bezár
 

gyerek

2014. 03. 20.
Falak és osztályok
A Tizenkettő+ második, február 20-i programjáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Mesemúzeumban, a Tizenkettő+ estjén Az osztály című francia filmet láthatták az érdeklődők, a Vörösmarty Gimnázium diákjai, pedagógusok, egyetemisták. A kamera egy egész tanéven keresztül követi az osztály rejtett, titkolt és néha abszurd módon felszínre kerülő konfliktusait. A Hermann Zoltán által vezetett beszélgetés meghívott vendége Teleki Fruzsina középiskolai tanárnő volt.

prae.hu

A vetítést megelőző beszélgetés kiinduló témáját a film többértelmű eredeti címe adta (Entre les murs, azaz Falak között). A külső elvárások és kényszerek elől a tanterem menedékébe visszahúzódó tanárnak és diákjainak eltérő és néha mégis nagyon hasonló motivációinak sokaságát rejti a cím, ám hogy ez a bezártság valójában hasznára válik-e a diákoknak, menedékként élik-e meg, vagy úgy érzik, hogy teljes mértékben ki vannak szolgáltatva az iskolai rendszerben magasabb hatalmi szintet elfoglaló tanároknak – ez túl összetett kérdés ahhoz, hogy a válasz a film dramaturgiája, a szereplők személyes konfliktusai mentén leírható lenne. Vajon ami az osztályteremben történik, az ott is marad?

Az osztály című film középpontjában a franciatanár, Francois (azaz François Bégaudeau, aki maga a könyv szerzője, a film forgatókönyvírója és főszereplője is egyben) és a rendkívül heterogén összetételű osztály kapcsolata áll. A kamera egy egész tanéven keresztül követi az osztály rejtett, titkolt és néha abszurd módon felszínre kerülő konfliktusait. Az osztály képi világa közel áll egyfajta dokumentarista stílushoz, és ez a képi elbeszélésmód azért lehet indokolt, mert a film – nyilvánvaló szándéka szerint – a "valóságot" kívánja bemutatni: a forgatókönyvet egy tanár írta, személyes tapasztalataiból.



A pontosan meg nem nevezett iskola egy párizsi, külvárosi iskola. A 13-14 éves arab, afrikai, kínai diákok mellett a helyiek is a különleges bánásmódot igénylő fiatalok közül kerülnek ki. Ennek megfelelően a tanórák sem a tananyag köré szerveződnek elsősorban, a tanár fő feladata a figyelem és egy kölcsönösen elfogadott normákhoz igazodó párbeszéd fenntartása, és sokszor, megdöbbentő módon, néhány egyszerű szó, kifejezés értelmezése.

Kétségkívül valamilyen korszak- illetve szemléletváltást érzékel a néző: a kultuszfilmnek számító Holt költők társasága című, a 80-90-es évek ikonikus iskolafilmjében a fő konfliktus a tanított (irodalmi) anyag körül forgott, pedagógiai módszerek, a tananyag által közvetített világ- és emberképek ütköztek, régi és új ideológiák. Az osztály-ban már nem a lánglelkű tanár és a tudásvágytól duzzadó diákok közösségét látjuk, hanem valami mást, valami olyasmit, ahol a tanár egyszerűen csak szót próbál érteni a motiváció és érdeklődés nélküli diákokkal. A film lényegében nem is iskolafilm, sokkal inkább a társadalom és a közösségek megoldatlan problémáit jeleníti meg: a Franciaországra jellemző multikulturalizmus-probléma látlelete.

A rendkívül eltérő kulturális hátterű diákok esetében a hagyományos oktatás csődöt mond, ennek legfőbb oka a francia nyelv elsajátításának problematikusságán túl – hiszen a diákok otthon, a családban nem használják az állam nyelvét – az, hogy az iskola, mint normatív és nemzeti intézmény, mennyire nem tud mit kezdeni a identitások pluralitásával. A iskolának, az oktatási módszereknek és feltételeknek illeszkedniük kellene a diákok sokféleségéhez, talán ez ma a legfontosabb feladata.



Érdekes kérdéseket vet fel a fegyelmezés milyensége a a film néhány jelenetében. A tanár – aki a beszélgetésen elhangzottak alapján sokak számára nem volt egyértelműen szimpatikus figura – az órai rendet úgy tudja fenntartani, hogy a folyamatosan felmerülő, olykor valóban érdeklődő, máskor nyíltan kötözködő kérdésekre mindig válaszol. Így azonban maga a tudásátadás szenved csorbát, magáról a tananyagról folytatott párbeszéd minduntalan megszakad. Szinte minden jelenet arról szól, hogyan sikerül a diákoknak kizökkenteni a párbeszédet az eltervezett menetéből. Vajon van-e egyáltalán ilyen helyzetben értelme az oktatásnak, vagy ha nincsen, akkor – ezért keserű és önironikus Bégaudeau filmje – milyen célt szolgál még egyáltalán az iskola?

A filmnek lehetséges egy olyan olvasata, amely szerint ebben - és a hasonlóan működőú iskolákban a diákok értékelhető tudást nem szereznek, a tanteremben tartózkodás célja csupán a személyes konfliktusok megképződésére és felemás megoldására, a szocializációra, a fegyelem elsajátítására korlátozódik, pesszimistább megközelítésben pedig erre sem. Ez a megközelítés igen lehangoló képet festhet a francia közoktatásról, valószínűsíthető, hogy az ilyen iskolák egyetlen, kézzelfogható eredménye a bevándorló és a helyi alsó-közép réteg gyermekeinek integrálása a társadalomba. Eszmények és perspektívák nélkül. Hogy ez a feladat sikeresen teljesül-e, arra a film nem ad egyértelmű választ.

A végső kérdés az lehetne, hogy van-e valódi céljuk ezeknek az (iskolai) integrációs folyamatoknak, a kisebbségi, hátrányos helyzetű réteg sikeresen olvasztható-e be a társadalomba, elindítható-e azon az úton, melyen a kedvezőbb helyzetű, többségi rétegek felé vezet. Az utolsó óra dialógusainank üzenete az, hogy nem, vagy esetleg megengedően és kiábrándítóan lassan, kis lépésekkel haladva. A filmet áthatja a "tanár úr" tenni akarása és lelkesedése, az erőfeszítései azonban jobbára hiábavalóak, igazi eredményt nem sikerül elérni. Az év közbeni órákból felvillantott jelenetek, a konfliktusok és azok megoldásai pesszimista összképet adnak, semminek sincs valódi következménye, nincs előrehaladás, csupán vegetálás van. Az egyetlen lezárt, valós következményekkel járó esemény, a verekedő diák kicsapása, amely inkább a végső határt jelöli ki: amíg fizikai atrocitás nem történik, addig a rendszer mindent megenged, minden elvisel és tolerál. Így Az osztály című film összességében egy, a mélyben megváltozott, de a felszínen a tradicionális formákhoz még ragaszkodó, posztmodern, diszfunkcionálisan működő oktatási rendszert skiccel fel, melyben a cél csupán a gyerekfelügyelet, az óvatos és toleráns fegyelmezés. A valódi tudásátadás ebben a világban már nemhogy nem prioritás, de egyenesen sokadrangú.



A film utáni beszélgetés a magyarországi iskolák és a benne tanuló, főként a film szereplőihez hasonlóan, a speciális figyelmet igénylő diákok körülményeit érintette. Teleki Fruzsina elgondolkodtató párhuzamokat vont a film és egy mai, angyalföldi szakiskola élete között. Személyes tapasztalatai szerint ő és a kollégái nagyon pontosan értik François helyzetét. Sok esetben talán még cserélt is volna vele, hiszen hiába a sok konfliktus, mégis csak voltak a pedagógusnak sikerélményei, olyanok amelyet a tanár a diákjaival együtt volt képes megélni. Szomorú tény, hogy napjainkban a magyar szakiskolák átvették a régi "javítóintézetek" feladatait. Teleki Fruzsina szerint ennek a fő oka abban keresendő, hogy a szakiskolák a gazdasági háttér hiányosságai miatt haszontalanokká váltak, s ebből egyenesen következik a perspektívavesztés is. Arra a kérdésre, hogy milyen eszközökkel lehet elérni bármit is a falakkal – az érdektelenség falaival – körbevett diákoknál, azt a választ kaptuk, hogy a legfontosabb az emberség, a nyitottság és a következetesség. A tanárnő felhívta a figyelmünket egy olyan tényre is, amely elsikkadni látszott a filmbeli diákokkal kapcsolatos, fontos kérdések mellett: azok a bizonyos falak nem csupán a tanulók számára jelenthetnek nehézséget, valójában maguk a tanárok is ugyanolyan kényelmetlenül érezhetik magukat a helyzetből eredő szituációkban. "Úgy érzem, hogy én vagyok az ellenség", foglalta össze érzéseit Teleki Fruzsina: sok időnek kell eltelnie addig – főképpen a rendszerszintű támogatások hiányában –, mire az osztály a tanárával szembeni bizalmatlanságot képes átváltani a tanulásból fakadó sikerélményre.


A Tizenkettő+ a Károli Gáspár Református Egyetem Gyermek- és Ifjúsági Irodalom Kutatócsoportja, azaz a GYIIK, valamint a  PIM-Mesemúzeum közösen indított programsorozata az ifjúsági irodalom és kultúra legújabb jelenségeiről, tendenciáiról, pszichológusok, gyakorló középiskolai tanárok, könyves szakemberek közreműködésével – elsősorban a 12-18 éveseknek. A Tizenkettő+ további programjairól itt található információ.
nyomtat

Szerzők

-- Salah Rana --


További írások a rovatból

Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány című kötetéről
Szabó Róbert Csaba A cipzárkovács című művéről

Más művészeti ágakról

Makai Máté mesél Andris Kalnozols regényéről
Tudósítás az első DIA filmklubról
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 43. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés