bezár
 

irodalom

2011. 06. 04.
Költőivé váló magyar színház
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Költőivé váló magyar színház A Rivalda című antológiáról beszélgetett Péczely Dórával, Radnai Annamáriával és Fábri Péterrel (az antológiába került darabok válogatóival) Solténszky Tibor az Ünnepi Könyvhét harmadik napján, 2011. június 4-én a Vörösmarty téren.
 A Rivalda – több kis szünet kivételével – már több mint 40 éve ad ízelítőt a kortárs magyar drámáról. A 2011-es antológia esetében annyi változott, hogy az eddigiektől eltérően idén nem az elmúlt színházi évadból, hanem a 2010. január 1. ss 2010. december 31. között bemutatott vagy megjelent drámákból válogattak a szerkesztők. Ez évben terjedelmi okok miatt sajnos kevesebb darab került be az antológiába; kimaradt például Pintér Béla Szutyok című műve – mondja Radnai Annamária, vagy a Tasnádi István Cyber Cyranója – említ egy példát Fábri Péter.
Rivalda 2011
Mégis hogyan követik nyomon azt a rengeteg darabot, amelyet előadnak Magyarországon? Radnai Annamária és Fábri Péter egybehangzóan állítják, hogy képtelenség volna mindent megnézni; az antológia egyik darabja, Németh Ákos Devianciáját például mindössze háromszor játszották Zsámbékon, mégis eljutott hozzájuk, és semmiképpen sem szerették volna kihagyni. A színházi előadás egyébként sem feltétele az antológiába válogatásnak; nyomtatásban megjelent, nem játszott kortárs drámák is esélyesek a kiválasztásra.
Rivalda 2011
Az antológia presztízsjellegét boncolgatják a meghívottak; a Rivaldában való szereplés befolyásolhatja a szakma, illetve a közönség véleményét? Hatása van, mondja Péczely Dóra, hiszen az utóbbi időben divatba jött Magyarországon a kortárs darabok rendezése – áldásos volna, ha a kortárs drámák olvasása is divatba jönne, Fábri Péter szerint a dráma – bár szűkebb olvasórétegre számíthat – nagyobb hatású is lehet, mint a többi műnem.

Radnai Annamária szerint a Rivalda válogatása nemcsak a kortárs magyar drámáról, hanem a közérzetről, közéletről is érzékeny, átfogó képet nyújt. Jellemző a szociografikusság a mai magyar drámákra, még ha a stílus nem is naturalista (Térey Jeremiása, Vörös István Ördögszája), illetve Fábri Péter szerint a színház költőivé válása, amely korábban elképzelhetetlen volt – egyre több versben írott drámát adnak elő. Jó példa erre a Németh Ákos-darab, amelyben az autizmus nyelvi sajátosságai válnak költői eszközzé. A magyar dráma a rendszerváltás után fulladt ki néhány évre, mondja Radnai Annamária, amikor a rejtjelezés már nem volt szükséges, az egyenes közlés meg még nem ment, de azóta szerencsére megjelentek az új témák és beszédmódok – érdemes kortárs magyar drámát olvasni.
Rivalda 2011
Fotó: Bach Máté
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Nagy Márta --


További írások a rovatból

irodalom

Falcsik Mari: Szeptemberi tavasz és A téka Falcsik Mari: Szeptemberi tavasz és A téka
Megjelentek a Prae folyóirat Ragály-számában
irodalom

A siker egyik titka a betiltás A siker egyik titka a betiltás
Bulgakov Kutyaszívének története „Z”-től a Zemberekig
irodalom

Antal Balázs: térdeplő beszéd Antal Balázs: térdeplő beszéd
Vers a Prae folyóirat Ragály-számából
irodalom

Cyber-íróiskola arról, hogyan ne írjunk regényt Cyber-íróiskola arról, hogyan ne írjunk regényt
Ian McEwan: Mi, gépek, Scolar, 2020., ford.: Lukács Laura

Más művészeti ágakról

gyerek

Last words: halljátok meg a kihalás szélére sodródott élőlények utolsó hangjait Last words: halljátok meg a kihalás szélére sodródott élőlények utolsó hangjait
Virtuális kiállítás, online foglakozás gyerekeknek és tárlatvezetés a Deák17 Galériában
art&design

Elegáns megoldások Elegáns megoldások
Interjú Bornemisza Eszterrel karriertörténetéről, szakmai önfejlesztésről és a kortárs textilművészet hazai és nemzetközi megítéléséről
Zeneakadémia, 2021., február 8., koncertfelvétellel mutatjuk
art&design

A faun labirintusa A faun labirintusa
Horváth Gideon „Faun realness” című kiállításáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés