bezár
 

színház

2016. 12. 24.
Tág világban
Interjú Ubrankovics Júliával
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ubrankovics Júliát legutóbb az ötödik kolozsvári Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztiválon a Toys – A Dark Fairy Tale, azaz Gyerekjátékok – egy sötét mese című produkcióban láthattuk. Az előadás létrehozására Ubrankovics Júlia produkciós céget is alapított az USA-ban és rendezőnek Tompa Gábort kérte fel. Ebben az interjúban arról beszélgettünk, hogy jött létre ez az előadás, ő hol tart most, és merre tart a pályáján. Szó esik röviden Pálfi György Mindörökké című filmjéről is, amit már nagyon várunk.

PRAE.HU: Mit takar az előadást jegyző J.U.S.T.  Toys Productions?

A J.U.S.T. egy mozaikszó, a nevünk: Ubrankovics Júlia és Skovrán Tünde kezdőbetűiből, a Toys jelentése játékok, ebből a kettőből áll össze a színházi produkciós cégünk elnevezése, aminek ez az előadás az első bemutatója, amely nemzetközi gárdával közös munkával jött létre.

Szkéné színház

PRAE.HU: Skovrán Tünde kolozsvári színésznő volt, majd három éve kiment Amerikába. Te 2009-ben lettél Amerikában színésznő, és most már ezek szerint producer is. Honnét ismeritek egymást, és hogyan kerültetek össze Tompa Gáborral erre a produkcióra?

E két kérdésre egyszerre tudok válaszolni: még nagyon régen, a pályám elején dolgoztam Uray Péterrel, aki rendezett is, tanított is Kolozsváron. Akkoriban láttam egy produkcióját, amit innen, Kolozsvárról hozott, és abban láttam Tündét is. Emlékeztem rá abból a darabból, a hosszú lábaira meg a furcsa jelenlétére a színpadon. Közben eltelt kb. 10 év, én 2009-ben kaptam egy nemzetközi vállalkozási ösztöndíjat, ami egy egyéves New York-i kutatást finanszírozott, így én ki is költöztem oda. És New York után, hosszú évek alatt megjárva Hawaiit, Berlint, 2013-ban költöztem vissza Los Angelesbe, amikor Tünde is kiköltözött. Ő is volt már kinn előtte hosszabb ideig, csak még nem élt ott. Megkeresett, megismerkedtünk.

Toys

PRAE.HU: Honnét tudta, hogy te kinn vagy?

Valahogy az mindig kiderül, hogy ki az a magyar színész, aki kinn van: az ilyesmit lehet tudni. Például így: Györgyjakab Enikő, aki itt játszik a Kolozsvári Színházban, és akit Uray révén is ismertem, és dolgoztunk együtt, mondta Tündének, hogy engem keressen meg Los Angelesben.

PRAE.HU: Ezek szerint te egy állandó pont vagy Amerikában?

Igen. De ugyanígy teltek a berlini, hamburgi meg grazi éveim is. Rendező, színész vagy producer, ha szükség volt segítségre: szállásra, fuvarra, ismeretségre, tanácsra, mindig megtalált. 

PRAE.HU: De ti hogy találtátok meg Tompa Gábort erre a munkára?

Tompa Gábor a San Diego-i Egyetem Színházi tanszékén a rendezés szakot vezeti….

PRAE.HU: … És közben a Kolozsvári Állami Magyar Színházat igazgatja…

… És szerte a világon rendez Szöultól Montenegróig. Kétszer három hónapot töltött kinn Amerikában, és felkértem: lementünk San Diegóba, leültünk Gáborral, én bemutatkoztam, Tündét ismerte, hiszen ő 13 évadot töltött Kolozsváron. Olyan darabot kerestünk, amit Gábor el tudott ránk képzelni, és ő ismerte az írónőt, Saviana Stănescut, aki egy Samuel French-díjas írónő, New Yorkban él, dramaturgiát tanít a New York Egyetem Tisch School of the Arts művészeti tanszékén, és ír. Gábor ismerte azt a tíz évvel ezelőtt írt darabját, amely egy nagyobb mű első része, az a címe, hogy Bechnya.

PRAE.HU: Ez mit jelent?

A rengeteg átirat előtt Beshnyának nevezett el egy képzeletbeli harmadik világbeli országot. Aztán a darabbeli kitalált országot is, a darabot is átnevezte, most a Gyerekjátékok – egy sötét mese címen fut. Amikor valaki megpróbál elképzelni egy amerikai színészt, híres embert, gazdag német tervezőt, aki Amerikában él, és megnézi a mi előadásunkat, ráébred: az emberi dolgokat nem feltétlenül ez mozgatja. A darab egy szürreális utazás abban a témában, hogy ki hová tartozik, mi a jelenje és mi a múltja, és mi az, amivel nem akar szembenézni. Amit felteszünk a polcra azzal, hogy ez már nem vagyok vagy nem én vagyok, erre nem akarok ránézni, -gondolni, el akarom felejteni. Hogyan lehet ezt megtenni, meg lehet-e tenni, érdemes-e megtenni? Milyen szembesülni azzal, hogy lehet, hogy én is olyan vagyok, mint akikkel szemben előítéletes voltam? Láttam egy nagyon inspiráló videót, amely génkutatásokról készült: embereket mutatott be, akik szembesültek a saját géntesztjük eredményével. Le voltak döbbenve, milyen százalékban milyen géneket hordoznak. Az ember ilyenkor szembesül azzal, hogy ez én vagyok. Ez másfajta viszony, mint a másik elfogadása.

PRAE.HU: Miközben ebben az előadásban te egy született amerikait játszol.

Pontosabban egy harmadik világban született, de Amerikában felnevelkedett embert játszom, aki megpróbálja a múltját feltenni egy polcra, és soha többé nem foglalkozni vele, mert be akar illeszkedni, nem akar az lenni, ahonnét jött.

PRAE.HU: Ugyanakkor egy interjúban azt mondtad, hogy az amerikai filmes karrieredet befolyásolja, hogy neked nincsen amerikai arcod.

Így van: nincsen. Rám néznek, és még meg sem szólalok, tudják, hogy kelet-európai vagyok. Művészi szempontból nagyon izgalmasnak találom, hogy a nyelv csak egy nagyon kicsi része annak, hogy valakit egy adott kultúrához tartozónak érzünk-e: mások a gesztusai, a mozgása is. Itt Kolozsváron mindenki tudja, hogy nem tartozom ide, mert másképp vagyok jelen. Meg sem kell szólalnom ehhez.

PRAE.HU: De ezt az előadást bemutatkozásnak is szántátok, nem? Azzal a vággyal készítették, hogy megmutatassátok magatokat. De a gesztusokon például mit tud változtatni Tompa Gábor Amerikában?

Az nem volt célunk, hogy jöjjenek az amerikai filmrendezők, és ebben fedezzenek fel. Ahhoz nagyon drága volt a buli, és nagyon sok energiát fektettünk bele. Nem ez volt az indíték. Ami motivált: a színház nagyon hiányzott mindkettőnknek Tündével, én nagyon szerettem volna már Tompa Gáborral dolgozni, nagyon tetszett a téma: identitáskeresés, szürreális világban, nagyon szerettem volna egy amerikai és kelet-európai kollaborációt, amelyben különböző energiák jönnek össze. Ezt a produkciós céget is azért hoztuk létre, hogy össze lehessen hozni ilyen furcsa energiájú koprodukciókat, ahol mindenki tanul a másiktól. Úgyhogy nem hiszem, hogy ebben felfedezett engem bárki. Amerikában nem lehet úgy kimenni, hogy az ember kopogtat. Amerikában úgy lehet létezni, hogy az ember ajánl valamit. Ezt akartuk: létrehozni valamit, ami minket hajt.

PRAE.HU: Mostanában talán többet vagy Magyarországon és Erdélyben. Lesz egy új film, Pálfi György Mindörökké című filmje. Ebben mikor láthatunk?

Nagyon remélem, hogy tavaszra kész lesz a Mindörökké: nagyon jó kis anyag. Az elmúlt év nagyon sikeres volt abból a szempontból, hogy nagyon sok, főleg amerikai produkcióra hívtak haza, mert Magyarországon forgott. Nagyon furcsa volt, nagyon sokat dolgoztam a nyáron, és nagyon szerettem ezeket csinálni.

PRAE.HU: Hét éve élsz kinn, de hogy tervezed a továbbiakat. Kőszínházban többet játszani, többet hazajönni?

Nagyon jó lenne, ha az ember meg tudná mondani, hogy mi lenne jó. És ha kiderülhetne, hogy tényleg az lenne a jó. Ez sajnos nem így működik. Ebben a hét évben éltem Berlinben, New Yorkban, aztán Hawaiion két évet, ahol színházat csináltam, Los Angelesben még hármat: elfogadtam, hogy ez ilyen. Hogy egy nagyon tág világban létezem. Ott vagyok, ahol van munka, inspiráció, ahová hívnak. Nagyon várom, hogy a Katonában is játsszuk ezt az előadást – annak már pont tíz éve, hogy Gothár Péterrel a Trakhiszi nőket csináltuk, és még korábban volt, hogy Bodó Viktorral a Nagy Sganarelle és társa című előadást készítettük. Nyitott vagyok bármire, és megtartom a kis életemet Budapest és Los Angeles távlatban. Mindenhol van egy kis bázisom.

 

Fotók: Lindsey Mejia

nyomtat

Szerzők

-- Cseicsner Otília --

Anglista-műfordító-szerkesztő-dramaturg


További írások a rovatból

Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban
színház

FröccsFeszt – önismereti imprófesztivál a Momentán Társulat bemutatásában
Az Orlai Produkciós Iroda Szuvidált szenvedélyek című előadása a Belvárosi Színházban

Más művészeti ágakról

Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 43. számáról
Interjú Gunnar Helgasonnal
gyerek

Magyarország animációfilmes fesztiválja


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés