bezár
 

art&design

2022. 07. 24.
Tadeusz Bukowski történelmi varsói fotói Budapesten
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Tadeusz Bukowski történelmi varsói fotói Budapesten Tadeusz Bukowski 1935 és 1955 között készült varsói fényképeiből nyílik kiállítás augusztus 1-jén az Andrássy úti Platán Galériában.

A Megörökítve - város, háború, szerelem című tárlat a Varsói Felkelés Múzeumának új fotógyűjteményét mutatja be, a megnyitót a Varsói Felkelés kitörésének 70. évfordulójához időzítették.

Mint írták, a kiállítás olyan sétára invitálja az érdeklődőket, amely a II. Lengyel Köztársaság hangulatából a német megszálláson és a Varsói Felkelésen keresztül a háború utáni, romjaiból feltámadó lengyel fővárosba vezet, méghozzá a régi időket idéző, háromdimenziós képeken keresztül, egy Kaiserpanoráma (Császárpanoráma) segítségével.

Tadeusz Bukowski kiállítása a Varsói Felkelés Múzeumának 1800 képkockát meghaladó új fotógyűjteményét mutatja be. A fotóriporter művészeti öröksége nemcsak a felkelés során készített képeket tartalmazza. A képek páratlan módon dokumentálják a lengyel fővárosban 1935 és 1955 között végbemenő változásokat. A szerző újra és újra visszatért ugyanazon helyekre, amelyek e húszéves időszak alatt teljesen megváltoztak, és portrékat készített a főváros lakosairól, többek között kedvenc témájáról, a gyermekekről.

Tadeusz Bukowski "Boncza" (1909-1980) a lengyel hadsereg fotóriportere, cserkész oktató, tanár és fotóművész volt. A megszállás alatt a földalatti cserkészetet szervezte. A háború után fotósként dolgozott, és társadalmilag aktív szerepet vállalt, a sztálinizmus időszakában társalapítója volt a Lengyel Fotóművészek Szövetségének. A Varsói Felkelés emlékére barátai kezdeményezésére 1979-ben tárlatot rendezett a felkelés alatt készített fényképeiből, amely vándorkiállítás formájában körbejárta Lengyelországot.

A mostani budapesti tárlaton megcsodálható Kaiserpanoráma (Császárpanoráma) technika története 1866-ig nyúlik vissza, amikor Alois Polanecky megalkotta sztereogramm-szalon berendezését, létrehozva a képek többszemélyes, közös befogadásának lehetőségét. A 3D-ben nézhető sztereoképeket August Fuhrmann nem sokkal később újfajta módon prezentálta: a látogatók egy nagy, szekrényhez hasonló faépítményt ültek körül, oldalában egy-egy nézőkével. A szekrény belsejében egy megvilágított, háromdimenziós kép tárult fel. A nyár folyamán egy ilyen különleges látványosság várja a Platán Galéria látogatóit.

A tárlat, amely a budapesti Lengyel Nagykövetség támogatásával, partnerségben a Varsói Felkelés Múzeumával, a Koncept Kultura Alapítvánnyal és a Magyar Patrióták Közösségével valósul meg, október 3-ig látható.

 

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Kiállításkritika A kétely felfüggesztéséről
Az antropomorf jelleg mint animációs karaktertipológiai megközelítés
Megnyitószöveg Borbély Zita Egy komposzt mintázatai című kiállításához
art&design

Interjú Esterházy Marcellel a MODEM-ben tartott kiállítás kapcsán

Más művészeti ágakról

irodalom

Fehér Enikő Az analóg ember című könyvének bemutatója
Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés