bezár
 

film

2020. 08. 31.
A filmnézés szerintünk nagyvásznon a legjobb
Interjú Muszatics Péterrel, a Veszprém-Balaton Filmpiknik programigazgatójával
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A járványhelyzet miatt csaknem három hónappal az eredetileg tervezett időpont után, 2020. szeptember 3. és 5. között tartják meg az első Veszprém-Balaton Filmpikniket. A rendezvény kimondott céljai közé tartozik mind a térség filmes (köz)életének felvirágoztatása, mind a közönség és a magyar filmek összehozása. Muszatics Péterrel, a Filmpiknik programigazgatójával az idei filmes programról és a fesztivál jövőképéről beszélgettünk.

A Filmpiknik videoszpotja

PRAE.HU: A Filmpiknik programja idén elég vegyes képet mutat – klasszikusoktól az elmúlt év filmjein át a premierekig. Ha visszatérő rendezvényben gondolkodtok, milyen szerepet szántok neki egy olyan mezőnyben, mint a már bemutatott, illetve klasszikus magyar filmekből válogató Klasszikus Film Maraton vagy a premierfesztivál CineFest? Azaz mi lesz a fesztivál profilja?

Az idei különleges év, hiszen sajnos mindkét fesztivál (a sok mozibemutatóról nem is beszélve) elmaradt. A CineFesten 15 éve, a Film Maratonon 3 éve dolgozom szervezőként és kurátorként, gondolhatod, mennyire sajnálom ezt. Mindenesetre a Veszprém-Balaton Filmpiknik, ha az égiek is akarják, szeptember 3-án elkezdődik. A cél kezdettől világos volt: a magyar filmekre fókuszálni, ezeket újszerűen, érdekesen bemutatni, találkozási lehetőséget teremteni a nagyközönségnek és a szakmának egyaránt. Idén „főpróbát” tartunk, és ha minden jól megy, jövő júniustól Veszprémben és a Balaton-parton, azaz a magyar tengernél találkozhat a magyar közönség a magyar filmekkel. Főleg újakkal, de célunk a kontinuitás, a kapcsolódási pontok, egyszerűbben szólva a gazdag és nagy múltú magyar filmművészet legjobbjainak felidézése is.

PRAE.HU: A járványhelyzet miatt júniusról szeptemberre tolódott a rendezvény, ez mennyiben formálta a programot?

Csak részben. Kezdettől az volt a cél, hogy válogassunk az év legjobb magyar filmjeiből.

PRAE.HU: A nyitó és záró vetítésre nem akartatok-e olyan filmeket megszerezni, amelyeket még egyáltalán nem, vagy csak nagyon korlátozottan láthatott a közönség és a szakma? Például Kocsis Ágnes új filmjét vagy Felméri Cecília első nagyjátékfilmjét...

Az idei év nagyon különleges ebből a szempontból, sok film bemutatója vagy már futó moziforgalmazása alakult át, állt le, módosult a koronavírus miatt. A fő szempontunk idén az volt, hogy ebben a bizonytalan helyzetben – mint korábban is szó volt erről, „főpróbaként” – összegyűjtsük az év legjobb magyar filmjeit. De a jövőben természetesen szeretnénk premiereket.

Valan

Jelenetkép a fesztivál nyitófilmjéből, a Valan című filmből

PRAE.HU: Szakmai programokkal is készültök, így felmerül a kérdés, hogy ki lesz a célközönség hosszú távon? Nagyobb premiervetítések nélkül is jön-e a szakma, be lehet-e vonni a szélesebb közönséget szakmaibb kérdésekbe?

Bizonyos mértékig a Veszprémi Tévétalálkozó és a régi pécsi filmszemlék lebegtek a szemünk előtt a fesztivál tervezésekor. Ezek a rendezvények nagyon népszerűek voltak úgy a közönség, mint a szakma körében. Ahogy korábban említettem, szeretnénk premiereket, de jó újranézni az év filmjeit is. A grazi Diagonale például, ami Ausztria éves országos (azaz nem nemzetközi, hanem az osztrák filmtermést bemutató) fesztiválja, szintén vetít friss és moziban már bemutatott filmeket. Kitűnő alkalom ez arra, hogy összegyűljünk, és megnézzük, hol tart éppen a nemzeti filmgyártás.

PRAE.HU: Nagyon izgalmas helyszínek is szerepelnek a katalógusban, mint például a Szentháromság tér a veszprémi várban vagy a balatonfüredi Tagore sétány. Hány állandó vetítőhely és hány pop-up mozi lesz? Milyen technikával készültök? Milyen kópiáról vetítitek majd a klasszikus és az új filmeket?

Két szabadtéri helyszínen vetítünk, a veszprémi vár barokk palotái előtt és Magyarország egyik legszebb korzóján, a füredi sétányon – emellett a Hangvilla Központban (azaz az egykori veszprémi Séd moziban), az Expresszóban és a füredi Balaton moziban. Minden filmet DCP-ről, a legjobb kép- és hangtechnikával adunk. A filmnézés szerintünk nagyvásznon a legjobb, közösségben. Erre szeretnénk lehetőséget teremteni a nézőknek, különösen azután, hogy hónapokig zárva voltak a mozik.

PRAE.HU: Most – gondolom – a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program első rendezvényeként könnyebb volt összehozni a büdzsét, de hosszú távon hogyan tud fennmaradni majd egy ingyenes fesztivál?

Nem biztos, hogy marad az ingyenesség. Idén éppen a fenti okok miatt döntöttünk a díjmentesség mellett: a jelenlegi helyzetben vissza szeretnénk csábítani a nézőket a moziba, a nagyvászon elé.

PRAE.HU: Mit ajánlanál a legnagyobb szeretettel az idei programból?

Nehéz erre válaszolni, de talán három elsőfilmes három remek filmjét: a Valant (Bagota Béla rendezése), a FOMO-t (Hartung Attila) és a Guerillát (Kárpáti György Mór). Másképp, de mindhárom nagyon ígéretes, erős pályakezdő darab.

Akik maradtak

Jelenetkép a fesztivál zárófilmjéből, az Akik maradtak című filmből

 

Bővebb információ a rendezvényről a Filmpiknik honlapján olvashatók.

 

A portréfotót készítette: Katharina Wagner

Szpotok és jelenetképek forrása:

2023 Európa Kulturális Fővárosa Veszprém-Balaton/Veszprém-Balaton Filmpiknik, Mozinet és Budapest Film/Akik maradtak produkció

nyomtat

Szerzők

-- Forgács Nóra Kinga --


További írások a rovatból

Jonathan Glazer: Érdekvédelmi terület
Interjú Vermes Dorkával az Árni című első nagyjátékfilmjéről
Az idei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválról

Más művészeti ágakról

Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről
Nils Frahm: Day
Paweł Pawlak: Ancsa, avagy vázlatok tüsszögő svájcisapkával, Pagony, 2024


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés