bezár
 

film

2011. 10. 12.
Black Shorts: erős, sűrű, fekete
Öt kísérleti rövidfilmről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Drótkötélpályán közlekedő bányászok, manikűrözött hullák, szürreális ócskavastelepek: Grúzia, ahogy még sohasem láttuk, online nézhető kisfilmeken.
2011. májusában 20 európai egyetemista filmötletekkel a fejében elment a grúziai Garikulába, hogy ott némi brainstorming és filmes tréning után öt csoportra osztva szétszéledjenek az országban, és a rendelkezésre álló nyolc nap alatt leforgassanak egy-egy kísérleti kisfilmet.

Mikor ez megtörtént, a felvett nyersanyagot négy napon át vágták, szerkesztették Budapesten. (A projektet a Plotki Közép-Kelet Európai online ifjúsági magazin és a Közép-európai Egyetem kulturális központja a Center for Arts and Culture közösen segítette, valamint a European Cultural Foundation és az Open Society Institute támogatta.) A végeredmény öt, átlagosan negyedórás kisfilm, amelyek révén pár percre bepillanthatunk egy-egy kis közösség mindennapi életébe: a tbilisi fodrászműhely dolgos mindennapjaiba, a Chiatura bányászait szállító drótkötélpályás felvonó kezelőinek életébe, Kutaisi temetkezési vállalkozóinak a halottakkal ápolt meghitt viszonyába, Zugdidi szürreális ócskavastelepeibe, végül időzhetünk néhány percet Tbilisi egyik forgalmas aluljárójában rendszeresen játszó helyi zenekar társaságában.



Az ötletgazda Ian Cook, a CEU szociológia tanszékének a PhD hallgatója, aki maga is egy Visual Anthropology órán tartott először kezében kamerát, hangsúlyozza: az alkotók nem profi filmesek, műveik a szó minden értelmében kísérletek. A filmet médiumként használják, hogy egy ismeretlen ország lakóival kapcsolatba lépjenek. Néhányan közülük most filmeztek először, másoknak volt már némi tapasztalata, a hangsúly azonban a felfedezés örömén volt. Kreatív egyetemisták ismerkednek egy országgal, egy médiummal, emberekkel, egymással, a világgal. Ennek narratívája a Black Shorts. Örömfilmezés volt ez, és vizuális antropológiai vizsgálódás, szociálisan érzékeny felhívás a ‘láthatatlan’ társadalmi osztályokra. A végeredmény azonban a szélsebes tempó és a vállaltan nem szakmai hozzáállás ellenére sem lett szedett-vedett. A grúz mindennapok rejtett szépségei tárulnak szemünk elé egyedien művészi, a filmre mint médiumra és az azáltal felmutatott közegre egyszerre rácsodálkozó, őszinte módon. A filmekben úgy jár kéz a kézben dokumentarizmus és költészet, hogy egyiket sem akarja lenyomni a torkunkon.

A hangsúly a megismerés folyamatán van; a felfedezés izgalmán. Egy ismeretlen ország lakóinak megszólítása a filmen, egymás megszólítása az alkotás közösségén keresztül, megannyi alkalom arra, hogy az ember folyamatosan megkérdőjelezze és átértékelje a világhoz való viszonyát. Épp ezért választottak egy olyan országot, melynek mindennapjai az európaiak többsége számára ismeretlenek.

A projekt neve egyszerre utal a Fekete-tenger közelségére, a grúzok jellemző öltözetére és hajszínére, de legfőképpen azokra a szereplőkre, akik számunkra eddig láthatatlanok voltak, hiszen életük még saját országukban sincs szem előtt. Nem turisztikai imázsfilmet készítettek tehát, hanem művészi igényű dokumentumfilmeket - emiatt már a premier alkalmával megkapták a bírálatot, mely szerint Grúzia ‘pozitívabb’ reprezentációt érdemel. Ugyanakkor - hangsúlyozzák a készítők - a film szereplői egytől egyig örömmel mutatták be a stáboknak mindennapjaikat.

hairminatorsHairminators

A legelső, film a Hairminators névre hallgató - a nyilvánvalóan szerencsétlen névválasztáson túl - főszereplője a haj, mint a test leglátványosabb és legláthatóbb része, ami mindig szem előtt van, és a hely, ahol azt formálják: egy hagyományos borbélyszalon, ahol a betérő vendégre várva esznek, isznak, dominóznak, alszanak, míg a “megmunkálandó” haj meg nem érkezik. A rövid kis etűd nem igazán lép túl az alaphang megütésén, Grúzia levegője azonban így is megcsap minket.
(Alkotók: Data Chigholashvili, Salome Joglidze, Birgit Kuch)

chiatura, my prideChiatura, My Pride

A Chiatura, My Pride egy lehangoltságában is jóval festőibb, valaha virágzó iparvárosban, Chiaturában játszódik. A magnéziumbányáiról ismert település nagy szintkülönbségeit bő negyven évvel ezelőtt drótkötélpályás felvonókkal oldották meg: ezek szállították a bányászokat a bányák és a város között, és a kinyert nyersanyagot is a bányákból a gyárakba. A magnézium ipar hanyatlása után a város népessége a felére csökkent, a felvonórendszer viszont itt maradt, és ma is működik, összehasonlíthatatlan karaktert adva a városnak. A rozsdásodó, nyikorgó felvonókat és az erdős hegyoldalakat mesterien egybekomponáló képekkel operáló filmben a felvonókat üzemeltető dolgozók is megszólalnak.
(Alkotók: Stephanie Endter, Max Kuzmenko, Lisa Müller, Ulrike Penk, Kajetan Tadrowski)

guloGulo

Gulo: A szett legmarkánsabb filmje egy temetkezési vállakozást mutat be Kutaisi városában. Olyan emberek beszélnek a halálról, akiknek ez a fogalom a mienkénél jóval kevésbé drámai, kevésbé misztifikált, hiszen nap mint nap halottak arcát borotválják, körmeit reszelik, vagy épp az aktuális divatnak megfelelő - tévésorozatokból ellesett! - koporsókat ácsolnak. A film a halottak gondos ápolása közben azonban legalább annyira szól az életről, mint a halálról.
(Alkotók: Elene Asatiani, Eliane Bots, Mirek Koranda, Sophia Tabatadze)

harvestHarvest Georgia

A Harvest Georgia tömören, hat és félperces etűdben mesél a Fekete-tenger partján virágzó ócskavaskereskedelemről. Ebben a közegben a törött fürdőkádak, bojlerek vagy ágyrugók újraértékelődnek azok kezében, akik mindennapi életük részeként, megélhetési forrásként kezelik azokat. A szépen végigvitt operatőri munkának hála a dokumentarizmuson túl - funkcionalitás és esztétikum minden közhelyének ellenállva - gyönyörködhetünk a tengerparton rozsdásodó ipari hulladékokban, és az azokat emelgető teherhajók toronydaruiban, a tengernyi ócskavatörmelék posztindusztriális roncsesztétikájában.
(Alkotók: Odeta Catana, Ian Cook, Angelika Herta, Zhenya Zakharova)

underaUnder a

A kamera végigpásztázza a falra ragasztott plakáttengert, és egy zenekaron állapodik meg. Az Under a címet viselő zárófilm a grúz főváros egyik földalatti csomópontját, a Szabadság-téri aluljárót mutatja meg, ahol a tömeg csak gyorsan átsiet: vannak azonban néhányan, akik itt rendezkedtek be. Hangsúlyos a kontraszt a hely és az azt belakók között: egy átrohanásra, nyüzsgésre, jövés-menésre épült hely és az ott lepihenő, örömzenélő emberek. A filmet a zene viszi el, mégis marad hely a hangulatfestő párbeszédeknek, közösségi életképeknek – így hatásos zárlata ennek a spontaneitásában is jól megkomponált ötfilmes kombónak.
(Alkotók: Natalia Buier, Madis Kats, Filip Pospíšil, Mikheil Svanidze)

A filmek a budapesti és grúziai vetítéseken túl Berlinben, Lipcsében, Prágában és Bukaresten is bemutatásra kerültek, a jövőben pedig Varna, Szófia, Kabul és Amsterdam fesztiváljain is felbukkannak a rövid feketék. 

Azok az iskolák, mozik, szervezetek, akiket érdekelne egy vetítés megszervezése, ezen a címen vehetik fel a kapcsolatot: 
blackshorts@plotki.net

Projekt koordinátorok: Ian Cook, Stephanie Endter, Anna Dziapshipa and Mikheil Svanidze.

Project vezetők: Salomé Jashi and Stephen Fee

A filmek októbertől a a Dazoo.com European Short Film Centre oldalán is megtekinthetőek:


Hairminators:

Link: 

http://www.daazo.com/film/4ef444bc-ec6f-11e0-a45c-0050fc84de33/

Nézd meg itt:




Chiatura, My Pride:

Link:
http://www.daazo.com/film/a4329864-ec71-11e0-a45c-0050fc84de33/

Nézd meg itt:




Gulo:

Link:
http://www.daazo.com/film/d5333908-ec73-11e0-a45c-0050fc84de33/

Nézd meg itt:




Harvest Georgia:

Link:
http://www.daazo.com/film/2fadde72-ec76-11e0-a45c-0050fc84de33/

Nézd meg itt:




Under a:

Link:
http://www.daazo.com/film/1c749aa2-ec77-11e0-a45c-0050fc84de33/

Nézd meg itt:




A projektet a European Cultural Foundation és az Open Society Institute támogatta.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Molnár Illés --


További írások a rovatból

Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit
Mike Cheslik: Hundreds of Beavers
Schwechtje Mihály: Sünvadászat
Az Egy újfajta vadon és A legbelsőbb Ázsia - Magyarok nyomában Mongolországban című filmek a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés