bezár
 

film

2016. 02. 02.
Fikciós önéletrajz Barney Stinsontól
Neil Patrick Harris: Így jártam az életemmel. Athenaeum Kiadó. 2015, 295 oldal, 3490 Ft
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Neil Patrick Harris önéletrajza korántsem szokványos memoár, hanem alighanem minden idők legeredetibb és legkreatívabb szövege a műfajban. Harris ugyanis az interaktív Choose Your Own Adventure zsánerében, pontosabban annak paródiájaként írta meg biográfiáját.  

Choose Your Own Adventure könyvek hazánkban is jelentek meg. Interaktív stílusuk abból fakad, hogy a fejezetek végén az olvasónak meg kell hoznia egy döntést a főhős helyett, választania kell több kijelölt lehetőség közül, és a megadott oldalra lapozni. Ha rosszul választ, a története idő előtt véget ér. Egy ilyen könyv tehát egyszemélyes szerepjátéknak és a videojátékok low budget elődjének is beillik. Egy sztár önéletrajzához pedig azért illik remekül ez a stílus, mert a celeb memoárok mindig sikersztorik, karriertörténetek. A sikerhez viszont az adott sztárnak csupa helyes és szerencsés döntést kellett meghoznia, különben elkerülte volna a hírnév. A sztársághoz szükséges jó döntéseket Harris önéletrajzában az olvasónak kell meghoznia.

Persze az egyes szám második személyben mesélő Choose Your Own Adventure formátum nem több egy találó külsőségnél. Úgy kezdtem el olvasni a könyvet, hogy nem törődtem a fejezetek végén található utasításokkal, szerettem volna inkább rögtön belátni a színfalak mögé, átlátni az egész kötet mechanizmusát. Eleinte minden fejezet előtt visszalapoztam megnézni, hogy milyen instrukció alapján kellett volna ide eljutnom, de gyorsan beláttam, hogy felesleges, mivel a könyv kronológiája enélkül is következetes. A szerző persze számított arra, hogy ezt a könyvet sokan így fogják olvasni, néhány “titkos” fejezetnél ugyanis felhívjra rá a figyelmet, hogy erre az oldalra egyetlen utasítás sem vezetett.

Egy idő után meggondoltam magam és elkezdtem elölről olvasni a könyvet, immár mégis követve az utasításokat, azaz előre- és ritkábban visszalapozva, de hamar sikerült rossz utat választanom, és idő előtt elérkezni a könyv egyik zárásához a sok közül (az életrajz többször is véget ér a valóságban soha meg nem történt karrier- és biológiai halálokkal). Ennek az befogadási módnak nagy hátránya, hogy egy korai fináléba való ütközés után – már ha folytatni akarjuk az olvasást – vissza kell lapozni oda, ahol az ide vezető rossz döntést meghoztuk, ami meglehetősen fárasztó és körülményes, így végül mégis visszatértem a kronológiához.

Így jártam...

Ha tehát a Choose Your Own Adventure formátum nem is működik olajozottan ebben az esetben, hogy izgalmasabbá teszi a könyvet, az biztos. Már csak azért is, mert így kétféleképpen is el lehet olvasni, és ez az interaktív stílus rávilágít, hogyan gondolkodik Harris saját pályájáról, mit tart a siker zálogának, és mit karrier-öngyilkos buktatónak. Az instrukciói segítségével a szerző kihagyható és fontos fejezetekre osztja könyvét, azaz dicséretet érdemlő szerénységgel gondolkodik saját munkájáról. Az olvasó az opcióknak köszönhetően átugorhatja azon részeket, melyek kevésbé érdeklik. Ez egy olyan celeb-önéletrajz, amit szerencsére nem kell feltétlenül végigolvasni, csak ha akarjuk. Hála viszont a Choose Your Own Adventure formátumnak, kétszer is el lehet olvasni a könyvet, egyszer kronologikusan, egyszer kalandjátékos üzemmódban.

És ezt a könyvet megéri elolvasni, mégpedig a szerző-alany határtalan kreativitása miatt. Aki csak az Így jártam anyátokkalból ismeri őt mint Barney Stinson megformálóját, aligha sejheti, hogy zsenivel van dolga, márpedig efelől ez a könyv nemigen hagy kétséget. Ez a munka találékony, játékos és üdítően szokatlan, és nem csak a Choose Your Own Adventure okán. Vannak benne rajzok, receptek, fikciós újságcikkek, rekonstrukciója egy füzetlapra írt köszöntő beszédnek, firkált kommentárok a margón Harris férjétől, David Burtkától.

Nem csoda, hogy a szerző fiatalon imádta a a Choose Your Own Adventure könyveket (ezt az előszóban vallja be): szárnyaló a fantáziája, és imád képzelegni arról, hogyan alakult volna az élete, ha karrierje egy-egy pontján máshogy dönt. Néhol még azt is nehéz eldönteni, hogy Harris viccel vagy tényleg egy megtörtént esetet idéz fel. A könyve tehát a fikció és az önéletrajz szokatlan hibridje. Olyan, mint a Holdpark Bret Easton Ellistől, csak nem horror, hanem vígjáték a műfaja. A szerzője egyszerre színész, énekes, komikus, show házigazda, producer és bűvész, és mint most bebizonyította, írónak is ellenállhatatlanul vicces. Ha csak egy celeb memoárt olvasol el életedben, legyen ez az: mivel ez a többi ilyen zsánerű szöveg paródiája is egyben, az egész műfajról sokat elmond.

nyomtat

Szerzők

-- Csiger Ádám --


További írások a rovatból

Fazakas Péter: A játszma
Baranyi Gábor Benő: Zanox – Kockázatok és mellékhatások

Más művészeti ágakról

Interjú Zombola Péterrel motivációról, alkalmazott zenéről, a kortárs zene médiajelenlétéről
irodalom

Urbán Bálint: Obscuro, FISZ, Budapest, 2020
Adalékok Harnoncourt Máté-passiójához
Neked már megvan a heti Praedád?


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés