bezár
 

film

2015. 02. 18.
Mátrix újratöltve
Andy és Lana Wachowski: Jupiter felemelkedése
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Miután a Wachowski-tesók annak idején előálltak a Mátrixszal, boldog-boldogtalan őket utánozta. Új mozijuk, a Jupiter felemelkedése alkalmával ők is rengeteget idéznek önmaguktól, így munkájuk hollywoodi közönségfilmként epikus kudarcnak sem valami érdekes, személyes, szerzői műként viszont több van benne, mint amit várnánk.

Ráadásul már a Mátrix sem volt éppen a legeredetibb: amerikai előképei is vannak (az Elpusztíthatatlanoktól a Dark Cityig), de a testvérek főleg ázsiai filmekből merítettek, melyek közt vannak harcművészeti akciómozik, sci-fi animék (Akira, Ghost in the Shell) és frenetikus japán kultfilmek (Ishii, Tsukamoto, Miike munkái). Nem is tagadták Ázsia-fetisizmusukat: Speed Racer – Totál turbó című filmjük japán anime moziverziója. A Mátrix innovációit aztán számos filmes koppintotta le, a Wachowskik nélkül talán nem lenne Álomháború, Eredet, Avatár vagy A holnap határa sem.

16648

Neóhoz hasonlóan a Jupiter felemelkedése főhőse is eleinte banális életet élő átlagember: Jupiter Jones (Mila Kunis) takarítóként dolgozó orosz bevándorló Chicagóban. Ahogy A Thai Chi harcosa rendezője, Keanu Reeves is részben ázsiai származásúként játszott harcművész anime-hőst, úgy az emigráns ukrán zsidó családba született Kunis is hozzá közel álló karaktert alakít, aki ráadásul minden korábbinál nyilvánvalóbb alteregó a Szeles Városban nevelkedett, lengyel gyökerű Wachowski-tesóktól. Neo érezte, hogy “valami baj van a világgal”, és Jupiter is többre vágyik, aztán egyik pillanatról a másikra ő is nagyobb hatalmak háborújában találja magát: nem Trinity jön el érte és menti ki az Ügynökök kezei közül, őrangyala ezúttal a bolygóközi zsoldos, Caine (Channing Tatum). Az emberiségen uralkodó felsőbbrendű hatalom ezúttal nem mesterséges intelligencia, hanem fajnemesítő humanoid földönkívüliek, közülük is egy torzsalkodó intergalaktikus királyi család tagjai. Jupiter is “kiválasztott”: mint kiderül, nemes vér csordogál ereiben, származása különleges (a fantasy szabályainak megfelelően).

9876

A protagonista ezúttal is beavatottá válik: az emberiség ehelyütt szintén tudatlanságban él, mit sem sejt a földönkívüliek jelenlétéről, egy (a Men in Black – Sötét zsarukat idéző) illúzió-technológiának köszönhetően. A Mátrix erős kapitalizmus-kritikája alapján már-már marxistaként is aposztrofálható (a “gépek” agymosott emberekből nyerik energiájukat), a szipolyozó arisztokrácia ezúttal pedig az űrbéli dinasztia, akik ugyancsak haszonállatként tenyésztik és zsákmányolják ki az emberiséget, a túlnépesedett bolygókat pedig “learatják” (ha már Smith ügynök szerint az ember a bolygó rákosodása, és a gépek jelentik a gyógyírt). Jupiter hamar a bolygó messiásává válik, mint Neo (akinek neve a Noé anagrammájaként is értelmezhető, végzetéről pedig Krisztus juthat eszünkbe), mindketten egy-egy Vízözöntől mentik meg a Földet. A Mátrix egyik fő témája az eszképizmus, hisz Neo és társai gyakorlatilag egy videojátékba merülnek alá és avatárjaikon keresztül szerepeket játszanak. A filmbeli mesterséges intelligencia virtuális univerzumot teremt az ember számára – ahogy az író-rendezők is. Jelen film is értelmezhető az álmodozás, fantáziálás metaforájaként, hisz a csillagász apját fiatalon elvesztett hősnő egy űroperában találja magát, mintha csak takarítás közben képzelegne, hogy elüsse az időt. A Mátrix férfihőse kifejezetten feminin karakter, androgün naiva, Alice Csodaországban (amit szóvá is tesznek neki egy kikacsintás kíséretében), míg Trinity maszkulin nő, gondoljunk csak rövid hajára és szíjas termetére. Kunis karaktere ezúttal egészen férfias (kockás favágó ingben feszít), partnere pedig nőies (Tatum albínó figurája kiköpött szőke herceg).

666999666

A Jupiter felemelkedése nem csak a Mátrixot idézi, hanem a többi Wachowski-mozit is. A Fülledtség egyszerre meleg dráma és erotikus thriller – talán legszemélyesebb filmjük, hisz Larry (ma már Lana) időközben nemváltó operáción esett át. Debütálásuk hőse egy jobb életre áhítozó, maffiózó pasijától menekülni vágyó asszony, akinek segítségére egy emancipált leszbikus domina siet, akivel privát utópiába menekülnek a valóság elől – a Mátrix és a Jupiter felemelkedése főhőseinek prototípusai, mindkét filmben romantikus kapcsolatuk köszön vissza. Melegfilmes rejtett tartalom (subtext) akár a Mátrixba is belelátható, hisz Neót egy üldözött underground közösség fogadja be a “lázadók” képében. A Speed Racer – Totál turbó sportfilmjének gyerekhőse szintén bő lehetőséget teremtett az eszképizmus és a kapitalizmus tematizálására, a Felhőatlasz posztmodernista regényadaptációjából pedig a reinkarnáció és a szinkronicitás, valamint a szerepjátszás motívuma (ugyanazon színészek alakítanak változatos, olykor ellenkező nemű karaktereket) köszön vissza a Jupiter felemelkedésében. A Felhőatlaszban van homoszexuális románc is, ugyanakkor a Wachowski-tesók meleg érzékenysége jelen filmben a leglátványosabb, elég az extravagáns, camp esztétikájú kosztümökre és maszkokra gondolni. Ahogy Ed Wood is transszexualitásáról mesélt a Glen or Glendában, Lana nemváltásának is ott lehet az előképe a Mátrixban. Neo nyúzott disztópia-szökevényként hátrahagyja húsbörtönét, és a Mátrix hi-tech virtuális világában már vagány, szuperképességekkel rendelkező harcművészként valósítja meg önmagát.

69699

A Wachowski-testvérek nem csak önmagukat idézik, hisz filmjükben van egy szignifikáns hommage a Brazil előtt és egy kevésbé látványos cameo Terry Gilliamtől. Ahogy a Speed Racer – Totál turbó sem csak saját előképei, de a Mátrix ihletői előtti tisztelgésként is értelmezhető, a testvérek ezúttal Gilliam előtt hajtanak fejet, hisz a Brazil nem csak a Jupiter felemelkedését inspirálhatta, de a Mátrixot is (gondoljunk csak Jonathan Pryce főhősére, aki krónikus álmodozással menekül disztópikus világától). A Brazil és a Mátrix szatirikus, eszképizmus-ellenes sci-fi fantasyk, hisz előbbiben az álmodozásnak rossz vége lesz, utóbbinak pedig erős társadalomkritikája közvetít “ébredj fel!” üzenetet (Cypher antagonistája például visszamenekült volna a kényelmes és tudatlan virtuális világba). Ezzel szemben a Jupiter felemelkedése minden szubverziója ellenére is tipikus hollywoodi tündérmese: effektekkel és klisékkel teli, 3D-s sci-fi akciófilm kIMAXolt látványvilággal, ami minősége alapján ráadásul inkább a szintén paranoid konspirációs teóriákkal játszadozó Iron Sky párdarabja, azaz trash és camp mezőnyben fut jól. A Wachowski-testvérek mint szerzők Csipkerózsika-álmukat alusszák a Mátrix: Forradalmak óta, forradalmuk felfalta gyermekeit. A Mátrix ébresztő volt, ez altató.

 

Jupiter felemelkedése (Jupiter Ascending)

Színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi, 125 perc, 2014

Rendező: Lana Wachowski, Andy Wachowski

Forgatókönyvíró: Andy Wachowski, Lana Wachowski

Zeneszerző: Michael Giacchino

Operatőr: John Toll

Producer: Lana Wachowski, Andy Wachowski, Grant Hill

Vágó: Alexander Berner

Szereplők: Mila Kunis (Jupiter Jones), Channing Tatum (Caine), Sean Bean (Stinger)

Bemutató dátuma: 2015. február 5.

Forgalmazó: InterCom

16 éven aluliaknak nem ajánlott

nyomtat

Szerzők

-- Csiger Ádám --


További írások a rovatból

Interjú Kenyeres Bálinttal a magyar film helyzetéről, a folyamatos alkotás lehetetlenségéről és a szerzői film perifériára szorulásáról
Paolo Genovese: Szuperhősök
Interjú Csuja Lászlóval, a Virágvölgy és a Kilenc hónap háború rendezőjével, valamint a Szelíd egyik rendezőjével az egyediségről mint a nemzetközi siker titkáról

Más művészeti ágakról

A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Janca Ákos válaszol
Bartis Attila Jávai kalandjairól mesélt
Interjú Pusker Júliával fordulópontokról, külföldi érvényesülésről, a klasszikus zenei előadóművészet minőségének alakulásáról
irodalom

Legyen egy biztonsági trambulinja az irodalomnak Legyen egy biztonsági trambulinja az irodalomnak
Fehér Enikő volt a Kötetlenül sorozat 12. vendége májusban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés