bezár
 

film

2017. 09. 10.
Szordínózott érzékiség
Sofia Coppola: Csábítás
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Sofia Coppola Cannes-ban díjazott filmjét nagy várakozás övezte, az Elveszett jelentés rendezőjének magabiztos formatudatosságát és feminista színezetű témaérzékenységét keresve a Thomas Cullinan-regény adaptációjában. Ám amit találunk, nem ér fel a várakozásokhoz.

A polgárháború idején egy súlyosan sebesült jenki katona, John McBurney (Colin Farrell) menedékre talál a maréknyi megmaradt növendékét maga köré gyűjtő, rendíthetetlen Miss Martha (Nicole Kidman) leányintézetében. A lassan lábadozó férfi igyekszik mindenkinek a kedvére tenni, a világtól elzárt lányiskola pedig méhkasként bolydul fel az idegen férfi jelenlététől, és megkezdődik a rivalizálás a katona kegyeinek megszerzése reményében.

prae.hu

Csábítás

A témaválasztás avégett is kimondottan izgalmasnak számít, hogy a regény amerikai polgárháborús történelmi háttere csupán afféle vészjósló atmoszféraként szolgál, a történet közege egy sokkal szűkebb és végletekig zárt tér, amelyben a szereplők női kommunája fojtott érzelmek fogságában, a felszín alatt lappangó konfliktusok közepette él, s ez az eleve terhelt egyensúly borul fel a szexuális vágy mindent elsöprő, elemi ösztöne miatt. A fojtott érzékiségtől terhes közegben kialakuló dinamikák, kiéleződő konfliktusok izgalmas terepet adhatnak a férfi és női lélekben végzett mélyfúrásokhoz és a szexuális vágyak, ösztönkésztetések, valamint a civilizált emberi kultúra között feszülő elemi ellentétek érzékeltetéséhez.

Csábítás

A feladat különösen izgalmas annak fényében, hogy a regény 1971-ben már feldolgozásra került a korszak egyik legjelentősebb amerikai rendezője, Don Siegel kezei között. Siegel, akinek a nevéhez olyan korszakos filmek köthetőek, mint A testrablók támadása, vagy a Piszkos Harry, ezt a filmjét Clint Eastwooddal közösen készítette, e két ember alkotói attitűdjéről pedig tudható, hogy lehengerlően erős és merőben férfiszempontú. A siegeli hősökre mindig a kívülállás, a társadalomba való igazi, szerves beilleszkedésre képtelenség, a rendszerellenesség jellemző, hiszen ezek a férfikarakterek csak így képesek megőrizni saját integritásukat, amely mindenek felett álló, elemi érdekük.

Csábítás

Siegel rendkívül intenzív atmoszférateremtő erővel hozza a hetvenes évek thriller-hangulatát, amelyet akkor is körül leng valamiféle misztikusnak ható, borzongató hangulat, ha a történet szigorú értelemben véve egyetlen pillanatra sem hagyja el a racionális valóság talaját a fantasztikum irányába. A hétköznapi valóság egészéről leválasztott, fullasztó levegőjű közeg Coppolának is fontos volt, úgy tűnik, kimondottan szerette volna, hogy a bőrünk alá rágja magát a gyulladáspont alatt erővel elfojtott feszültség. Az expozícióban még működik az érzékletes ábrázolás, később azonban mintha a történet felgyorsulása maga alá temetné a hangulatot. Nem beszélve arról a rendkívül fontos szempontról, hogy ez a variáns nélkülözi az érzékiség valódi nyersességét és erejét, mintha Coppola kisasszonyai túlságosan is kesztyűs kézzel bánnának a legelemibb ösztönkésztetéseikkel. Siegel adaptációja markánsabban mutatja meg a filmbéli helyzet túlfűtöttségét, amiben persze segítségére van Clint Eastwood monolitszerű jelenléte, aki egy sokkal hűvösebb, távolságtartóbb, titokzatosabb, ennélfogva viszont nagyságrendekkel csábítóbb és veszedelmesebb McBurneyt kelt életre, mint az a Colin Farrell, akinek tolmácsolásában egy ösztönös, bárdolatlan, impulzív tizedest kapunk, akiből a történet előre haladásával gyorsan elillan minden izgató misztikum.

Csábítás

Puszta férfi mivoltával persze ez a McBurney is sikeresen felkavarja a lányiskola állóvizét, sorsának balszerencsés alakulása azonban jelentősen veszít a súlyából, ahogyan ügyetlenkedve udvarolni látjuk válogatás nélkül mindenkinek, akin szoknya van, annak érdekében, hogy az irháját mentse. Nem véletlen, hogy Eastwood nem metszi a kertben a rózsabokrokat, nem próbál meg hasznosnak tűnni annak reményében, hogy a nők ne adják az ellenség kezére, visszafogott jelenlétével mégis egy röpke pillanatra valóban elhisszük, hogy a markában tartja az egész lányiskolát. A Siegel-féle verzióban Miss Martha karakterét jelentősen árnyaló, homályos incesztus-utalások Coppolánál teljesen kimaradtak, számára a nevelőnő szikár és erős karakter, akinek, ha meg is érinti a tizedes jelenléte, semmiképpen sem róható fel a civilizációt alapjaiban megrengető, az ösztönkésztetéseknek engedő ősbűn. A kasztráció szimbóluma ellenben központi helyen áll a Csábítás jelképrendszerében, jelentőségét pedig többszörösen nyomatékosítja is a film egyszerre több síkon.

Csábítás

Sofia Coppola munkájának nagy tétje az volt, hogy képes-e egy markáns női látásmódot felmutatni, a történet egy sajátos és utánozhatatlanul női olvasatával hozzáad-e valami maradandót a filmtörténeti hagyományhoz. A female gaze, vagyis a „női tekintet” egyes jelenetekben valóban tetten érhető, hosszú percekig kísérjük figyelemmel, miként mosdatja Miss Martha az eszméletlen McBurneyt, gondosan oly módon komponálva a nagyközeliket, hogy a férfi meztelen testének csupán fragmentumait lássuk a képen. Itt a tekintet, mely a tárgyiasult férfitestet konstruálja, kizárólag egyfelé irányulhat és csakis a nőé lehet.

Csábítás

A történet végére azonban egyértelművé válik, hogy nem kapunk női szempontú interpretációt, az écriture féminine ha van is, nem mutatkozik meg a filmben, legalábbis szeretnénk azt hinni, hogy a női írásmód nem merül ki a tárgyi környezet részletgazdag és szemet gyönyörködtető elemeinek precíz elhelyezésében. Be kell tehát érnünk azzal az üzenettel, hogy a nőtársi egységet nem bonthatja meg egy férfi azzal, hogy a közösség egyetlen tagját kitünteti a figyelmével és szexuális vonzalmával. Abban a pillanatban, hogy a kívülről érkező férfi tekintete kiemeli az egyik nőt, a törékeny és önmagában is konfliktusos egyensúly meginog – ez azonban tűrhetetlen, mivel a női közösség integritását, sőt egyenesen a létét veszélyezteti. Szegény ördögnek ezért kell vesznie, tudjuk jól attól a pillanattól kezdve, ahogy átlépi a lányiskola küszöbét.

Csábtás (The Beguiled)

Színes, feliratos amerikai film

Thomas Cullinan regénye alapján a forgatókönyvet írta: Sofia Coppola

Fényképezte: Philippe Le Sourd

Producerek: Roman Coppola, Sofia Coppola, Youree Henley

Rendezte: Sofia Coppola

Szereplők: Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning

A film 16 éven aluliaknak nem ajánlott!

Országos bemutató: 2017. szeptember 7.

Bemutatja a UIP-Duna Film.

Fotók: © 2017 Focus Features LLC. All Rights Reserved.

 

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Haragonics Sára: Szia Sári!
A Kuba és Alaszka és a Szanatórium című dokumentumfilmek a 22. Verzió Filmfesztiválon
film

Véget ért a 2. Budapest International Film Fesztivál
Interjú Nemes Jeles Lászlóval

Más művészeti ágakról

Az orosz barát az Örkény Színházban
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés