bezár
 

film

2013. 01. 23.
Áron vagyok, internetfüggő!
Robert Zemeckis: Kényszerleszállás
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Robert Zemeckis olyan régóta nem rendezett semmi említésre méltót, hogy hajlamosak vagyunk elfelejteni, milyen remek mozikat is köszönhettünk neki az új évezred beköszöntéig. A Steven Spielberg szárnyai alól előbújt direktor viszont most pont ott folytatja, ahol 12 ével ezelőtt a Számkivetettel abbahagyta: egy olyan katasztrófafilmet prezentál, amiben a repülőgép-szerencsétlenség csak megágyaz a klasszikus karakterdrámának.

Denzel Washington pedig már jó ideje csak olyan filmekhez adja a nevét, amik közvetetten ugyan, de arról szólnak, hogy milyen kikezdhetetlen keményfiú is ő (Tűzben edzett férfi, A belső ember, Kiképzés, Védhetetlen stb.), aki még a bukást is olyan eleganciával veszi, hogy egy percig sem lehet sajnálni érte (Amerikai Gengszter). És Washington mindezt még a 60 felé közelítve is hitelesen elő tudja adni. Kezdetben a Kényszerleszállás is csak alátámasztja a színész által gondosan felépített imidzset,  hisz "Whip" Whitaker kapitány élete látszólag irigylésre méltó: jól kereső, sármos utasszállító pilóta, aki két reptér között csinos légikisasszonyokkal elegáns luxusszállodákban múlatja az időt, ha pedig arra kerül a sor, hogy valakit meg kell menteni, akkor az erőszaktól sem riad vissza. A korona viszont csak akkor kerül fel a fejére, mikor egy elháríthatatlan műszaki hibán felülkerekedve sikeresen leteszi a meghibásodott repülőgépet, és ezzel megmenti a szinte már halálra ítélt utasokat. Később azonban kimutatják, hogy a nemzeti hősként ünnepelt kapitány ittasan hajtotta végre nem mindennapi bravúrját, amiért bizony börtön jár – hőstett ide vagy oda.
KényszerleszállásZemeckis engem meglepett. Valamiért azt gondoltam, hogy a Kényszerleszállás egy ártatlan emberről fog szólni, akinek valahogy alkohol került a vérébe, és a játékidő nagy részében azt próbálja majd bizonyítani, hogy valami tévedés történhetett. De nem, a derék Whip kapitány bizony kőkeményen piál. A film eleinte csak finom utalásokat tesz a problémára, majd elhiteti velünk, hogy a szerencsétlenség után a kapitány kijózanodik és végleg felhagy az ivászattal. Vele együtt elhisszük, hogy az egész nem más, mint egy egyszerű döntés. Aztán ahogy haladunk előrébb, a kapitány egyre mélyebbre süllyed a függőség mocsarában, egészen addig, amíg már-már a néző is ellene fordul, ám végül egy-egy humánus pillanatban mégis visszatáncolunk.

A film megoldja, hogy minden gyarlósága ellenére azonosulhassunk a függősége folytán szinte láthatatlanul leépülő főhőssel (például van abban valami megfoghatatlanul cool, ha az ember ittasan megy el egy olyan tárgyalásra, ahol ittassággal vádolják). Sőt, szurkolunk az antihősnek, mivel a börtön lehetősége olyan fenyegető szorítással öleli az eseményeket, hogy Whip kapitány cselekedetei számunkra is létjogosultságot nyernek, a forgatókönyv pedig tudatosan épít a bennünk szunnyadó zsigeri életösztönre.Kényszerleszállás
Filmen legtöbbször drogfüggőséggel találkozunk, talán mert az a legtraumatizálóbb, ám a függőségnek számtalan formája létezik még. A Kényszerleszállás azért tud minden hollywoodi felszínességével (értsd, mindenki szép és sikeres) együtt is csontig hatolni, mert az alkoholfüggőségen keresztül sokkal hétköznapibb és átélhetőbb közegben ábrázolja a problémát. A film végső soron nemcsak az alkoholfüggőségről, hanem mindenfajta függőségről szól, a szex-addikciótól a kényszervásárláson keresztül a szerencsejáték-függőségig bezárólag, ezáltal tesz egyenlőségjelet saját főhőse és a néző között – már amennyiben szenvedünk valamilyen függőségben. A betegség egyetemességére utalva a filmben is van egy olyan kulcsjelenet, ahol az alkohol-, a drog-, és a nikotinfüggő összefut egy lépcsőházban, és rövid beszélgetésük alatt görbe tükröt állítanak egymás és saját maguk elé.

A lényegi mondanivaló mögött már igazán csak másodlagos, de a film alapos viszonyrendszert is felrajzol a szereplői között, nemcsak a főhősről mesél, hanem szinte minden hozzá kötődő emberről, a fiától kezdve a barátain és az ügyvédén keresztül egészen a repülőtársaság elnökéig, mindenkit közvetetten érint, hogy a hős elbukik-e, avagy sem (a forgatókönyv megérdemelten kapott Oscar-jelölést). Zemeckins nem feszíti szét ugyan a hollywoodi filmkészítés kereteit (soha nem is tett ilyet), de a megoldás ezúttal egy fokkal komplexebb, minthogy egyértelműen megállapítsuk, mikor is emelkedik fel, vagy bukik alá a hős. Bár filmként nem hibátlan alkotás a Kényszerleszállás, tanmesének elsőrangú: nem szájbarágós, de végig világos és egyértelmű terápia. A film után egy hétig nem is interneteztem, de aztán felmentem 5 perce megnézni az üzeneteimet, és ott ragadtam 5 órára. Áron vagyok, internetfüggő.

Kényszerleszállás (Flight), 2012
Rendezte: Robert Zemeckis
Forgatókönyv: John Gatins
Szereplők: Denzel Washington, Kelly Reilly, John Goodman, Don Cheadle
Bemutató: 2013. január 24.
Forgalmazza az UIP-Duna Film

16

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Dani Áron --


További írások a rovatból

Park Chan-wook: Nincs más választás
A Vonatok és az Álomélet stockfotóból című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon
Az Amerika alulnézetből és a Szilánkok a 22. Verzió Filmfesztiválon

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés