bezár
 

zene

2025. 02. 26.
Elhunyt Rados Ferenc
Tanítványa volt a ma világhírű zongoraművészeink mindegyike
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Elhunyt Rados Ferenc A Kossuth- és Bartók–Pásztory-díjas zongoraművész, generációk kamarazene-tanára, a Zeneakadémia korszakos oktatója 91 évet élt – tudatja volt munkahelye, az LFZ weboldalán.

A család tájékoztatása szerint hosszú, súlyos betegség után február 25-én hunyt el, kívánságára szűk családi körben búcsúztatják majd.

prae.hu

Amint az lfze.hu portálon Mácsai János zenetörténész a róla írt életrajzban említi, muzsikus családból származott: édesapja, Rados Dezső híres hegedűtanár volt. A Bartók Béla Szakiskolát 1952 és 1956 között Antal István, a Zeneakadémiát az 1956/57-es tanévtől kezdve 1959-ig Kadosa Pál növendékeként végezte, majd 1964-től a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola, később pedig a Zeneakadémia tanára lett. Eleinte Kadosa Pál asszisztenseként működött, de később legendás hírű főtárgy- és kamarazene-tanárrá vált.

Tanítványa volt a ma világhírű zongoraművészeink mindegyike. A szoros értelemben vett tanításon kívül gyakran foglalkozott már érett, befutott művészek meghallgatásával, kamaraegyüttesekkel, sőt zenekarral is. A néhai Kocsis Zoltán szerint ő volt a mester, ő tudott olyan dolgokat Magyarországon a zenéről, zongorázásról, amelyeket nagyon kevesen, vagy senki. Óráin, mesterkurzusain nem lehetett másról szó, mint a lényegről, az önmagunkkal való könyörtelen szembesítésről, ahol nincs relatív megítélés, mivel a mércét maguk a művek jelentik – tette hozzá.

A fiatalabb nemzedék tagja, Palojtay János zongoraművész mestereit sorolva a prae.hu művészeti portálnak adott interjújában kijelentette, „a legfontosabb végül Rados Ferenc, akihez bár én is sokat jártam, de az összes mesterem mestere is ő volt, így az egész közeg nagyjából egy iskolának tekinthető.”

Rohmann Ditta így mesélt róla a prae.hu olvasóinak: „különválasztanám, hogy ki tanított csellózni, és ki zenélni. Zeneileg leginkább Perényi Miklóst tartom mesteremnek, akihez a Zeneakadémián jártam, illetve Rados Ferencet és az ő köréhez csatlakozó művészeket, amilyen például Nagy Péter. Utóbbiak ketten zongoraművészek és nem csellisták. A vonósoknál ugyanis gyakori probléma, hogy csak a dallamot játsszák el, a harmóniákat nem, pedig azok minden zenében benne rejlenek. A zongoristáknak viszont az ujjukban vannak a harmóniák, ezért ők másképpen közelítik meg a zenét. Rados Ferenc az, aki végigköveti a pályámat: először tizenöt évesen játszottam neki, legutóbb pedig két éve. Mára nemzetközileg meghatározó guruvá vált; amikor még a Zeneakadémián oktatott, akkor Magyarországra jöttek hozzá a növendékek, aztán egyre többet járt külföldre tanítani. A tudása mindenhol elismert és megkérdőjelezhetetlen.”

Fotó: lfze.hu

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
A Nagy Emma Quintet legfrissebb lemezéről
Az ország legismertebb előadóival énekel együtt a gyermekkórus

Más művészeti ágakról

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
Az orosz barát az Örkény Színházban
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés