bezár
 

zene

2007. 06. 14.
Értékes könnyűzene? Vagy Haydn is prosti volt?
Vedres Csaba: Mi az, hogy könnyűzene? - Kairosz Kiadó, Budapest, 2006
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Értékes könnyűzene? Vagy Haydn is prosti volt? A könnyűzene olyan, mint a komolyzene, csak sokkal viccesebb? A könnyűzene komolytalan zene, melyet a társadalom léha ostobaságra hajló 95%-a hallgat? Vagy a könnyűzene egy fekete lyuk, amely végtelen gravitációjával magába szippantja a Zene-galaxis csillagközi porát?
Nagyszerű, de elhallgatott, a háttérben nagy indulatokat sejtető, ám - amennyire lehet - mégis tárgyilagos könyv Vedres Csabáé: kötelező olvasmány a szakmabeliek számára - mindkét oldalon. Régen vártuk, hogy valaki mindezt megírja, és most itt van: vedd, és olvasd!

prae.hu

Mi a könnyűzene?

Hát semmi. Legalábbis Vedres Csaba (az After Crying egykori zenésze, ma a Pécsi Egyetem tanára) szerint, és én teljes mértékben egyetértek vele. Persze, felesleges a fogalomhasználaton vitatkozni, hagyjuk ezt a szakmabeliekre, hiszen az ő mániájuk a terminus technicusok pontossága. Mi jól elvagyunk a bevett szavainkkal, amelyekről legalább tudjuk, hogy mit jelentenek. Csakhogy erre a fogalomra kultúrpolitikák épülnek: irányzatok, zenekarok, emberek és művek megélhetése, létezése függ tőle - azaz igencsak lényegbe vágó, gyakorlati kérdés ez. A téves fogalomhasználatra nemcsak a mindennapokban, hanem a minisztériumokban is akad példa, ahogy az az elhibázott PANKKK programnévből kiderül (l. [a]http://www.pankkk.hu).[text]www.pankkk.hu ).[/a]

Egyébként pedig: tényleg tudjuk, hogy mit jelent a könnyűzene szavunk? Csak azt tudjuk, hogy mit értenek rajta. Az első fejezet éppen ezt próbálja tisztázni, és bemutatja, hogy a világ zenei lexikonai nem ismerik ezt a fogalmat, hiszen „szórakoztató zenét” értenek alatta. A könnyű ellentéte a nehéz (vö: Nehézzenei Fesztivál - SZG), a komolyé pedig a vidám, Vedres szerint - szerintem azonban a komolytalan.

Nincs is különbség?

Ezután következik Molnár Antal tanulmánya a könnyűzenéről, aki ugyan nem szíveli azt (amit értenek alatta), ám kimutatja, hogy mennyi téves vélekedés él a köztudatban a „könnyűzenével” kapcsolatosan, különösen a „komolyzenészek” köztudatában. Ők azok, akik kifejezetten elutasítják a „könnyűzenét” mint olyat, és visszavonulnak parnasszusaikra, a „magasművészet” falai mögé. De mi határozza meg, hogy valami komolyzene, magasművészet, vagy a tömegeknek szánt szórakoztató árucikk (ahogyan azt ők gondolják)?

A szöveg. Vessünk össze egy operett-, vagy operaszöveget egy Pink Floyd-, vagy egy KEX-szöveggel (Vedres ugyan egy Eleven Hold-szöveggel teszi ezt, ám én nem szeretem az Eleven Holdat, és így a KEX-nél maradtam). Egyébként az Illés is megteszi, vagy az Isten Háta Mögött.

A zenei összetettség. Vegyük elő a Pink Floyd The Wallját, a Syrius-féle Az ördög álarcosbálját, a keményebb műfajokból a Toolt, a hm… kísérleti hardcore-t játszó Converge Jane Doe című lemezét, a magyar Korogot, vagy az ősidőkből a Beatles Sgt. Peppers-ét! (Bár e példák többsége nem azonos a Vedres által felhozottakkal, talán ezek is eléggé meggyőzőek.) A heavy metal zenészek a legképzettebb muzsikusok a „könnyűzenei” műfajban. És az egyszerűség is lehet erény (lásd például John Cage: Silence-ét).

A komolyzenészek gyakori vádja, hogy a könnyűzenészek csak a pénzért csinálják. Csakhogy a komolyzenészek is dolgoznak valahol, sokszor éppen azért kapják – egyébként valóban nem túl busás – fizetésüket, hogy az Operaház zenekarában hegedülnek (bár ez éppen egy sztereotíp példa). De Haydn sem a saját kedvtelésére írt szimfóniákat, hanem megrendelésre - hoppá!

Nézzük az eladási listákat! A jazz és a világzene (újabb fogalom, ami annyira tág, hogy már semmit sem jelent - de erről majd én írok könyvet) az eladási listák végén kullog. Éppen 2006 szeptemberében szállították le (részint az elharapódzó letöltések miatt, ami úgyszintén könyvet
érdemlő téma) az aranylemez-határokat ebben a két műfajban 1500-ra - amikor 7500 eladott példány alatt nem üzlet a lemezkiadás ma!

A könnyűzenészek többsége azért zenél, mert szeret zenélni, és ezért az underground-lét minden viszontagságát vállalja. A lemezekre visszatérve: a Nadir nevezetű magyar doom-death metál banda nemrég elhatározta, hogy nem adnak ki több lemezt a kereskedelmi forgalomba (egy lemezük ugyan megjelent már). Friss dalaikat tartalmazó lemezeiket a koncertbelépő mellé adják és számításuk szerint ez sokkal jobban megéri - hiszen így több a koncertlátogató!

Mégis mi az, hogy komolyzene?

Régen nem volt ilyen: volt egyházi és világi zene. A keringőket nem elmélyülésre komponálták, hanem táncra - horribile dictu, szórakozásra. És a népzenék hányszor ihlették meg zeneszerzőinket? Hiszen minden zene a népzenéből ered (ahogy - többek közt - Both Miklós, a Barbaro és a Napra gitárosa mondta). A szimfóniák egyes tételei a régi táncok neveit viselik, és azok ritmusképletére épülnek. A jazz nem könnyűzene és nem komolyzene, hanem jazz. A country és a blues népzenék, illetve közvetlenül a népzenéből gyökerező műzenék.

nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
Verdi Nabuccója a Nemzeti Filharmonikusok előadásában
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés