bezár
 

színház

2015. 03. 26.
A börtön virágai
Tóth Erzsébet: Kőrózsa
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A börtön virágai Egy márciusi estén lenyűgöző élményben lehetett része annak, aki ellátogatott a Pesti Vigadó Kamaraszínházába. Az érdeklődők Tóth Erzsébet műfajilag nehezen besorolható, a dráma formájához tökéletesen alkalmazkodó Kőrózsa című zenés előadásán vehetett részt. 

Szerencsére a kíváncsi jelenlét nem maradt el, a nézőtéren olyanok foglaltak helyet, mint Kiss Anna, Ágh István költők, Tverdota György író, s az irodalmi életen kívülről érkezettek is szép számmal képviseltették magukat. Teltház volt, s egy élvezetes, bár nem épp a vígjáték kategóriájába tartozó előadás. A versekre komponált darab (mely a Nap Kiadó gondozásában 2012-ben megjelent kötetből készült) korábban a Csokonai Színházban ment Kőrózsa betonszív címmel, végül egy váratlan tragédia miatt levették a műsorról. A darab most eljutott Budapestre, s Mispál Attila rendezésében megtekinthette a közönség. Az előadást a 2010-ben a színpadon meghalt Nagy László Zsolt emlékére ajánlották mind a rendező, mind a színészek.

Szkéné színház

Az összes berendezési „tárgy” két fekvőhely, s a háttérben meghúzódó zenészek. A színpadon megjelenített előadás tehát egy lecsupaszított, szinte üresnek tekinthető térben játszódott. Az alapszöveg két bebörtönzött nő életszakaszából vett naplószerű monológja. Az állandó önreflektáltság mellett válaszokat adnak és keresnek a külvilág kérdéseire, ezáltal a börtönfalakon kívül kezdődő világ is beszivárog, s ennek köszönhetően egyszerre van jelen a szövegekben a külső és a belső, a lelki folyamatokból kirajzolódó világ is. A mondatok, visszaemlékezések hívták életre a múltban történt eseményeket, az elszenvedett sérelmek és vétkek a felidézés tényközlő fényében látszottak. A tipikus kelet-európai hangulatot árasztó darab hamar magába szippantotta a nézőt, s könnyen átélhetővé tette a traumákkal és elhallgatásokkal agyonrakott, a test és lélek fájdalmaiból kirakott monológokat. Az önmagában semmilyen fogódzót nem adó, minden díszletet mellőző színpad köré az elhangzó szövegek húzták a börtönrácsokat és eresztették be a börtönfolyosók sötét és nyomasztó levegőjét.

Kőrózsa

A sodró és lüktető és kemény, helyenként nyers, súlyos szövegek, alkalmanként egymásnak feszülő, egymásra reflektáló monológok között rövid zenei futamok hangzottak el és oldották a darab keltette feszültséget, a szinte a szorongásig fokozott légkört. Ezek általában a legjobb, legdrámaibb pillanatokban hangzottak el, s részben elváltak a szöveg teremtette atmoszférától, s a derűsebb irányba lendítették az előadást, hogy a megpihenés után a néző visszalendüljön a nem túl örömteli, feldúlt női sorsok barátságtalan lövészárkai közé.

A színészek játéka letisztult volt, mentes a túljátszástól, a túl sokat akarástól, s nagy érdemük, hogy a versekből összeállt szövegek a maguk természetes módján, élőbeszédszerűen hangzottak el. Így nem kellett aggódnunk, hogy a szövegek erőltetett, erőszakosan létrehozott egésszé állnak össze.

Tóth Erzsébet erős szövege nem zárta ki teljesen a humor lehetőségét, s két komoly drámai mondat között elcsattant a poén, majd szépen, mintha mi sem történt volna, a színészek visszaterelték a nézőt a komoly és durva világ birodalmába. „[É]s tükörhöz való jogot is kérek / mert az ajándék faragott tükrömet / elkobozták hogy veszélyes / mert ha belenéznek az nyilván / katasztrófa de én igenis meg vagyok elégedve azzal / amit látok főleg félhomályban…” Ahogy a helyszín, úgy a két nő szabadulásának időpontja is bizonytalan, a monológokban megfogalmazódott társadalmi problémákra adható megoldáskísérletekhez hasonlóan.

Reméljük, a budapesti bemutató után az előadás több helyszínen is felbukkan majd. Megérdemelné, megérdemeljük!

 

Tóth Erzsébet: Kőrózsa

Szereplők: Edelényi Vivien, Varga Klára

Ének: Újhelyi Kinga

Zenei közreműködők:

Lukács Miklós  –  cimbalom

Borbély Mihály - fúvós hangszerek

Novák Csaba – nagybőgő

Zeneszerző: Újhelyi Kinga és Lukács Miklós

Szerkesztő-rendező: Mispál Attila

 

2015. március 12.

Pesti Vigadó

 

A debreceni Csokonai Nemzeti Színház produkciója.

Képek forrása: MMA

nyomtat

Szerzők

-- Ayhan Gökhan --


További írások a rovatból

Az ezegymunkahej című zenés bohózat a Három Hollóban
A Janovics című előadás a Szolnoki Országos Színházi Találkozón
Robert Icke Szophoklész-átirata a Radnóti Miklós Színházban

Más művészeti ágakról

Fodor Veronika kalandkönyvéről
Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés