art&design
2012. 02. 21.
Az üresség nyolc leckéje
A Műcsarnok új projektgalériájában, az idén kialakított Mélycsarnokban mutatják be Marina Abramović Az üresség nyolc leckéje happy enddel (8 Lessons on Emptiness with a Happy End) című videóinstallációját.
Ez a 2008-as mű, amivel elsőként a genfi Galerie Guy Bärtschi-ban találkozhatott a közönség, a kortárs médiában megjelenített erőszak témájával foglalkozik. A Laoszban forgatott ötcsatornás installáció egy hosszú fríz elrendezését követi: a középső képernyőt két függőleges és két vízszintes helyzetben levő képernyő veszi közre. A videókban a háború archetipikus jelenetei és természeti képek váltakoznak.
A háborút ábrázoló jelenetek a televízió és a videójátékok képeire utalnak, míg a természeti képeken vízesés, sziget és egy Lélekfa látható, melyek a laoszi spirituális életre vonatkoznak. A háborús jelenetekben gyerekek, illetve Marina Abramović is szerepel, ezzel is a részvét és a felelősség érzetét erősítve. A mű címe az üresség hagyományos buddhista fogalmára utal, amikor is a szellem kiüresítése teszi lehetővé, hogy egy másik tudatállapotba kerüljünk, ami jelen esetben a befogadás aktusa révén történő megtisztulás elérését jelenti.
Az 8 Lessons on Emptiness with a Happy End című videó eszmeiségében különbözik a legtöbb, általában ellentétes minőségekkel dolgozó politikai-aktivista témájú kortárs műalkotástól. E munkájában Marina Abramović részvétre szólít fel, elítéli az erőszakot és annak reprezentációját, és felajánlja a megváltás lehetőségét. A budapesti bemutató különlegessége még, hogy megtekinthető – a művész és egy genfi galéria jóvoltából – a laoszi projekthez készített eredeti rajzokból néhány darab, valamint a forgatás helyszínéül szolgáló ház makettje is. A munkák 2012. február 23. és április 22. között tekinthető meg a Műcsarnokban.
A háborút ábrázoló jelenetek a televízió és a videójátékok képeire utalnak, míg a természeti képeken vízesés, sziget és egy Lélekfa látható, melyek a laoszi spirituális életre vonatkoznak. A háborús jelenetekben gyerekek, illetve Marina Abramović is szerepel, ezzel is a részvét és a felelősség érzetét erősítve. A mű címe az üresség hagyományos buddhista fogalmára utal, amikor is a szellem kiüresítése teszi lehetővé, hogy egy másik tudatállapotba kerüljünk, ami jelen esetben a befogadás aktusa révén történő megtisztulás elérését jelenti.
Az 8 Lessons on Emptiness with a Happy End című videó eszmeiségében különbözik a legtöbb, általában ellentétes minőségekkel dolgozó politikai-aktivista témájú kortárs műalkotástól. E munkájában Marina Abramović részvétre szólít fel, elítéli az erőszakot és annak reprezentációját, és felajánlja a megváltás lehetőségét. A budapesti bemutató különlegessége még, hogy megtekinthető – a művész és egy genfi galéria jóvoltából – a laoszi projekthez készített eredeti rajzokból néhány darab, valamint a forgatás helyszínéül szolgáló ház makettje is. A munkák 2012. február 23. és április 22. között tekinthető meg a Műcsarnokban.
További írások a rovatból
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Interjú Nagy Emmával
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak – a kötetbemutatóról