bezár
 

art&design

2011. 01. 21.
A XXIX. Magyar Sajtófotó Pályázat eredményei
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kihirdették a XXIX. Magyar Sajtófotó Pályázat eredményeit január 19-én. Bár évről éve nő az elektronikus sajtó fotósainak szerepe a Sajtófotó Pályázaton, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) Nagydíját a legkiemelkedőbb teljesítményért idén először ítélték oda egy online sajtóorgánum fotósának.
A MÚOSZ Vörösmarty utcai székházában összegyültekhez először Dr. Eötvös Pál, a MÚOSZ elnöke szólt, kiemelte az immáron huszonkilencedik alkalommal megrendezésre kerülő Magyar Sajtófotó Pályázat és a hozzá kapcsolódó Magyar Sajtófotó Kiállítás szerepét: ez ma a MÚOSZ legnagyobb szakmai és közéleti rendezvénysorozata. Az elnök egyúttal megköszönte és méltatta a zsűri munkáját.
Kállai Márton (Szabad Föld): Fapados konditerem
Idén kivételesen nívós nemzetközi zsűri értékelte a beérkezett pályázati anyagokat. A zsűri elnöke Tamas Szlukovenyi World Press Photo díjas fotográfus volt, aki hat éven át dolgozott a Reuters Global Picture News Editoraként. A zsűri külföldi tagjai voltak még: Filip Horváth (a közelmúltig az AP horvátországi fotóriportere), Jan Sibik (cseh fotográfus) és Sam Stewart (amerikai médiaszakértő, fotóriporter, képszerkesztő NPPA USA). A zsűri magyar tagjai: Barakonyi Szabolcs (az Index.hu fotóriportere), ifj. Vitray Tamás (a National Geographic Magyarország vezetőszerkesztője) és Kovács Bence (szabadfoglalkozású fotóriporter, korábban a Népszabadság munkatársa) voltak.
Schild Tamás (Schild & Associates Communication): Szép cigánynak lenni
A zsűrizés szinte teljes egészében a fotoklikk.hu oldalon az on line közvetítést nyomon követők előtt nyilvánosan zajlott. Filip Horváth ezt nagyon jó metódusnak találta, elmondása szerint eddigi pályafutása alatt egyetlen nemzeti fotópályázaton sem találkozott még hasonlóval. A horvát fotográfus üzenetében azt is elárulta, hogy Hír-eseményfotó, Sport illetve Természet és tudomány kategóriákban kivételesen erős mezőnyt kellett értékelniük, míg más kategóriákban összességében gyengébbnek bizonyultak a beérkezett pályázatok. Ennek megfelelően Művészet kategóriában az egyedi pályázók között első, a sorozattal pályázók között harmadik díjat nem osztott a zsűri, ám Természet és tudomány egyedi kategóriában három második helyezést is odaítéltek. Alább csak néhány kategória díjazott alkotásaira lesz módunk kitérni.
Huszti István (Index:) Túlélők
A Nagydíj

A MÚOSZ Nagydíját Huszti István (Index.hu) Túlélők című képe kapta, melyen egy asszony öleli végre megtalált macskáját az iszapkatasztrófa sújtotta Kolontáron. Huszti István elmesélte, hogy csak a katasztrófa második napján érkezett a helyszínre, így nem magával az eseménnyel, hanem annak következményeivel találkozott. Fontos számára a kép, amit benevezett és amivel nyert, mert egy olyan embert ábrázol, aki mindenét elveszítette, nem csak a házát, de az emlékeit is, és aki három nap után végre megtalálta az egyetlen dolgot, amihez kapcsolat fűzi még: a macskáját. A kép erőssége az emberi tragédia drámai érzékeltetésében rejlik.
Kovács Tamás (MTI): Vöröslő fájdalom
A víz és az iszap birodalma

A Hír-eseményfotó és a Képriport kategóriában az iszapkatasztrófa képei és az árvízi képek bizonyultak a legerősebbeknek, de természetesen nem váltak kizárólagossá ezek a témák.

A Hír-eseményfotó (egyedi fotó) kategóriában első helyezett lett Kovács Tamás (MTI) Vöröslő fájdalom című fotója, melyen egy férfi látható vörös iszappal elöntött udvarában, hajlott háttal ül egy széken, körülötte az iszappal összehordott és összemázolt abszurd káosz. A fotó a legjobb hírfotónak járó Escher Károly Különdíjat is kiérdemelte.

Harmadik díjat nyert Máté Péter (Magyar Nemzet) Boldva, árvíz című képe, ami a tragédiát letisztult, tiszta kompozíciójú, plasztikus szépségű képbe sűríti.
Kurucz Árpád (Népszabadság): Vörösiszap
A Képriport kategória díjait két vörös iszappal foglalkozó sorozat és egy árvízi riport vitte el: Kurucz Árpád (Népszabadság) Vörösiszap és Árvíz című sorozata, illetve Stiller Ákos (hvg.hu) Vörösiszap Tragédia című riportja.

Nem ezeket a katasztrófákat ábrázolja, hanem egy döbbenetes, önfelszámoló tettet mutat meg Lakatos Péter Zoltán (MTI külsős) Pokoli zuhanás című képe, melyen a 2010-es év májusában önmagát felgyújtó férfi zuhanása látható megörökítve, a magasban a Szabadság híd egyik Turulszobrával. Ez hát a szabadság? Vagy ez az őrület?

A Hír-eseményfotó és Képriport kategóriákat balsejtelem, komorság, az emberi rációt és alkotó erőt tagadó pusztulás, a megtörtség, valamint a remény, az összefogás, a megfeszített emberi munka képei uralják. Lehetséges-e körülbástyázni és megvédeni magunkat, vagy egy pokoli gravitációs erő mindent lehúz és összetör?
Kállai Márton (Szabad Föld): Fapados konditerem
A szegénység, az emberek és egy álombéli hely

Az André Kertész Nagydíjat a Legjobb emberközpontú dokumentarista fotográfiáért Kállai Márton (Szabad Föld), Sport sorozat kategóriában nevezett, és a kategória első díját is elnyerő Fapados konditerem című sorozata kapta. A képek erejét és különlegességét az adja, hogy a szegénység témáját humorral és életteli, empatikus, emberi módon ábrázolja.

Az Emberábrázolás-portré sorozat első helyezettje egy elsőre meghökkentő portrésorozat lett, Marjai János (tanuló) Senior úszók című sorozatához a XI. Nyéki Imre Nemzetközi Szenior Úszóversenyen résztvevőinek víz alatti portréit készítette el. A kategória második helyezettje, Schild Tamás (Schild & Associates Communication) Szép cigánynak lenni című sorozata üde színfoltot jelent, mert a cigányság témáját sajnálkozás, szánalom és stigmatizálás nélkül dolgozzák fel ezek a képek. A már-már divatfotós hozzáállás egészen új kontextust teremt: büszkeség és szépség, attraktív színvilág, grafikusan letisztult mégis egzotikus környezet, nyitott és tiszta tekintetek.... A középpontban pedig a titokzatos és szépséges jelenség, az ember áll.
Sopronyi Gyula (Szabadúszó): Szocsi Island
Társadalomábrázolás-dokumentarista fotográfia sorozat kategóriában első helyezett Sopronyi Gyula (Szabadúszó) Szocsi Island című sorozatának említésével zárunk, melyben mintha egy álombéli hely kopírozódna a filmre. Mintha az ember itt végül valóban azon a homokos, szomorú, vizes síkon járna. Az ember, aki valahogyan mindig idegen marad a világban, amit maga köré épít. Az ember, aki „szétnéz merengve és okos fejével biccent, nem remél”.


A díjazottak teljes névsora a díjazott képekkel megtalálható a Magyar Sajtófotó Portálon. A Sajtófotó Pályázat 2010 díjainak átadására és a XXIX. Magyar Sajtófotó Kiállítás ünnepélyes megnyitójára a Magyar Nemzeti Múzeumban 2011. március 25-én kerül sor. A kiállítás 2011. március 25. és május 08. között lesz látogatható.
nyomtat

Szerzők

-- Forgács Nóra Kinga --


További írások a rovatból

Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
Megnyitószöveg Borbély Zita Egy komposzt mintázatai című kiállításához
art&design

Under the Skin – Huminilowicz Vanda egyéni kiállítása a Keletben

Más művészeti ágakról

Roy Jacobsen: A láthatatlanok című regényéről
Dev Patel: A Majomember
Láng Orsolya Ház, délután című könyvének bemutatójáról
irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés