bezár
 

art&design

2023. 11. 16.
Jovián György festőművész művei Kolozsváron
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Jovián György Munkácsy Mihály-díjas erdélyi magyar festőművész, grafikus munkáiból nyílt kiállítás szerdán este a kolozsvári Művészeti Múzeumnak otthont adó Bánffy-palotában.

A Magyarország Kolozsvári Főkonzulátusa és a Művészeti Múzeum által szervezett tárlat a szilágysomlyói születésű művész első önálló kiállítása a múzeumban.

A Bánffy-palota földszinti termeiben berendezett tárlat megnyitóján Lucian Nastasa-Kovács múzeumigazgató köszöntötte a közönséget, és az 1982-ben Budapestre települt festőművész nagyváradi és bukaresti éveit idézte fel.

Grezsa Csaba főkonzul köszöntő beszédében úgy fogalmazott, a tárlat címe - Omnis rerum memoria - az elmúlásra, az időhöz való viszonyra emlékeztet. "Valahogy úgy tekintünk sokszor a történelemre, meg mindenféle memóriára, mint olyan dologra, ami lezárult, már nem módosítható, nem a miénk, vagy ha a miénk is, akkor már csak az emlékeinkben".

Hozzátette, a művészet, műalkotás révén ki lehet lépni ebből "az időbeli meghatározottságból". Milan Kundera Halhatatlanság című regényére is utalva kifejtette: bár az elmúlás fölött nincs hatalmunk, a művészet időtlenségébe, időtől való függetlenségébe beleszólásunk lehet.

Selmeczi György zeneszerző megnyitó beszédében rámutatott: Jovián György napjaink egyik legnagyobb festője, művészetét illik ismerni, világlátását értelmezni. Monográfusát, Zuh Deodáthot idézte, aki szerint "Jovián végletekig terjedő módon megszállottja a festészeti munkának, a festészeti eljárásoknak, az ábrázolás kihívásainak, és ugyanakkor e kihívások történetének". Műveibe egyszerre épültek be az általa megfigyelt társadalmi rétegek, és az ezekkel szembeni távolságtartás, a festészetre egyfajta szent vagy szakralitást hordozó ügyként tekint.

A méltató felidézte a művész különböző alkotói korszakait, ciklusait, és úgy vélte, Jovián alkotásaival a nézőt megállásra, gondolkodásra akarja bírni. "Művészetének célja a profán világban jelentkező szakralitás újbóli érvényre juttatása" - fogalmazott Selmeczi György.

Hozzátette, Jovián megtiszteli nézőjét azzal, hogy "feltételez részéről némi szellemi igényességet", azt, hogy kíváncsi a festő szándékaira. Ahelyett, hogy leereszkedne hozzá, "Jovián fittyet hány a szervilizmusra, ő a nézőt emeli föl a műalkotás szintjére" - hangsúlyozta Selmeczi György, hozzátéve: Jovián műveinek megértéséhez "végtelen empátiára van szükség".

A megnyitón jelenlévő Jovián György elmondta: megtiszteltetés számára, hogy a kolozsvári Bánffy-palotában állíthat ki, hiszen ez magyar és román művészi körökben is nagy elismerést jelent.

A rendezvényen a nemrég a Nemzet Művésze címmel kitüntetett Selmeczi György szólókantátája hangzott el Covacinschi Yolanda, Szabó Adorján, Jakabffy Edina és Jakabffy Kristóf előadásában.

A kiállításon a festő különböző ciklusaiból származó művek mellett egy Jovián Györgyről készült portréfilm és album is megtekinthető. A tárlat december 3-áig látogatható.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Megnyitószöveg KristofLab Still Life című kiállításához
art&design

Kiállításkritika A kétely felfüggesztéséről
Az antropomorf jelleg mint animációs karaktertipológiai megközelítés
art&design

Koleszár Stella kiállítása a Kis Présházban (1111 Budapest, Bartók Béla út 44.)

Más művészeti ágakról

Bemutatták Charles Bukowski A város legszebb nője című novelláskötetét
George Miller: Furiosa – Történet a Mad Maxből


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés