bezár
 

irodalom

2011. 11. 28.
Trauma – esemény – szimptóma
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
November 17-én és 18-án Trauma – esemény – szimptóma címmel konferenciát rendeztek az ELTE Bölcsészettudományi Karán a Történés – médium – nyilvánosság elnevezésű irodalom-, média- és történettudományos kutatási projekt eddigi eredményeinek bemutatásaként. A kutatás célja az irodalmi „esemény” jelenségének olyan vizsgálata, amely magába foglalja az irodalmi – és nem csak irodalmi – nyilvánosság szerkezetének irodalomtörténeti, médiatörténeti és történettudományi szempontú elemzését.

A tanácskozáson irodalomárok, média- és nyelvelmélettel foglalkozó tudósok, társadalomtörténészek, történészek vettek részt. A konferencia két napja izgalmas és intenzív intellektuális élmény volt, mivel olyan témákat vetett fel és vitatott meg, amelyek a mai történet-, kultúra- és irodalomtudomány legfontosabb kérdései mellett a jelen problémáit érintették. Előadásai a fentebb megjelölt témákat járták körül, tárgyalva e problémák kapcsán többek között a történetiség, politika, etika, nyilvánosság, kanonizáció, esztétikai tapasztalat és nyelviség kérdéseit.

A konferenciát Kulcsár Szabó Ernő előadása (A történés státusza/i az irodalomtörténet-írásban) nyitotta meg, amely azt a kérdést állította középpontjába, hogy mire összpontosíthatna egy új alapkutatásokra épülő irodalomtörténet. Javaslata szerint alapvetően arra az eseményre érdemes koncentrálni, amikor a szöveg művé válik, meg kell kísérelni tehát feltárni, hogy mi működött közre abban, hogy mű keletkezett és hatástörténetet alkotott. E történésben az innováció az az esemény, amely meghatározó: a nagy mű kitör abból, ami a ma diskurzusa, a szöveg kilép a maga létesítette diskurzus nyelvi-uralmi rendjéből. Ezekre a nyelvi-esztétikai eseményekre kellene az irodalomtörténetnek figyelnie. A kanonizáció egy nevezetes esetére Ady Új versek című kötetének megjelenésében láthattunk példát (Bednanics Gábor), mikor a nem nyilvános és nyilvános diskurzus kánonformáló igénnyel lépett fel a versek feldolgozhatatlan másságát és újdonságát kiemelve, amelyet maguk a versek is kijelentenek önmagukról, ily módon eleve közönségformáló erőként viselkednek, önmagukat kanonizálják. Érdekes ebből a szempontból az a megállapítás, amit Kulcsár-Szabó Zoltán tett Carl Schmitt politikaelmélete kapcsán: a konkrét és az általános közötti szakadásra hívta fel a figyelmet, amely nyelvelméleti keretek között a grammatizált nyelv és a nyelvi esemény közt áll fenn, a kettő közötti kontinuitást a kivétel, a rendkívüli tekinti lehetetlennek.

Az esemény fogalmát Simon Attila előadása mélyítette el, aki tapasztalat, történés és nyelv viszonyát vizsgálta a pathosz ('szenvedés, elszenvedés, érzelem, indulat') fogalmának középpontba állításával. Bemutatta, hogy a szónoklattan alapvetően egzisztenciális hermeneutika, amely azt a történést tárja fel, amely a nyelvi beszéd révén előáll, és amely a beállítódás (az, ahogyan az ember a világban van) megváltozását vonja maga után. Ebben a folyamatban a lélek és a test is érintett, együtt kerülnek hatás alá: a pathosz kimozdít a nyugalmi állapotból, érzelmi viszonyulást vált ki, ezáltal a felelősségteljes döntéshez szükséges állapotba juttat el. Az esztétikai tapasztalat ehhez hasonló kimozdító jellegére Bónus Tibor előadásában láthattunk példát, aki az erőszak és terror reprezentációját vizsgálta Proust regényében. Ennek kapcsán rámutatott a háború és az esztétikai tapasztalat közötti analógiára: a háború és a trauma hasonlóan újrarendez, mint ahogyan az utóbbi megújítja a megértést és az észlelést. Az esztétikai és a halál veszélyének érintkezése egy csodálatos képben bomlik ki: a narrátor “csillagszerű égi jelenségként” írja le a bombázórepülőt, mely éppen a város felé és így feléje indított bombát kioldja, így az esztétikai élménybe beleíródik a fenyegetettség és az időbe vetettség. A csillagszerű bombát kioldó repülőgép allegóriája azt példázza, hogy a halál ideája átjár minden tapasztalatot, ennek következtében az észlelés mindig egyben már emlékezés is: a jelenlétszerű tapasztalat ezáltal önmaga túlélése és megsemmisülése is egyben.

A trauma jelenségét, annak hatásait és feldolgozásának lehetőségét, kísérleteit több előadás is tárgyalta. Gyáni Gábor a trauma jelenségének elgondolkodtató értelmezését ismertette, miszerint egy esemény önmagában nem okoz kollektív traumát, a trauma mindig utólagos jelentéstulajdonítás eredménye a közösség részéről, ezáltal lesz a trauma a kollektív reprezentáció és identitás része. A trauma kulturális "megalkotásának” folymatára Omer Fast Spielberg listája (2003) című videójának elemzésével Kékesi Zoltán kísérelt meg rálátást nyújtani: a videó a Schindler listájának (1993) statisztáival készített, a forgatásról, illetve személyes élményeikről szóló interjúkat tartalmazza. Kimutatható, hogy a beszámolókban elmosódik a határ fikció és valóság között: a statiszták közül többen saját emlékeikként mesélik el mások történeteit. Az Én háború utáni újraalkotásának problémájára György Péter kérdezett rá az Ego dokumentumok (pl. naplók, levelezések, önéletrajzok) vizsgálatán keresztül. Ezekben a szövegekben nagyon erős az önidegenség tapasztalata, amely szoros kapcsolatban áll azzal, ahogyan az átélt terror beleírja magát az Énbe: az Én kiüresedése és az otthontalanság a poszttraumatikus állapot jellemzőjént jelenik meg.

A trauma feldolgozásának módjait több előadás is témájává tette: Bolgár Dániel kérdése arra irányult, hogy a traumatikus történés feldolgozása lehetséges-e történeti elbeszélés keretében, amelynek feltétele az integrálhatatlan történés megszüntetése, a történelem folyamatába illesztése lenne. Menyhért Anna ugyanezt a kérdést az írás és az olvasás folyamatának viszonylatában tette fel: lehetséges-e narratív gyógyulás? Dánél Mónika az életrajzi dokumentumszerűséget vizsgálva a szemtanúvá tett olvasó szerepét emelte ki, amelyen keresztül egy szembesítő struktúra jöhet létre. Dokumentum, faktum és politika viszonyát Kricsfalusi Beatrix elemezte a dokumentarista színházon keresztül, amely illúzióteremtő apparátust használ fel dokumentumként. Elgondolkodtató kérdés, hogy hogyan lehet a dokumentum az igazság médiuma? A trauma feldolgozásának egy irodalmi példáját vizsgálta Lőrincz Csongor Kleist elbeszélésében (Die Marquise von O.), ahol az öntudatlanul elszenvedett traumát az ájult állapotában teherbe ejtett márkiné a nyilvánosság segítségével (hirdetés) igyekszik felderíteni a tettes és egyben tanú azonosításával, miközben szerződést (házasság - amellyel a trauma feldolgozottá válhat) ajánl fel neki. A hirdetésbeli elbeszélés megismétli a traumát, amely archiválása révén lesz eseménnyé, anélkül azonban, hogy identikussá válna. Mindebben megnyilvánul a privát és a nyilvános szféra közötti feszültség is, amelynek fontos vonatkozása, hogy a morális tartalom csak a nyilvánosság szférájában értelmezhető.

A konferencia másik központi kérdése nyilvánosság és irodalmi esemény kapcsolata volt. Hansági Ágnes a tárcaregény műfajának térhódításával mutatta be a politikai és az irodalmi nyilvánosság összekapcsolódását, melynek következtében a művészet anyagiságának, valamint a technika vívmányainak alakulástörténete (az újság tömegmédiummá válása) összefonódott. A nyilvánosság megváltozásának a szövegfogalomra tett hatására Kosztolányi kapcsán láttunk példát (Bengi László). E változás hátterében az az új tapasztalat állt, hogy szétvált a személyes meggyőződés mint magánügy és az újságírás mint mesterség. Kosztolányi szerint az író “kígyótestű nő”: a szöveg mögött nem érdemes többé személyiséget keresnünk. Szirák Péter is hasonlóra kérdezett rá, bár sokkal inkább politikai szempontból: a 30-as évektől kezdődő szovjet “koncepciós utaztatások” és az ezek eredményeként született irányított tanúságtételek kapcsán a kultusz és az érzéki megtapasztalás, a politikai érdek és a morál, a magán- és a nyilvános szféra sajátos feszültségeire mutatott rá. Az utaztatások célja a prezentáció és elfedés kettős végrehajtása volt, retusálás, vagyis egy fikció megteremtése és fenntartása.

Az irodalmi nyilvánosság működésének egy különös esetét mutatta be Fodor Péter és L. Varga Péter közös előadása a Bret Easton Ellis Amerikai Psychójának megjelenését övező/megelőző vitának elemzésén keresztül, amelynek során többek közt politikai és esztétikai olvasat lehetséges feszültsége nyilvánult meg. A vita során az irodalmi szféra autonómiája kérdőjeleződött meg, az, hogy mit engedhet magának a komoly irodalom, miközben a mű esztétikai minőségének megítélése háttérbe szorult. Izgalmas a jelenségben, hogy a nyilvánosság a szövegvilág által szarkazmus tárgyává tett működést ismételte meg. Ideologikus és szövegszerű olvasat viszonya Szerb János kötete (Ha megszólalnék) kapcsán is felmerült: lehetséges-e a szöveg materiális effektusaira építő, nem történeti olvasatát adni? Vagy inkább a kettő összjátékában bomlik ki a szöveg? (Smid Róbert) Nyilvánosság, reprezentáció és politika kapcsolatát elemezte Kulcsár-Szabó Zoltán Carl Schmitt politikaelmélete kapcsán. Rámutatott, hogy a reprezentáció alapvetően formateremtés, amely képes autoritást, hatalmat teremteni, amennyiben egységet hoz létre és láthatóvá, érzékelhetővé tesz, így válik nélkülözhetetlenné a politikai hatalom számára. E politikai reprezentációnak egy különös esetét láthattuk az Augustus-kori Rómában: Tamás Ábel a monumentum (melynek jelentésébe belejátszanak: 'emlékezés, emlékeztetés, rámutatás') fogalmát emelte ki, mely a kor történelemszemléletének kulcsfogalmaként tekinthető: a jelen ünnepi pillanatában kapcsolja össze a jövőt ('emlékeztetés') és a múltat ('emlékezés') látványossága révén ('rámutatás'), performatív módon.

E rövid összefoglalóból is kitűnik, hogy a konferencia lehetőséget teremtett a különböző tudományterületek kommunkikációjára, és ezáltal a jelen problémáinak összetett elemzését nyújtotta, amely azzal a reménnyel kecsegtet, hogy e tudományközi diskurzus eredményességét látva az a jövőben is folytatódni fog.
 

A konferencia részletes programja itt megtekinthető.

A kutatási projektről bővebben itt olvasható.


Fotó: Bach Máté

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Vásári Melinda --


További írások a rovatból

Ilyen volt a májusi FISZ Junior záróeseménye
Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról

Más művészeti ágakról

Alex Garland és Ray Mendoza: Warfare
Gia Coppola: Az utolsó táncosnő
art&design

Megnyitóbeszéd Vigh Levente Léptek nyomán című kiállításához


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés