bezár
 

art&design

2018. 02. 08.
Futurum Perfectum - Problémacentrikus kiállítás nyílik az FKSE-ben
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Futurum Perfectum - Problémacentrikus kiállítás nyílik az FKSE-ben A posztapokaliptikus gondolkodásban benne rejlik egy antropológiai és történeti paradoxon, miszerint olyan optikát kínál fel, melyen keresztül az ember visszanéz önmagára, mégpedig saját „bevégződése” után.

Eva Horn kultúratudós szerint ez a futurum perfectum apokaliptikus fantáziája, melynek tárgya a jövő mint katasztrófa. Az antropológiai paradoxon ott képződik meg, hogy vajon az ember képes-e kívülről reflektálni önmaga „eltűnését”, vagyis mennyiben és miként emberi még a túlélő tekintete? Illetve van-e története/történelme ennek a túlélőnek, ha a jelentésadó emberi világ legfeljebb csak romként hozzáférhető? Vagy valójában már csak természettörténet adódik számára, ahogy azt Walter Benjamin elképzelte, melybe az ember és a történeti világ geológiai üledékként integrálódik vissza.

A Futurum Perfectum című kiállítás a fenti kérdésekre próbál választ találni, miközben a posztapokaliptikus paradoxon képzőművészeti, illetve képpoétikai kontextusát vizsgálja. A tárlat középpontjában Lichter Péter Fagyott május című kísérleti horrorfilmje áll, melyet a Budapest Horror-szcénához tartozó képzőművészek és alkalmi szövetségeseik reflektálnak különböző mediális stratégiákkal. A Budapest Horrorhoz leginkább a testábrázolás szubverzív formáit társította eddig a közönség, de a Futurum Perfectum a kísértetiesség esztétikájának egy másik dimenzióját hangsúlyozza ki, hiszen Lichter alkotása azt a kérdését kutatja, hogy létezhet-e még táj az „utolsó ember” számára.

A tárlat feszültségét az esztétizáció és a materialitás közti feszültség szolgáltatja, mert a posztapokaliptikus tájaknak Lichter filmjében van egyfajta stilizált, éteri, már-már szimulákrumszerű lebegése, ugyanakkor ezt a lebegést megtörik az anyagiság hullámai. A tájkép esztétizált maradványformái tehát a természet formátlan anyagiságával szembesítődnek, noha folyamatosan tudatosítani kell, hogy ez az anyagiság se rendelkezik semmilyen tiszta evidenciával, hiszen Fridvalszki Márk, Szűcs Attila, Keresztes Zsófia, Győrffy László és Kis Róka Csaba művei a materialitás művi, konstruált és/vagy digitális karakterét hangsúlyozzák ki. A természet végidején a tájkép szimulációját az anyag és a tárgyak szimulációja egészíti ki, ugyanis nincsen már „lényege” ennek a természetnek, mert megkülönböztethetetlenül elkeveredik a technológia különböző formáival, kódjaival és struktúráival. A természet, táj és anyag tehát egy színházi előadás motívumait alkotják, ahol az állandó és kölcsönös „mímelés” válik a meghatározó esztétikai stratégiává, miközben az ember nemhogy a szereplője, de mintha a nézője se lehetne már ennek az előadásnak. (Nemes Z. Márió) 
 

Futurum perfectum

Kiállítók: Fridvalszki Márk, Győrffy László, Keresztes Zsófia, Kis Róka Csaba, Lichter Péter, Szűcs Attila
A kiállítás kurátora: Nemes Z. Márió

Helyszín: Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület - Stúdió Galéria (1077 Budapest, Rottenbiller u. 35.)
Megtekinthető: 2018. 02. 21–től  2018. 03. 23-ig, nyitvatartási időben

Megnyitó
2018. február 20. kedd, 19.00 órakor
A kiállítást megnyitja: NVDA
A megnyitó-szöveget Horváth Ádám Márton hangperformansza kíséri

nyomtat

További írások a rovatból

art&design

Távolhatás, kölcsönhatás, ellenhatás Távolhatás, kölcsönhatás, ellenhatás
Távolhatás - Action at a Distance, Capa Központ
art&design

Pár(t)ban, mégis egyedül? Pár(t)ban, mégis egyedül?
Anna - Változatok székely asszonysorsra. A Székelyudvarhelyi Haáz Rezső Múzeum időszaki kiállítása a Magyar Nemzeti Múzeumban
art&design

Művészet, terápia és hermetikus beavatás Művészet, terápia és hermetikus beavatás
Menedék a tüdőszanatóriumban: dr. Levendel László gyűjteménye
art&design

Táblákon és kártyákon a világ Táblákon és kártyákon a világ
Te jössz? Kiállítás a társasjátékokról a Kiscelli Múzeumban

Más művészeti ágakról

film

Western cowboyok nélkül Western cowboyok nélkül
Ron Howard: Solo: Egy Star Wars-történet
Wes Anderson: Kutyák szigete
Beszámoló a 20. Far East Film Festivalról (2018. április 20-28.)


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés