bezár
 

színház

2011. 11. 25.
Nyitott ablaknál sportolok, és hiszek a Mindenhatóban...
Valika világa a Merlinben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy színdarab címéből néha nem nehéz elképzelni, mit várhatunk a színpadon. Megérzéseink a bemutató szöveget átfutva megerősítést nyernek, és a darabot gondolatban már el is helyezzük a többi friss hangú, leleplezőnek mondható, kortárs dráma között. De mi van, ha a vártnál valamivel felkavaróbb, nyelvileg irritálóbb és egyben megindítóbb az előadás?
A legkevésbé sem áll szándékomban a negatív minősítés, amikor kijelentem, hogy a Valika világa azok közé az előadások közé tartozik, amelyekre nem váltanék még egyszer jegyet. Tudva levő, hogy bizonyos produkciók meg sem állnak a fájdalomküszöbig, könyörtelenül kivesézik mindazt, ami az embert aktuálisan bántja, bosszantja, zavarja, és a szereplők hitelessége időnként még azt is feledteti, hogy valójában csak egy szűk másfél órán át tartó, bár lelkileg és szellemileg annál koncentráltabb játékról van szó.

A darab hőse, Való Valika egy mai szent, amennyiben nem fogja fel, és nem hajlandó értelmezni a körülötte zajló játszmákat és eseményeket, miközben családtagjai úgy hullanak mellőle, mint a legyek. Valika nem ért semmit az eseményekből, és egyben ő tehet mindenről. Arról is, ha önvédelemből halálát okozza egy tanítványának, aki felindultságában fojtogatni kezdi őt a táncórán, mint ahogy arról is, hogy elvállalja egy kereskedelmi csatorna negatív arcának a szerepét, hogy így tudja fedezni a fia temetésének költségeit.

A darab szövege ott ütött, ahol ért: a változó valóság szinte minden területét érintették a dialógusok a média világától kezdve a családi élet és a párkapcsolatok elsivárosodásán át a nemzeti újraéledésig. A háromszemélyes előadásban egyedül a mackóruhás Valika (Bakos Éva) volt az állandó szereplő, a körülötte megjelenő, jelentről jelenetre cserélődő „többieket”, a családtagokat, az angyalokat és a lambada-tanítványokat Guary Szandra és Kroó Balázs formálta meg.

A földre fektetett retró szekrénysor körül közlekedve, régről maradt fehér csíkos, piros tréningruhájában Valika nem tud megfelelni a mostani világnak, hiába kocog naponta, nyitott ablaknál a konyhájában, hiába telefonál be a Lélekluk című spirituális tévéműsorba, hogy eligazítást kapjon. Látszólag ő az, aki a jelenségek közt legkevésbé találja a fogódzót, mégis egyedül róla mondható el, hogy a józanságot, a fogékonyságot, a hiteles világképet képviseli a hármas fogatban. A darab kifejező zenéje, a szereplők változatos mozgása a színpadon és a szekrény-díszlet sajátos kihasználása együtt igen ütős produkciót eredményeztek, amelyben nyelvileg erős dialógusok feszegették a mai idők nyomasztó, máskor pedig nevetésre ingerlő kórtüneteit.

Kiss Márton: Valika világa, avagy nyisd ki az ajtót balogjancsi

Bakos Éva
Guary Szandra
Kroó Balázs

Díszlet/jelmez: Erdei Ildikó Virág
Világítás: Kiss Rudolf Péter
Mozgás: Simányi Zsuzsanna e.h.
Zene: Bartók György
Dramaturg: Bíró Dénes
Asszisztens: Mikó Bea

Rendező: Kiss Márton

Pulzus Társulás- Manna Kulturális Egyesület

Bemutató: 2011. október 17.
Merlin Színház

Fotók: Puskel Zsolt

Szkéné színház

nyomtat

Szerzők

-- Burns Katalin --


További írások a rovatból

Beszélgetés Köles Ferenccel a közérzetéről, pályája sikereiről, kudarcairól és a színházi struktúráról
Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban
Mindent bele, avagy a lelkek nyugalma című előadás az Átriumban
színház

Székely Csaba Az igazság gyertyái című drámája a Budaörsi Latinovits Színházban, Alföldi Róbert rendezésében

Más művészeti ágakról

Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról
Műfordítói kerekasztal-beszélgetés a Könyvfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés