bezár
 

zene

2011. 10. 23.
Jó arcok, cilinderben
Hólyagcirkusz Társulat, Világvége biciklistái, Vízraktér, 2011. szeptember 28.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A kulturális színtér székhelyét a Királyfürdő bejáratánál nem jelzi feltűnő felirat. Kiragasztott papírok, nyilak vezetnek a belső udvarra, az ideiglenesen beállított szpotlámpák alá, a napozóágyakból és kihajtható székekből álló, rögtönzött nézőtérhez, ahol a színészekből és zenészekből álló független társulat beállása éppen a végéhez érkezik. Rövid, ám szívhez szóló köszöntés, s hálás szavak a közönség felé. Elérzékenyülés. Világvégi biciklista beletörődő tempózása a kifeszített kötélen. Itt minden – finoman szólva – szimbolikus.

prae.hu

A Vízraktér mint helyszín nagyon is belakható és megszerethető: a Fő utcáról beszűrődő, ritkuló forgalmi zaj, a dudálás és az autóriasztó hangja nem hozta zavarba a társulat tagjait, talán mert ezek a hanghatások tőlük sem idegenek.

Szőke Szabolcs szerzeményei, az este során felhasznált kellékek és bábok korábbi előadások újraértelmezéseiként jelentek meg a programban, a szövegek pedig javarészt Weöres Sándor, Danyiil Harmsz, Thomas Bernhard, Karl Marx és Bruno Schulz művei közül kerültek kiválasztásra. (Magát az összeállítást Tallin óvárosának főterén, júniusban mutatta be először a társulat.) A kortárs költészet sokszor nyomasztó érzésvilága feloldódott a szereplők szeretnivalóságában, a gegszerű elemekben.

Szőke Szabolcs mellől soha nem hiányoznak a nem mindennapi hangszerek: megszokott gadulkáját a szemre keverőpultra, hangzásra csengőkre, vagy hárfára emlékeztető array mbira nevű zeneszerszámmal váltogatta, s a szaxofon és az énekhang mellett más zajkeltő eszközök, tikfák, kolompok szólaltak meg a társulati tagok kezében.



A Hólyagcirkusz társulattól, nevével ellentétben nem elsősorban színházi produkiót várunk. Meglepő tevékenységükre saját kifejezést gyártottak: látványkoncert.

Szőke Szabolcs szerzeményeit inkább hangulatokra hajazó élőképek, mozdulatsorok, semmint kidolgozott jelenetek kísérik, de a zenével ezek az abszurd impressziók tökéletes egységben álltak. A rúdon körbeforgó játékbabák, a nyélen tolt biciklista-bábok, vagy a csontváz marionett tánca elsősorban éreztetni, elgondolkodtatni akart, sőt, ezek az eszközök mind a színészeket, mind pedig a nézőket valamilyen alvásközeli hipnózisélménybe merítették, amelyhez csak hozzátettek a Királyfürdő belső udvarára szállingózó falevelek.

Aztán, annál inkább magunkhoz tértünk a kétdimenziós anyacápa hangszóróval kísért becipelésekor, vagy az “Állatok vagyunk” kezdetű, kíméletlenül szétdobolt zárószám alatt.



A Vízraktérre pedig ráesteledett. A társulati tagok félretették fekete cilindereiket, hogy hangszereiket, az anyacápát, a meztelen hajasbabát meg a többi kelléket a helyszínről eltávolítsák.

Aki a következő programra is maradni akart, annak végig kellett sietnie a fürdő folyosóján, hogy a pénztárnál új karszalagot vásároljon.

Az egymást váltó programok közti átállásra kevés az idő; a nyugágyak és székek közt ácsorogva beszélgető koncertközönség azonban ennek még aligha volt tudatában. Nehezen akaródzott továbblépni, és átadni a helyet az este forgatókönyve szerint kezdődő filmklubnak.

Hólyagcirkusz Társulat:

Eszes Fruzsina – ének
László Lilla – szaxofon
Barna Gábor Botond – harmonika
Szőke Szabolcs – array mbira, gadulka, zeneszerző
Rácz Attila – színész, ütőhangszerek
Szabó Domokos – színész, ütőhangszerek
Nádasi László – színész, ütőhamgszerek
Csák Zsolt – színész, bábművész, ütőhangszerek

nyomtat

Szerzők

-- Burns Katalin --


További írások a rovatból

Michael Haydn és Antonio Salieri Requiemje a Müpában
Ki marad, ha Shady eltűnik?
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában

Más művészeti ágakról

Park Chan-wook: Nincs más választás
Kustos Júlia a Horváth Péter ösztöndíj idei nyertese
színház

Sétálószínházi Kékszakállú-adaptáció az Anyaszínháztól és az RS9 Színháztól


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés