bezár
 

film

2012. 11. 15.
"Kísértet-lakópark", a magyar válság metaforája
Schwechtje Mihály legújabb kisfilmjének, a Pingvin konstrukciónak második forgatási napján jártunk
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
"Kísértet-lakópark", a magyar válság metaforája Csekély pénzből, egy félig megépített lakópark területén forgatott Schwechtje Mihály. A születőben lévő kisfilm egy trilógia első része, ami nagy vonalakban a válságról szól majd, ehhez pedig egészen stílusosan passzolnak is a szűkös anyagi források, a filmes spórolási technikák, kompenzálásként pedig a jólszervezett csapatmunka.      

Törökbálint és Biatorbágy határán, a kukoricaföldeken is túl, a másfél éve befejezetlenül álló Tópark lakópark kísérteties épületei között egy újabb kisfilm jeleneteit vette fel Schwechtje Mihály (Az Alma, Büfé két ablakkal, Ünnep, Hideg berek, Porcukor) és a nagyjából húszfős, már több közös munkával büszkélkedő, jól összeszokott stábja. A film operatőre Herbai Máté (ő felelt Az Alma, az Ünnep és a Hideg Berek képi világáért is), vágója pedig Makk Lili (aki többek között a nemrég bemutatott Porcukron is dolgozott). A Pingvin konstrukció hangmérnöke Madácsi Imre, a zenét pedig majd Kiss Tibi (Quimby) szerzi.

Az idilli környezetbe (napsárga szántóföld, kéken csillogó tó) a maga misztikumával szinte belehasít a félbehagyott beruházás betonrengetege.

Az építkezést másfél éve hagyták abba


A "díszlet" pedig tökéletes, mert a rendező ismét a valóságtól elemelkedett, kissé abszurd rövidfilmet készít. Ráadásul nem csak a környék, de a számok is mesébe illőek: a 3 millió, még hajdani NKA-s támogatásból (amikor már nem volt MMKA, de még nem funkcionált a Filmalap, egyetlen reménysugárként a Nemzeti Kulturális Alap pénzügyi támogatása létezett) készülő Pingvin konstrukció egy a válság téma köré épülő trilógia első része, melyet 3 nap alatt sikerült a stábnak leforgatni. A bűvös hármas utóbbi eleme viszont kényszermegoldásnak bizonyult.

 

"Két nappal kevesebbet forgatunk, mint terveztük" – mondja a rendező. Ez pedig csak az egyik megszorítás a sok közül, amelynek segítségével csökkenteni lehet a ráfizetést. A film ugyanis – az NKA-s támogatáson kívül - nulla szponzorációból, némi önköltséggel készül el.

Üresen kong a félbehagyott megaprojekt

Az első napon, az első helyszínen (ez egy Klauzál utcai, műemléknek ítélt, de rossz állapota miatt kiürített bérház volt) még belefért a büdzsébe a túlóra, ám a lakóparki helyszínen már nem lehet ezt megengedni. Este kilencig tart hivatalosan a munka, úgyhogy pontban kilenckor – a filmesektől szokatlan módon – villanyoltás. A szorosabbra húzott nadrágszíj további következménye, hogy az eredeti tervek szerint kameramozgások (pl.: fahrtolás) és belső vágások szerepeltek volna a technikai megoldások között, ám – pénz híján – éles vágásokkal és statikusabb kamerakezeléssel kellett dolgozni. Persze a megszorítások nem oly meglepőek: "ez minden magyar filmnél így van, a kisfilmeknél meg pláne, de hát sajnos már ehhez vagyunk szokva, fel se vesszük. Egyébként talán egyedül a diplomafilmem az, amelyik kevesebbe került, mint ez a mostani. Nem baj, hozzá vagyunk szokva, hogy hajtani kell" – mondja a rendező.


A látszat csal: egy kis aggregátor-meghibásodás kivételével minden simán ment

A feszített munkatempó meg is van. Átállási, kávényi szünetekkel ugyan, de jó hangulatban telik a nap. Úgy tűnik, mindenki számára egyértelmű, hogy ugyan szűkösek a lehetőségek, de egy profi csapattal ezek maximálisan kihasználhatók. Különben is, amikor elkezdenek forogni a kamerák, már senkit nem az érdekel, hogy azok mennyi pénzből forognak. Már csak a filmkészítés és a munka a lényeg. És talán pontosan ezért nem is számít igazán, hogy rövidfilmet készíteni nem egy nyereséges vállalkozás Magyarországon. Jelen pillanatban a Filmalap nem támogatja ez efféle projekteket (ez a Médiatanács feladata), és a kereslet is kisebb a rövidek esetében, mint az amúgy is alacsony érdeklődésre számot tartó magyar játékfilmeknél. Forgatni azonban kell; ha szorít az alkotási kényszer, a mondanivalót akkor is közzé kell tenni, ha az nagy anyagi kockázattal jár.

"Hogy miért kisfilm? Mert ez olyan, mint az íróknál a novella. A mű hossza nem esztétikai kategória, attól még ez is ugyanúgy egy film. […] Ráadásul nem egy rövidet készítettem már, bízom a fesztiválszerepléseinkben és az internetes megjelenésben, noha ezzel pénzt nem nagyon lehet keresni" – fűzi hozzá a rendező.

Ha pedig fesztivál, akkor meg kell jegyezni, hogy a trilógiába talán bele sem vágtak volna a készítők, vagy csak jóval később, ha sikerül keresztül vinnie Schwechtje Mihálynak egy játékfilm pályázatát a Filmalapnál. Ám az ötletet visszadobták, pedig a Hőség forgatókönyve a Sundance Film Festivalon benne volt a legjobb 12-ben. Így aztán a szintén Kántor László producer támogatásával készülő Pingvin konstrukció egyfajta kárpótlás is a rendező számára.

Rezes Juditnak és Csankó Zoltánnak ad instrukciókat a rendező

 

"Ez a kisfilm egy terápia, hogy felépüljünk a fájdalomból, amit amiatt érzünk, hogy nem lesz nagyfilm. Semmiben nem hasonlít a mostani projekt az előzőre, egy közös pontjuk van csupán, hogy az is a mai magyarországi viszonyokról próbált volna szólni, meg ez is, de ez sokkal absztraktabb módon, az pedig sokkal realistább megközelítésben" – mesél a rendező.

A forgatás napján tehát minden passzol: a megbukott lakópark-projekt, egy meg nem valósult tervre adott filmes válasz, a lesújtó (ám nem meglepő) anyagi helyzet, és egy mindezt hangulatában és lényegében összefoglaló keserédes történet.

Szabadi urat (Csankó Zoltán) lakásából kiköltöztetik, mert többek között az is útban lesz a főtér rehabilitálásakor, így aztán az önkormányzat gondoskodik arról, hogy kárpótlásul kapjon egy sokkal jobb és remélhetőleg szebb rezidenciát egy egyelőre még fel nem épült lakópark területén...

Az egyik félbe maradt emeleten kedves szerelmi fészket rendeznek be a forgatáson a két főszereplőnek (Rezes Judit – Cili, és Csankó Zoltán). A munka tempós (az áramot szolgáltató aggregátor hirtelen, időszakos leállásának kivételével), nincs megállás. Sötétedésre hatalmas reflektorokkal világítják be a betontömböket, így az egész úgy fest, mintha egy számítógépes játék grafikája venne körül minket. A kísérteties monstrumokat egy kis holdfényimitálással lágyítják, hogy a romantikus és álmodozó, magyar kisember jelenete következzék. Szabadi úr és Cili a most még hűvös betonfalak között képzeletben berendezik lakásukat, így ábrándoznak egy szebb jövőről…


Pingvin konstrukció

Rendező és forgatókönyvíró: Schwechtje Mihály
Producer: Kántor László
Gyártásvezető: Noveczky Tamás
Színészek: Rezes Judit, Csankó Zoltán, Molnár Gusztáv, Józan László, Gados Béla
Operatőr: Herbai Máté
Vágó: Makk Lili
Hangmérnök: Madácsi Imre
Zene: Kiss Tibi

 

 

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Csatlós Hanna --


További írások a rovatból

Visky Ábel: Mesék a zárkából
David France: Isten hozott Csecsenföldön
Katrine W. Kjær: Egy lány hosszú futása
Zsolnai György: Spoiler. Esszék a minőségi sorozatok világáról

Más művészeti ágakról

art&design

"A rajzolás főleg annak konfigurációja, amit látunk"
Paul Cézanne (1839-1906) rajzaiból és akvarelljeiből nyílik kiállítás nyáron a New York-i Modern Művészetek Múzeumában (MoMA)
színház

Arcközelik a színpadon Arcközelik a színpadon
Garaczi László: Végre egy kis csönd - a K:ortárs sorozatában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés