bezár
 

építészet

2007. 07. 02.
Építészet, pszichológia, Ferzan Özpetek
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Építészet, pszichológia, Ferzan Özpetek Ki ne rajzolt volna óvódás korában kis házikót ablakkal, ajtóval, kéménnyel, esetleg emberekkel, kerttel? Legtöbbünkkel az is előfordult már, hogy házzal, épülettel álmodott, majd másnap hosszasan kereste magában a választ az álom okára. Környezetünk nyomot hagy bennünk, aztán elemei szimbólumként tűnnek fel álmainkban, gondolatainkban.
Vannak szimbólumok, melyeket mindenki ért, használ, vagy legalábbis valamire asszociál általa. A jelképek eszközként való használata nem elsősorban a művészet jellemzője, minden ember, akár a leghétköznapibb gondolataiban is ’alkalmaz’ szimbólumokat.

Sigmund Freud az álmokban megjelenő házat, épületet az ember testének megfelelőjeként fogta fel: a ház egyes részei az egyes testrészek jelképeként értelmezhetőek. A padlás a fejet, a pince a lábakat, az ajtók, ablakok a test nyílásait jelentik. Jung ennél továbblépett: a ház részei nem testrészek, hanem a psziché részei, így a ház az egyén lélekállapotát ábrázolhatja. A háznak különböző helyiségei vannak: szoba, konyha, fürdőszoba. És eltérő szintjei: pince, padlás, emelet. A padlás jelképezheti az észt, az értelmet, a pince az ösztönvilágot, a tudatalattit. Ebben az értelmezésben is fontos szerepet töltenek be a nyílások: nyitottságot, zártságot, kifelé, illetve befelé fordulást fejeznek ki.

Ezeket az elméleteket továbbgondolva kell, hogy legyenek minden ember fejében sztereotípiák a békés, ’egészséges’, ’boldog’, idealizált házra vonatkozóan, amiben jó élni. Mégis rengeteg ház, lakás van, amelyben nem élnek jól, sőt vannak házak, amelyek beteggé teszik a benne lakókat. Hatalmas üvegfelületekkel építünk házakat, de arra nem gondolunk, hogy a kiszolgáltatottság érzését is keltjük, mert van, akit zavar a túlzott nyitottság. A házak tele vannak nyithatatlan, törhetetlen, esetenként kilincs nélküli ablakokkal, ajtókkal. Mi lesz akkor, ha a benne lakó mégis ’nyitni’ akarna, mert elege lett a bezártságból? A föld alatt mélygarázsok autókkal, eltűntek a mindenféle, ösztöneink kielégítésére szolgáló finomságokat – zöldséget, gyümölcsöt és bort – raktározó pincék. Persze akadnak szép számmal olyan házak is, melyek kiszolgálják lakóik igényeit, és olyanok, amik nem beteggé teszik lakóikat, hanem épp ellenkezőleg: jó hatással vannak rájuk fizikai és szellemi értelemben is.

Egy török származású filmrendező – Ferzan Özpetek – két filmjében is felhasználja a házat szimbólunként, mint az ember, annak személyisége és változásainak kifejezésére, és a ház gyógyító hatására, befolyására példaként.

Özpetek első, önálló filmjében a Törökfürdő-ben (Hamam) nemcsak a két helyszínül választott ház különbözik karakteresen egymástól, de két eltérő kultúrájú várost láthatunk a film során. Legújabb, Szent szív (Coure sacro) című filmje végig ugyanabban a városban, de alapvetően két épületben játszódik. A teljesen új, letisztult, egyszerű formák szemben a régivel, hagyományossal.

A Törökfürdő két helyszíne: az építész modern, egyszerű, tágas, napfényes, panorámás római lakása és az isztambuli többszáz éves törökfürdő. A főhős személyiségének változását a két épület közti különbség finoman, jól érthetően példázza.
A magasan, Róma felett elhelyezkedő lakás nyitott, óriási üvegfelületekkel. A benne lakók rohanó, túlzottan nyitott, felületes életet élnek, minden mellett elszaladnak, a saját életük mellett is, hisz nincsen idő semmire. A ház és lakói is mohók, bár sokat akarnak, szinte semmit nem kapnak. A ház nem otthon. A megörökölt isztambuli törökfürdő és a hozzá tartozó ház viszont otthon. Múltja és története van. Emlékei, melyeket tulajdonosa szép lassan megismerhet, amihez az kell, hogy megálljon, ne rohanjon el mellette. A törökfürdő a lassúságot képviseli, a gyökerekhez nyúlik vissza, megmozgat valamit a mélyben.

hamamA fürdő választása nem véletlen: tisztulást ad, nem feltétlenül csak testit, hanem szellemit is. A főhős hosszú utat jár be lelki és fizikai értelemben is, a film helyszíne is fentről lefelé halad, a hegyről a zsúfolt, ódon belvárosba, a szellemtől az ösztönök felé, miközben a tisztító gőz mindent beborít.

A Szent szívkét helyszíne: modern, bezárkózó, zárkózott, átriumos, mediterrán ház és a gyerekkori, többszáz éves régi, ódon sötét ház, tele rég elfelejtett emlékekkel.

új házA modern ház introvertált, ahogy a benne lakó is. Egy ’zuhanyzós’ jelenet sokat elárul: a főszereplőnő a film elején még úgy zuhanyozik, hogy a ház által teljesen körülzárt, belső kertre néző üvegfalú fürdőszoba árnyékolóját leengedi, bár ott senki nem láthatja, rajta kívül senki nincsen a házban, mégis zavarja ez a befelé való látszólagos nyitottság. A ház szép, kiszámított, hibátlan, érzelemmentes, élettelen, ahogy lakója is. A régi ház: családi örökség, amit a főszereplőnő apró lakásokra készül felszabdalni, majd eladni, de még vet rá egy utolsó pillantást, hiszen évek óta nem járt benne. Belép a kapun, amit rég nem használt senki, átlép egy más világba, ami szintén az övé.

régi házA poros, öreg, kissé ijesztő ház elénk tárja tulajdonosa beporosodott, használaton kívüli lelkivilágát, ami lassan felébred, kinyílik. Érezni a megállt idő áporodott szagát, a hideg márványasztal sima felületét és a meleg tölgyfa ajtó érdességét. Ennek a háznak is története, emlékei vannak, amiket tulajdonosa részben ismer, de szándékosan nem emlékszik. Sokat lépcsőzik a szintek között: pincétől, emeletig, keresve az utat saját ösztöneitől, érzelmeitől, szelleméig. A két választott helyszín tökéletes szimbóluma a személyiségnek, és változásainak.

Ebben a két filmben a házak és épületek nemcsak személyiségünket, hanem életünk változásait is szimbolizálják. De vajon tényleg meghatározza-e életünket az épített tér, ami körülvesz, alakíthatja-e személyiségünket a ház? A kockázatokról és mellékhatásokról kérdezze analitikusát és építészét!

Csigó Kata pszichológus barátnőm nagy segítséget nyújtott a cikk megírásához
nyomtat

Szerzők

-- Répás Éva --


További írások a rovatból

építészet

Fényképkollekció a Tabán utolsó évtizedeiről
építészet

Hiány és emlékezet című Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Beszámoló a 18. Velencei Építészeti Biennáléról

Más művészeti ágakról

irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés