art&design
A rendezők semmit sem bíznak a véletlenre. Mire a látogató az installációig eljut, a bőséges falfelirat, a jegyhez kapott brossúra és a művésszel készült videófelvétel jóvoltából már jócskán be van avatva a szimbólumokba, meg sem pillantottuk a művet és kész az értelmezés. Aztán végre eljutunk a Szentendrei Képtár bejáratához, és az élmény valóban megért miden várakozást. A három terem egyetlen folyammá, egyetlen belső folyamattá, végtelenül intim, meghitt térré alakul, megtelik a pamut finom szövedékével és illatával.
![]()
A bejáratnál kifüggesztett tábla arra figyelmezteti a látogatót, hogy a műalkotást a sérülékenysége miatt ne érintsék meg. Pedig a falakról a térbe törekvő puha szövedék folyamatosan arra csábít, hogy a taktilis érzékünket használjuk. A fonalakon lógó kulcsok pedig azonnal felébresztik a saját kulcsainkhoz való kötődésünk gondolatát, az életünk során kézbe vett kulcsaink történetét. Sok látogató nem is tudja megállni, hogy legalább egy pillanatra oda ne illessze valamelyik fonalhoz a saját zsebéből előkotort kulcsait. Bele kell mennünk a játékba. Pont az alkotás érzékenysége az, ami olyan megkapó. A fizikai érzékenység, hogy egy pillanat alatt meg lehetne semmisíteni, akár egy zavaró pókhálót, de a művész vállalja ennek a lehetőségnek a kockázatát. No meg a mondanivaló érzékenysége, amit ha tovább ragoznánk, érzelgősségbe csapna át. És persze odabent tovább ragozzuk.
![]()
Szükség van a múzeumi érinthetetlenségre való figyelmeztetésre, mert ez a játék egészen más természetű, mint a klasszikus műalkotások környezetében megszokott. Ott körüljárjuk, közelítünk, távolítunk, pozícionáljuk magunkat, keressük a kapcsolatot a tárggyal. Itt befogad, magába szippant az installáció. Nem kell behatárolnunk a művészet varázskörét, mert minden számára adott teret betölt, és aki belép, a részesévé válik. Nem kell keresnünk a megfelelő pozíciót, hanem egyszerűen át kell mennünk rajta, mint az életünkön, ki kell jutnunk valamilyen módon, de amíg bent vagyunk, az installáció maga pozícionál minket.
![]()
Valóban nagyon intenzív hatása van annak a lehetőségnek, hogy egy műalkotáson belül mozgunk, amelyik ráadásul olyan közvetlen érzéki–érzelmi szálakat mozgat. Még azokat is magával ragadja, akiknek a kortárs művészetről semmilyen ismeretük sincs, mert az élmény nyelvén működik, amit manapság egy szabadidős programmal szemben minimális követelményként állítunk. Shiota térdre kényszerít minden elitista ellenállást a művészet popularizálódásával kapcsolatban, mert olyannyira intenzív és személyes. Nagyon keskeny az a határ, ami a hatásvadászatot elválasztja a nagy hatást gyakorló műtől, ami a triviálist elválasztja az érthetőtől, és Shiota jól egyensúlyoz ezen a keskeny határon.
Chiharu Shiota Emlékeső című kiállítása a szentendrei Kmetty Múzeumban látható 2016. augusztus 1-ig.
Fotók: Vékony Zsolt



