bezár
 

zene

2008. 08. 22.
A legfeketébb ambient
Interjú az orosz Karnával
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A legfeketébb ambient 1997-ben kezdődött. Oroszországban három zenész zajokkal kezd el kísérletezni: előkerülnek az extrém norvég gitármetál alapok, egy sor furcsa hangszer és többszáz szintetikus / kevésbé szintetikus hangfelvétel. A végeredmény: egy pontig finoman torzított disszonáns zaj, azon túl sötét szimfónia, elmúlt korok siratója, rémálmaink temetőzenéje. Ez a Karna: talán a legöregebb black ambient banda Kelet-Európában.

Képzeljük el, hogy az emberek által zenének tartott hanghalmaz (van ritmusa, üteme, hangszerek szólalnak meg benne, legyen az egyszerűen ének, trombitaszó, dob, gitár, akár a számítógépünk; lehet természetes, gépi, tiszta, torzított, etc.) a valóság és az álomvilág közötti vászon innenső oldalának tartománya. Sokak számára - költői túlzásokkal élve - különösen frusztráló az anyag jegyeseként a valóság bilincsében tölteni a hétköznapokat; hála a minimalizmus absztrakt formájának, egy igazán különleges zenei stílus jött létre a 70’-es évek közepén/végén, amely máig kisebb szakadásként működik a valóság fátylán: tudatosan manipuláljuk vele a hangulatunkat, a lehető legtöbb ingert próbáljuk gerjeszteni, igyekszünk túljutni a matéria korlátain, kicsit a valóságon túlra pillantani. Ezt hívjuk ambientnek (a műfaj első igazi úttörőjeként - számos minimalista zenész mellett /kialakulásához egyesek szerint hozzátett pl: Satie, majd, kicsit később Cage munkássága/ - Brian Eno-t szokás tisztelni).

prae.hu

A műfaj maga rengeteg lehetőséget rejt magában: ahány zenei stílus van a valóság innenső oldalán, annyit szívhat magába - És akkor még nem beszéltünk a belső hangulati különbözőségekről. Tény: a legsötétebb tónusú ’szénambientet’ a norvég black metal démoni deleje ihlette. A black ambient (ambient black metal), mint hibrid műfaj, sokkal jobban hasonlít az általunk zenének hívott tartományhoz, mint a többi dark ambient alstílus: megfelelően mozgalmas és többsíkú, ellentétben a klasszikus sötét hangulatú ambient zenékkel (szerkezet/ritmus nélküli fenyegető homályos hangok, morajok; maximum 1-1 visszatérő tetszőleges motívum ad gerincet a zenének; sokszor a hangközök határozzák meg a tartalmat). Többször használ torzított (basszus)gitárt (a riffek akár percekig is kitartott húrzörgések lehetnek), néha dobokat, de az egészet áthatja a jellegzetesen koromsötét, kiút nélküli fojtó atmoszféra. Egyszerre forró és jeges pokoli környezet, dübörgő lassú ütemek (sokszor lendületes felpattanásokkal), sátáni vokál, morózus morgások, szellemzaj: olyan, mintha egy horrorfilm zenéje lenne, de annál jóval összetettebb, igényesebben kidolgozott. A Karna mondhatni archetípusa ennek.

Karna_2

Az együttes 1997-es alapításának előzményeként mindenképp meg kell említeni a 93’-ban életre hívott Moriturus zenekart: Horth, Kjetthaar és Kruxx kezdeti irányvonalnak egyfajta ’kaotikus zajmetált’ kísérletezett ki, amely az első demo (Confrontation Of Opposites -1995) kiadása után - miután nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket - meg is szűnt. Némi módosítással, ambient éllel a trió létrehozta a Karnát.

PRAE.HU: Ha az ambientet, mint a minimalizmus zenei vetületét emlegettem, voltaképp a Karnáról is azt állítottam, hogy valahol köze van a művészetekhez. Mit szólsz ehhez?

HORTH: Tulajdonképp mit kellene…? Mindig is úgy éreztük, hogy valami szokatlan, eddig nem létező úttörői vagyunk; amikor befejeztük egy anyag elkészítését, tudtuk - egy új ’sötétművész’ remekművet hoztunk létre. És hogy most black metálul mondjam: ezeket az alkotásokat mind a bennünk tomboló legbelső Káosz inspirálta… Pont ezért nem tudok előítéletek/elfogultság nélkül beszélni arról, amit az évek alatt létrehoztunk. Büszke vagyok rá, de hogy művészet-e, vagy sem - nincs jogom eldönteni.
Horth
PRAE.HU: Legbelső Káosz - kifejtenéd bővebben? Mi inspirált arra, hogy elkezdj zenélni, létrehozd a Karnát?

HORTH: Elég nehéz választ adni erre… de a két kérdés összefügg egymással. Nem tudom megmondani, konkrétan mi vett rá, hogy zenéljek. Ez nálam belülről jön (bocs’, az imént költői túlzásokba estem, hehe). És hogy pontosítsak: a kérdés az, hogy miért ezt a formáját választottam a zenei önkifejezésnek. A válasz egyszerű: nem tudok gitározni. Ezért választottam az ambientet - nem tudtam black metállal foglalkozni. Rá voltam kényszerítve, hogy máshogy fejezzem ki ugyanazt - ez volt a legmegfelelőbb forma hozzá. Akkoriban Kruxx épp szabad volt, és semmilyen más gitározni tudó színalatti zenész nem tudott/akart segíteni nekem - volt, aki a sok projektre hivatkozva rázott le, mások azt állították, a készülő Karna egyszerűen primitív és béna.

PRAE.HU: Egészen pontosan mit szeretnél kifejezni a zenén keresztül?

HORTH:
Ez nem így megy, nem szeretnék vele üzenni senkinek; nincs mondanivalóm az embereknek. Mindent, amit teszek, azt magam miatt teszem. És nem érdekel, hogy ezzel mit kezdenek a hallgatók: szeretem a zeneszerzés aktusát magát, a végeredmény pedig csak én vagyok, csak az enyém. Egyébként az ambienttől - szerintem - ponthogy távol áll gondolatokat az emberek fejébe kalapálni.
Kjetthaar
PRAE.HU: Nem gondolod, hogy pont emiatt annyira színalatti ez a zene? Miért tartják ennyire rétegzenének?

HORTH: Először: nem. Másodszor: ez a kérdés kicsit hidegzuhany számomra, mostanában elég kevés ambientet hallgatok… Nem nagy meglepetés - a prioritások mindig változnak, a "zenei kiskönyvtáram" pedig elég sokszínű.

Mindenesetre az ambient mindig is központi helyen szerepelt az életemben (és nem hiszem, hogy ez változni fog): pont ezért nem vagyok meglepve, hogy a lemezeimet nem veszik millióan, és egy csöppet kevésbé vagyunk populárisak, mint Madonna. Nem érdemes pénzt fektetni a népszerűsítésbe sem, mert ha az emberek nem szeretik az emelkedetten zümmögő, igazi szeretettel túlfűtött gregorián motettákat, akkor ezt sem fogják. Szerintem érted a különbséget zene és ambient között… ez nem mindenkinek zene. Nem tudom, minek hívjam: a legtöbb ember egyszerűen nem tudja befogadni, és nem is fog energiát fektetni abba, hogy megtalálja a "zenét" valami homályos hanghalom félelmetes hullámai mögött… (vagy között). Talán egy dolog miatt van "létalapja" a zenei stílusok között, az pedig a tömegfilmek "horrorzenéje".

PRAE.HU: Szóval a (dark/black) ambient zenei zsákutca volna?

HORTH: Hú, erre mit lehet mondani… az albumaink közül a Diabolic például 100%-osan hagyományos (a CD bookletjében is ezt írtuk róla). A többiben is vannak black ambient elemek, de az egész sokkal eklektikusabb, mindenhonnan hoz valami különlegeset, szóval véleményem szerint nem is lehet zenei stílushoz/műfajhoz kötni. Míg a “Voron"(Raven) a BURZUM-tól vett ötleteket, a “Haunted" inkább már EBM-es, martial industrialos, itt-ott klasszikus ambientes, meg mit tudom én... Sosem a műfajhoz idomítottam a zenéimet. Szóval az ambientet keverni kell - mindennel, amivel lehet. Ha már megpróbálunk "művészkedni", akkor nem köthetjük magunkat gúzsba...
Kruxx
PRAE.HU: Tehát ott van "tipikus mixműfajnak" a drone, a noise, meg egy csomó elektronikus adalék; elég keverni őket és kész?

HORTH: Valahogy úgy; amiket felsoroltál, azokat önmagában is nagyon szeretem. Sokukat fel is használjuk a munkánk során: a "Solitude" (EP, 2007) funeral doom ; vagy az "The Ice-cold Breath Of Summer" (2008) noise, mint a "Horthodox"-on (2007). Ezeket még nem sikerült kiadnunk, de ez persze csak idő kérdése. Sosem akartam leragadni egy műfajdoboznál, hogy aztán a formák kötöttségeibe kelljen belefulladnom. Nem akarom, hogy akár csak két olyan évem is legyen, ahol a "munkák" egyedül egymásra és a címükre hasonlítanak.

PRAE.HU: Had legyen még egy utolsó kérdésem: Mit szólsz ahhoz, hogy a Prae többségében komolyzenével, jazzel és egyéb ’entellektüell’ muzsikákkal foglalkozó zenerovatába kerültök be ezzel a rövidinterjúval?

HORTH: Hát, fent már beszéltem a zene/nem zene problémáról - mondjuk úgy, hogy kissé érzéketlenné lettem az általad ’valós’ zenének nevezettekkel.

_____

Végül néhány informatív link:

Official Karna SIte
Karna via MySpace

nyomtat

Szerzők

-- Sárosi Ádám --


További írások a rovatból

A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában

Más művészeti ágakról

Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány (Pagony, 2025) című kötetéről
A Tér 12 Kulturális Egyesület Leláncolt Prométheusz című előadása a Szkénén
gyerek

Magyarország animációfilmes fesztiválja
Az ismeretlen Gyóni


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés