-egy eseményt, megmozdulást pergő képsorokként jelenítenek meg. Képet alkothatunk ebből Capa filmszerű, képsorokban való gondolkodásáról is, amelyet a nyomtatott sajtóban való megjelenés is indokolt. Capa idejében a fotók már nem pusztán a cikkek illusztrációiként szolgáltak, hanem magukat az eseményeket kellett bemutatniuk.

Ilyen sorozat darabjaként jelenik meg A milicista halála, de a képfolyam talán legdrámaibb darabja – a történet tragikus végét ismerve – a Nam Dinhből Thai Binhbe vezető út utolsó képkockája, amely tulajdonképpen a saját halálához vezető útról készült 1954. május 25-én.

A megrázó befejezést oldja az utolsó képcsoport, amelyben olyan, a barátokról, hírességekről készített portrék, pillanatképek kaptak helyet,  mint a grimaszoló vagy a kisfiával mókázó Picasso, Hemingway flaskával a kezében vagy Capa gyönyörű szerelme, Ingrid Bergman.

sun

A kiállítás 2009. október 11-ig hétfő kivételével minden nap 10 és 20 óra között tekinthető meg a Ludwig Múzeumban. A belépőjeggyel 13 órakor tárlatvezetésen vehet részt a látogató.


 


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Fekete-Horváth Erika --


További írások a rovatból

art&design

Missing The Point - Endrődi Aladár fotói Ukrajnából
art&design

Gwizdala Dáriusz: Epres Smoothie
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában

Más művészeti ágakról

Ki marad, ha Shady eltűnik?
Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés