bezár
 

zene

2016. 05. 02.
Mozart hitelesen
Baráti Kristóf és a Mozarteumorchester Salzburg, Budapesti Tavaszi Fesztivál, 2016. április 22., Zeneakadémia, Nagyterem
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az idei Budapest Tavaszi Fesztivál 15. napján került sor komolyzene kategóriában a fesztivál egyik olyan produkciójára, amire nagy érdeklődést prognosztizáltam a közönség részéről. A műsorban ugyanis kizárólag Mozart darabok hangzottak el, ami önmagában még nem valószinűsíti jóslatom beteljesülését, de az már igen, hogy a darabokat a Mozarteumorchester Salzburg tolmácsolásában hallhatjuk. S ha még ez sem elég, ezekhez járult a Kossuth-díjas Baráti Kristóf hegedűművész és az ő Stradivari hegedűje.

Előérzetem beigazolódott: a Zeneakadémia nagyterme zsúfolásig tele volt, olybá tűnt, mintha különböző korosztályok és nációk találkozója lett volna a nézőtér.

prae.hu

Az est hangulatát egy könnyed, de semmiképpen sem gyenge vígjátékhoz hasonlítanám: a műsoron egyrészt Mozartnak kizárólag dúrban komponált műveit hallhattuk, másrészt a salzburgi zenekar állandó karmestere, Ivor Bolton személye - mimikájával és pozitív visszajelzéseivel - vidám perceket adott a nézőknek, akik szerencsére nagyon is vevők voltak erre.

Ellensúlyozásképpen a kicsit komolyabb hangvételt Baráti Kristóf hangszeréből hallhattuk. A róla szuperlatívuszokban beszélő kritikák nem túlzóak: játéka tökéletes, mégis drámai; intenzív, mégsem túlcsorduló. Azt is meg merném kockáztatni, hogy a fokozott érdeklődés nagyobb százalékban köszönhető az ő személyének, mint a külföldi zenekar szintén kitűnő játékának.

Két szimfónia, és két hegedűverseny volt a programban, és a ráadásokban sem fukarkodtak az előadók, így egy igen hosszú, ám annál értékesebb est résztvevői lehettünk.

Az első mű a C-dúr szimfónia volt, melynek (olasz) operanyitány és ünnep-szerűsége igazán passzolt az est felütéséhez. A szimfónia érdekessége, hogy a 2. Andante tétel erőteljesebb, mint általában Mozart lassú tételei. A zenekar erre a tényre rá is erősített, de semmiképpen sem tette a tételt túlérzelgőssé, a tartózkodó hangzással ugyanakkor kellő kontrasztot teremtett a tételen és az egész kompozíción belül is. A finálé temperamentumos, táncokat idéző tempós lüktetésének megidézésénél is minden a helyén volt, a darab végén pedig felhangzott a megérdemelt tapsvihar.

Az est talán legismertebb műve az utolsóként megszólaltatott Prágai szimfónia volt. Az előző szimfóniához képest számomra azért kedvesebb, mert bár szintén (D-)dúrban íródott, s bár szintén ragyogást, pompát, ünnepiességet áraszt, sokkal izgalmasabbnak és változatosabb hat, egyszóval az egész (majdnem) olyan erőteljes, mint egy mozarti opera. A másiknál is említett első tétel lassú bevezetésének operai overture jellege itt még jobban érvényesül. Konkrétan a Don Giovanni előhírnökeként is lehet rá tekinteni. A harmadik tétel viszont a Figaro pajkosságát, mozgalmasságát idézi, amire pedig Mozart (valószínűleg szándékosan) rá is játszik. Míg a 6 évvel korábban keletkezett C-dúr szimfóniánál nem feltűnő, addig itt már inkább szokatlannak számító háromtételességgel valószínűleg a konzervatívabbnak számító prágai közönség ízlésének kívánt megfelelni.

Baráti Kristóf

A szimfóniák által keretbe foglalt hegedűversenyeket szintén a vidámság jellemezte, ám Baráti Kristóf játékával a virtuozitás is megjelent a színpadon. A G-dúr hegedűverseny első, Allegro tételének szólója számomra az est nagy pillanata volt. Erős késztetésem volt, hogy megtapsoljam a művész játékát a szóló végén, valahogy úgy hiányzott, mint amikor egy operán belül egy jól sikerült áriát is megtapsol és bravókat kiáltozik az ember. Itt persze nemcsak egy-egy rész, hanem még tételek között sem illendő tapsolni (legalábbis nálunk, hiszen aki ilyet tesz, arról esetleg még azt merik mondani, hogy nincs tisztában azzal, hogy egy szimfónia minimum 3 részből áll). A G-dúr hegedűversenynél hallani véltem tempóbeli különbséget Baráti szólójátéka és a zenekar között, de rövid időn belül harmóniába kerültek egymással.

Ahogy említettem, a közönség igencsak lelkes volt, így nemcsak Baráti Kristóf adott ráadást egy visszafogott Bach-szvittel, hanem - Ivor Bolton fáradhatatlanságának köszönhetően - a zenekar is hajrázott, ráadásul duplán, bár ők maradtak továbbra is Mozartnál. Miért ne tették volna, ha már egyszer Salzburg városának büszke képviselői?

 

A műsoron:

 

Mozart: C-dúr szimfónia (K. 338)
Mozart: G-dúr hegedűverseny (K. 216)
szünet
Mozart: D-dúr hegedűverseny (K. 218)
Mozart: D-dúr („Prágai”) szimfónia (K. 504)

 

Közreműködik:

Baráti Kristóf (hegedű)

Mozarteumorchester

Vezényel: Ivor Bolton

nyomtat

Szerzők

-- Szlávik Dóra --


További írások a rovatból

A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Danczi Csaba László emlékére
Ki marad, ha Shady eltűnik?
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 42. számáról
A 2025-ös Őszi Margó Irodalmi Fesztivál harmadik napjáról
Fordítói kerekasztal-beszélgetés a Nemzetközi Könyvfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés