bezár
 

színház

2011. 03. 12.
Kultúr-cunami – Nó-maraton Tokióban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Két öregember, egy darumadár, egy teknős, egy piros esernyő, egy halott harcos szelleme, hat Buddha-szobornak öltözött három csaló, egy szerelmi bánatban szenvedő nő, egy fekve éneklő szolga, egy őrült nő, egy jó útra térő veszekedős alak és egy hegyi kobold. Hat nó, négy kjógen, Kilenc óra egy helyben – ez a leltára egy vasárnapomnak a Nemzeti Nószínházban, cunamiként zúdult rám a tíz japán darab.

Felséges és ritka élményben lehetett része azoknak, akik bejutottak a Tokiói Művészeti Fesztivál keretében szervezett Sikinó, azaz Ceremoniális Nó előadásra. Vasárnap délelőtt 10 és este 7 óra között felelevenítették azt a teljes nó programot, amit több száz éve csak Japán kiváltságosai láthattak. Akkoriban, amikor nót jobbára csak a szamuráj-osztályhoz tartozók nézhettek, bár csak úgy, mint Európában, ők is a társadalmi élet színhelyének tekintették az előadást, és csak részleteiben követték a színpadi eseményeket. A köznépnek meg be kellett érnie a kabuki előadásokkal, illetve időnként az adománygyűjtésre szánt nóval.

Teljes a nó program, tehát az előadás ünnepélyességét érzékeltető Okina (Öregember) című művel kezdődött a nap. Ezt a többi nódarabbal ellentétben rituálisnak tartják, és így rituálisan is adják elő. Ezt követte a történet szerinti felosztás alapján az öt kategóriába besorolt színműből egy-egy, ez eddig tehát öt darab. És a változatosság kedvéért köztük intermezzóként egy-egy kjógen, azaz négy. Az öt kategória, mely a főszereplő karaktere szerinti felosztást mutatja, a következő sorrendben követi egymást: 1. Istenes darab, 2. Harcos, férfi darab, 3. Női darab, 4. Egyéb (jelen esetben őrült női darab), 5. Gyors lezárás. Ezt az öt kategóriát elevenítette fel pár éve a Hamlet nóelőadása is. Az első rész középpontjában Hamlet apjának szelleme állt (istenes darab), a második részben Hamlet (férfi darab), a harmadik részben Ophelia (női darab), melyet Ophelia őrülése követett (őrült darab), majd pedig mindezt a rendkívül dinamikus végső harcos lezárás követett.

Részletek az Okinából
Szanbaszó: Nomura Manszai


Minden bizonnyal régen egy-egy mű játékideje jóval rövidebb volt a mainál, így a teljes program előadása nem vett igénybe egy teljes napot. Valóban, a művek szövege sok esetben nem haladja meg a három-négy nyomtatott oldalt, mégis bő egy órába telik az előadásuk. Sokak szerint manapság kétszer olyan hosszú ideig tart egy előadás, mint akár csak két- vagy háromszáz éve, de vannak olyan elméletek is, melyek szerint mára háromszorosa, sőt négyszerese lett az előadások időtartama. Nem tudni pontosan, hogy miért is vált hoszabbá egy átlagos előadás. A szöveg évszázadok óta változatlan, tehát ami megnyúlhatott, az a zenei rész, illetve az előadást végigkísérő megmerevedett ceremóniák (zenészek, kórus bevonulása, kivonulása, jelenetváltások stb.). Éppen ezért, manapság legtöbbször mindössze két vagy három nóból és egy vagy két kjógenből áll a legtöbb előadássorozat. A mostani, a régi hagyományokat felelevenítő programot egy évben csak egyszer lehet látni.

Az ötös tagolás filozófiája áthatja a nó szellemiségét. A teljes programot átfogó struktúrától kezdve az egyes darabokon belüli tempón át egészen az egyes mozdulatokig levezethető. Ez az úgynevezett dzso-ha-kjú (magyarosan nevezhetjük bevezetésnek, tárgyalásnak, befejezésnek) struktúra, melyben a dzso a lassú bevezetést, a ha, ami három részből áll (tehát ezen belül megint csak fellelhető a teljes dzso-ha-kjú) a kidolgozás, majd a kjú, ami egy rendkívül gyors és dinamikus lezárást jelöl.

Szkéné színház

Curu kame

Daru és teknős: A daru és a teknős tánca


Ha a teljes programot nézzük, akkor az istenes darab a program lassú és emelkedett bevezetése, a következő három darab (harcos, női, őrült) a kidolgozás, melyet követ egy gyors és karakteres lezárás. A program utolsó darabjának szereplői gyakran természetfeletti lények, mint például sárkányok, démonok, ördögök.

Ugyanez az ötös tagolás megtalálható az egyes önálló előadásokban is. A darab lassú bevezetésében megjelenik a mellékszereplő, a kidolgozásban a főszereplő lép színre általában más formában, mint ami a valós énje, és egy régmúlt esemény elevenedik meg. Az utolsó ötödben a főszereplő saját valós formájában (például egy halott szelleme vagy akár egy negatív tulajdonság révén hatalmába kerített démonná változott figura) jelenik meg. De ez a dzso-ha-kjú tagolás egy-egy mozdulatban is tetten érhető – egy kézemelésnél vagy egy lépésnél. A mozdulat lassan indul, fokozatosan felgyorsul, majd a leggyorsabb ponton hirtelen megáll.

Rokudzsizó

Hat Buddha-szobor: a szobrász készíti a buddha-szobrokat


Bár régen egy programot végig az azonos iskolához tartozó előadók játszottak, ezúttal az öt nófőszereplő-iskola és a két kjógen-iskola mindegyike színrelépett. Egy nap alatt láthattuk a jelenleg élő művészek legnagyobbjait, végig követhettünk egy teljes programot a hosszú élet éltetésének rituáléjától a harcos szellem nyughatatlan bolyongásán át a kobold táncáig, mindezt megfűszerezve a kjógenek huncut mókájával. Ennek a hosszú napnak köszönhetően 2011-ben is megérintett a régmúlt korok hagyománya.
 

Kurama tengu

A kuramai kobold



Okina (Öregember) Kanze-iskola
Okina: Kanze Kijokazu
Szanbaszó: Jamamoto Tódzsiró

Tsuru Kame (Daru és teknős) Kanze-iskola
Császár: Kizuki Takajuki
Daru: Szakai Ototaka
Teknős: Takeda Tomojuki
Miniszter: Hósó Kan

Szuehirogari (Kinyílik a vége) Ókura-iskola
Taró: Jamamoto Noritosi
A gazda: Jamamoto Norisige
A csaló: Endó Hirojosi

Cunemasza (Cunemasza, a harcos) Konparu-iskola
Cunemasza: Honda Micuhiro
Szerzetes: Fukuó Sigedzsúró

Rokudzsizó (Hat buddha-szobor) Izumi-iskola
A csaló szobrász: Nomura Manszaku
A falusi megrendelő: Nomura Manszai

Josino Sizuka (Sizuka Josinoban) Hósó-iskola
Sizuka: Takeda Takasi
Tadanori: Fukuó Kazujuki

Neongjoku (Fekve éneklés) Izumi-iskola
Taró: Nomura Manzó
A gazda: Nomura Man

Ródaiko (Dob a börtönben) Kongó-iskola
A nő: Imai Kijotaka

Akubó (Akubó jó útra tér) Ókura-iskola
Akubó: Ókura Jataró

Kurama tengú (A kuramai kobold) Kita-iskola
A kobold: Avaja Akio
Umevakamaru: Ucsida Takanari

51. Sikinó (Ceremóniális Nó)
Tokiói Művészeti Fesztivál, 2011

2011. február 20.
Nemzeti Nószínház, Tokió

nyomtat

Szerzők

-- Mátrai Titanilla --


További írások a rovatból

John a Latinovitsban
Üvöltő szelek musical az Eötvös 10-ben
A szexuális nevelés hiánya és TikTok a Nemzetközi Roma Színházi fesztiválon

Más művészeti ágakról

gyerek

Kabóca Bábszínház: Dödölle
kabai lóránt el sem kezdett versek kötetbemutató és kiállításmegnyitó Miskolcon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés