bezár
 

art&design

2012. 05. 07.
Dekonstruckió és rekonstrukció
Sarkantyu Illés: Mihály
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A befogadót a nyomok feltárásának interaktív játékára ösztönző Mihály című projekt anyaga a budapesti Francia Intézet után most a pécsi Vasváry-házban látható. A tárlatot a jelen cikket jegyző Kovács Zsófia nyitotta meg április 24-én, alább a megnyitó szövege olvasható.

Mihály: így hangzik, röviden és tömören Sarkantyu Illés projektjének címe. Hogy ez a gyakori keresztnév a művész korán elhunyt apját idézi, csak a kitartó, alapos látogató számára derülhet ki. Sarkantyu ugyanis nem ad kulcsot a kiállítás értelmezéséhez, a közönségre bízza az általa összegyűjtött nyomok rendszerezését és az összefüggések elemzését: nem csupán passzív, szemlélő szerepet szán a nézőknek, hanem interpretációs lehetőségekben, kérdésfelvetésekben gazdag leletanyagot nyújt mindazok számára, akik hajlandóak elindulni az egybegyűjtött emléktöredékek útján.
Mihály

A fiatalon elhunyt, alig ismert Mihály nyomait kereső szerteágazó kutatás kiindulópontja egy fotó, amelyre a művész az apja után hátramaradt iratok, emlékek között talált rá. A fénykép nemigen tekinthető portrénak: akció közben mutatja Mihályt, s épp a fiatal férfi arca látszódik a legkevésbé, mivel vonásait a sisak árnyéka nagyrészt elfedi. Amit kivehetünk arckifejezéséből, szinte semmit nem árul el a fotóalany személyiségéről, érzelmeiről: nem olvashatjuk ki belőle sem a meglepettség, sem az ijedtség, sem egyéb reakció nyomait. Hogy mégis e pillanatfelvétel késztette Sarkanytu Illést e magántörténelmi kutatásra, bizonyára annak tudható be, hogy a kép apja egy meghatározó életszakaszának lenyomata. Olyan különleges, ellentmondásos időszak emléke, amelyet a baráti összetartás, a bajtársiasság és a katonai kiképzés lélekölő körülményeinek kettőssége jellemzett. Ennek fényében a kiállítás két, katonaéletéből vett momentum dialógusára épül: a zuhanó alak fotójára, és a szerelmi bánat miatt magát főbe lövő katonatárs és barát történetére.
(c) Sarkantyu Illés

A kiállítás legfőbb viszonyítási pontját képező, ismeretlen fotós által készített fénykép Robert Capa A milicista halála című világhírű felvételét idézi. Bár a hátradőlő katona motívuma itt nem kötődik semmiféle tragikus eseményhez – csupán egy terepgyakorlat emlékét látjuk, egy egyszerű, drámai következmények nélküli esést –, az egyensúlyvesztett, sebezhető, az elkerülhetetlen zuhanásnak kiszolgáltatott fiatal férfi látványa mégis a veszély érzetét kelti, rosszat sejtet.
(c) Sarkantyu Illés

A művész egy kilenc felvételből álló fotósorozat formájában dolgozta fel a fényképet, külön-külön kiemelve annak bizonyos részleteit. Az általa készített parafrázisok ugyanannyira tekinthetők de-konstrukciónak, a kép alkotóelemeire való bontásának, mint re-konstrukciónak, azaz az esemény gondos, pontos újrafogalmazásának. Az immár zömében színes, ám az eredetihez rendkívül hűen kivitelezett képeken újból megjelenik a kötéllel szorosan átkötött férfitest, a laza talajon elcsúszó bakancs, a megfeszülő kar, vagy a zseb szövete alatt kidomborodó cigarettadoboz. Két részlet azonban látványosan eltér az ősfotótól: a puska és a sisak. A személytelen, szinte fenyegető tárgyak semleges háttér előtt jelennek meg, mintha Sarkantyu elválasztotta volna fotós, művészettörténész apjának alakját e két idegen motívumtól. A sisak árnyéka immár üres, fehér felületre vetül, jelezve, hogy a rekonstrukciós kísérlet elérte korlátait.
(c) Sarkantyu Illés

Az ízeire szedett, egyben újjáélesztett fotón túl Sarkantyu apja életének mintegy magánnyomozójává válva mélyreható kutatást végzett, és csaknem tudományos igényű helyszínelést tartott: összegyűjtötte a megmaradt tárgyi emlékeket, az idézőjelben vett bizonyítékokat; légi felvételeket keresett a Rezi hadgyakorlóterepről; visszatért a "tett" helyszínére, hogy felkutassa a nyomokat és megismerje a hely szellemét; felvette a tanúk vallomását; kikérte egy orvos szakvéleményét, sőt a rekonstrukció és a feltárás körülményeit is gondosan dokumentálta. A Mihály testhelyzetét leképező vektoriális ábra egyaránt emlékeztet absztrakt térstruktúrákra és a modern nyomozási módszerek által alkalmazott sémákra.
(c) Sarkantyu Illés

A dokumentumfilmet idéző videofelvétellel a kiállítás drámai fordulatot vesz. Bár a két fókuszpont között nincs szoros összefüggés, az öngyilkos Zoli felkavaró története, az érthetetlen, felfoghatatlan tett különös megvilágításba helyezi a kiállításon szereplő többi tárgyat is: a tragédia árnyéka a táborból vett életképekre, a dohányzó, pihenő katonákra is rávetül.
 

prae.hu

Egy másik videón reggeli tornájukat végző sorkatonák alig kivehető sziluettje jelenik meg: e mozgó árnyképek a kiállítás egyik legfőbb problematikáját, az észlelés és az értelmezés határainak kérdését sűrítik magukba. A tárlat egyszerre roppant pontos, és igencsak talányos felépítésére jellemző, hogy a művész által prezentált kirakós játék megfejtéséhez szükséges legfontosabb elemet a kiállítás szó szerinti és idézőjelben vett leghomályosabb komponensében rejtette el: az itt szereplő, stáblistára emlékeztető névsorban látható egyedül – elhunyt vagy még elő társai mellett – Sarkantyu Mihály teljes neve. (A videó ugyanakkor a pécsi Vasváry-Ház kiállításán nem szerepel!)

(c) Sarkantyu Illés

Bizonytalan, hogy ennyi év után mennyire lehet sikeres egy ilyen vállalkozás. Kérdéses például, hogy Sarkantyu Illés a kiindulópontként szolgáló éles, részletekben gazdag fénykép kisajátításával valóban magáévá tudta-e tenni a felvételt, és hogy közelebb tudott-e kerülni a rajta szereplő személyhez. Az információgyűjtés vegyes eredményeket hozott: bár számos kulcsfontosságú ereklye gazdagítja az összegyűjtött anyagot, a katonai táborban tett látogatás nem árult el szinte semmit az ott lezajlott eseményekről, hiszen a gyakorlóterep nincs többé, csupán rozsdás vasdarabok és kerítések jelzik egykori létezését. A régi padok betonmaradványai úgy állnak egymás mellett az elhagyatott helyszínen, mint a temetőben a sírkövek, némán őrizve a múlt emlékét.

Szó sincs itt azonban kudarcról. Sarkantyu Illés mélységesen személyes kérdéseket felvető vizsgálati témájának távolságtartó, tudományos megközelítése nyilvánvalóan nem valamiféle "igazság" keresését szolgálja: a pontos rekonstrukció folyamata magát a megemlékezést tette lehetővé, a több hónapos kutatómunka a negyvenéves múlt felelevenítésének, jelenné tételének eszközévé vált.

 

Sarkantyu Illés Mihály című kiállítása a pécsi Vasváry-házban tekinthető meg 2012. május 18-ig.

nyomtat

Szerzők

-- Kovács Zsófia --


További írások a rovatból

A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról
art&design

Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában

Más művészeti ágakról

Damian Kocur: Kitörés előtt
Ki marad, ha Shady eltűnik?
Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés