bezár
 

zene

2021. 04. 20.
Könyv Mihalovich Ödön zeneszerző pályafutásáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Könyv Mihalovich Ödön zeneszerző pályafutásáról Windhager Ákos művelődéstörténész az Utód, de aki ős is - Mihalovich Ödön pályaképe című könyvét 2021. április 19-én mutatták be a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet (MMA MMKI) YouTube-csatornáján. A romantika elfeledett zeneszerzőjéről szóló, hiánypótló kötet szerzőjével Kiss Eszter Veronika zenetörténész beszélgetett.

Windhager Ákos művelődéstörténész Mihalovich Ödön (1842-1929) életművét vizsgáló doktori értekezését 2010-ben zárta le, az akkori anyagot nagymonográfiává fejlesztette, így a kiadvány az életúton keresztül az egyes zeneművek elemző leírását és azok fogadtatását is tartalmazza.

Mihalovich Ödön 1842. szeptember 13-án született horvát-magyar főnemesi családban. Mosonyi Mihálytól és Liszt Ferenctől a zeneszerzés fortélyain kívül a tanítványokkal való bánásmódot is elsajátította. Amikor 1863-ban hallotta Wagner első pesti hangversenyét, eldöntötte, hogy zeneszerző lesz. Hatása alól sosem került ki, mégis Liszt Ferencet tartotta igazi mesterének. Életében jelentős fordulatot hozott, amikor 1870-ben hazatelepült Magyarországra.

Az első jelentős sikereit dalszerzőként aratta. Ezzel párhuzamosan látott neki magyar (eleinte csak magyarországi) szimfonikus zenekari irodalmat írni, amely korábban csak csírájában létezett. Mosonyit követően ő írta az első sikeres magyar szimfonikus költeményeket, (pl. A sellő, a Boszorkányéj, a Faust fantázia).

Életművének csúcspontja volt a Toldi szerelme című opera, amelyben lírai ízlését Wagner stílusával ötvözi. A zenemű politikai áthallását már a korabeli kritikusok is érzékelték. Mihalovich Ödön 1903-ban a nagy közönségsikert arató IV. szimfónia bemutatója után vonult vissza.

Mihalovich Ödön a magyar zenei intézményrendszer egyik megteremtője volt. 1881-ben nevezték ki a magyar Színitanoda igazgatójának, amelyet újraszervezett. Tanmeneteket dolgoztatott ki, bevezette az ellenőrzést és a tehetséggondozásra is gondot fordított. 1887-től az Országos Magyar Királyi Zeneakadémia igazgatója lett. Elérte, hogy a tanárok állami tisztviselői státuszt és fizetést kapjanak, valamint, hogy az intézményben minden hangszert tanítsanak. Munkásságának köszönhetően a Zeneakadémia világszínvonalú magyar oktatási intézménnyé vált.

A könyvbemutató beszélgetés ezen a linken visszanézhető.

A négyzetes kép forrása: zeneakademia.hu

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

zene

Ha beoltottak, mehetsz koncertre, Izraelben
Tel Avivban szabadtéri koncertet szerveznek a Covid-19 ellen beoltottaknak
Színház otthonról - Amadeus a National Theatre at Home online közvetítésében

Más művészeti ágakról

színház

Kísérletek társadalmi célú színházra Kísérletek társadalmi célú színházra
Farkas Atillával, a Horizont Alkotócsoport egyik alapítójával beszélgettünk
irodalom

Molnár T. Eszter: Függőkert Molnár T. Eszter: Függőkert
A Prae folyóirat Ragály-számából
irodalom

Amikor az igazságnak több arca van Amikor az igazságnak több arca van
Szvjatlana Alekszijevics: Nők a tűzvonalban, Helikon, 2020.


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés