bezár
 

irodalom

2019. 04. 08.
Házibuli a Wesselényi utcában
Crossover a Négyszoba Galériában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Kemény Gabriella által szervezett Crossover programsorozat a Wesselényi utcai Négyszoba Galériában az első alkalom alapján olyan páratlan gesztusnak tűnik, amely ritka a kortárs művészeti életben. Ez pedig éppen annyira köszönhető a szervező személyének, mint a helyszínnek.

Kemény Gabriella költő, dalszerző és social media manager. Ez utóbbi képességét – na meg igencsak nagy számú Instagram-követőtáborát – ezúttal arra használta, hogy megszervezzen egy független összművészeti eseményt. A Crossover produkció potenciális fellépői – költők, slammerek, zenészek – e-mailes bemutatkozást küldhettek a szerzőnek, aki maga választotta ki közülük az est szereplőit. A kezdeményezés mögé beállt a Teleki borcsalád és a Fujifilm Magyarország Instax is, helyszínként pedig a – jelenleg Simon Márton programszervezésével működő – Wesselényi utcai Négyszoba Galéria.

Még mielőtt bárki azt gondolná, hogy a fentiekkel a beszámoló csak felmondja a kötelezőt, felhívnám a figyelmet arra, hogy általában milyen súlyosan hiányzik a hazai művészeti életből az önmenedzselés képessége. A Kemény Gabriella-jelenség a felépített Instagram-követőbázissal már önmagában üdítő kivételnek számít. Az pedig, hogy az 1996-os születésű (tehát még most is relatíve fiatal) Kemény felhívására nagyjából ugyancsak ebből a korosztályból jelentkeztek a potenciális fellépők, valami olyasmit jelez, hogy mintha ez a korosztály az önmenedzseléshez máshogy állna, mint az azt megelőzők. Talán a közvetlenséget kiváltó, de a Facebooknál még mindig kevésbé térhódító Instagram helyzetének, talán a szervező közvetlenségének köszönhető mindez. Az viszont mindenképpen világos, hogy az itt megjelentek nem félnek élni a lehetőséggel, amelyet Kemény egy közösségi portálon keresztül adott, és ez mindenképpen örömteli. Hiszen ledobja magáról azt az általánosan hangoztatott szociológiai sztereotípiát, hogy a fiatalok milyen sok időt töltenek az internet előtt. Az itt összegyűlt fiatalok az internet előtt töltött időnek legalább egy részét ezúttal arra használták, hogy a személyes kapcsolataikat alakítsák – élőben.

Fotó: Karvaly Bence

Ennek a felhasználási módnak a szépsége nyilvánult meg abban is, hogy az egyébként csupán este fél 9-ig látogatható Négyszoba Galériában az ott eltöltött mindössze két és fél óra alatt kellemes házibuli-hangulat alakult ki. A galéria ez alkalomból – ahogyan erre egy, az esten szintén részt vevő szakmabeli hívta fel a figyelmemet – képek nélkül tartott nyitva. Helyettük mini-diszkógömbös és csillagsoros hangulatvilágítás dominált, továbbá a meglehetősen spontán hatást keltő fellépői tér a galéria négy szobájából kettőt összekötő kétszárnyú ajtó előtt. Ezt az ajtót végig nyitva hagyták, így nyújtva lehetőséget arra, hogy a hallgatóság tagjai, ha gondolják, akár közvetlenül az aktuális fellépő mellett elhaladva átugorjanak a másik szobába fogyasztani. Az egy hivatalos szünet ellenére (amely a költők és slammerek produkcióit választotta el a zenészekétől) a térben lévő közönség nagyjából folyamatos mozgásban volt, ez viszont egyetlen fellépőt sem zavart.

HIRDETÉS

banner

Fotó: Karvaly Bence

És ha már fellépők: viszonylag ritka az olyan, több fellépős kulturális esemény, amely érzi a saját határait, és nem nyúlik a kelleténél hosszabbra, ezáltal unalomba fulladva, de a Crossover ezt a csapdát is elkerülte. A hivatalos program szerint mindkét blokkban öt-öt fellépő kapott lehetőséget. Nagy Rita, Borsos Bence, Grajzel Dániel, Bán Boglárka, és Hangay Nikolett szövegvilága közül talán csak utóbbi kettőé hasonlít valamennyire egymásra. Mindannyian erős, határozott hanggal rendelkeznek, amelyek közül a friss slam poetry-bajnok Borsos Bence teljesítménye külön kiemelendő. Még slamben is ritka az a fajta bátor interaktivitás, amit ő képviselt a félelemről szóló szövegével. A szöveges blokkot végigkísérték DAAN, vagyis Babinszky Dániel kellemes chill-beatjei, a blokk végén pedig két spontán fellépő is színpadra állt. A rövid szünetet követő zenei fellépőket –  Szente Katicát, Daniel Bakert, Eckhardt Bálintot, Szabó Tamást és Gócza Gergőt –  részemről mindössze azért kísérte valamivel kevesebb figyelem, mert ekkor már én is több időt töltöttem a fent említett kétszárnyú ajtó másik oldalán. Nem a figyelmem lankadt, csupán a házibuli-hangulat – na meg a jó borok – ragadtak magukkal. Azt, hogy ennek hatására mibe keveredtem, Bokor Krisztián kolléga – ezen a ponton sokkal személyesebb jellegű – tudósítása a kulteren jobban részletezi, úgyhogy ezt illetően meg is hagynám neki a dicsőséget. Arra azért még így is szántam időt, hogy ezúttal én magam szálljak be spontán segítségként az est házigazdája által énekelt Hiperkarma-klasszikus, a Zöldpardon végébe, amely gesztusomon szerencsére senki nem rökönyödött meg.

Úgy néz ki tehát, hogy Kemény Gabriella és a Négyszoba Galéria remekül működött együtt egymással, továbbá azokkal az emberekkel is, akik megfordultak a Crossoveren az este folyamán. Bárcsak ennyire kötetlen hangulattal tudna debütálni bármilyen művészeti programsorozat! A következő alkalom április 27-én lesz, amely csak a zenei fellépőkre helyezi majd a hangsúlyt. Ugyanakkor a regisztrációs helyek már most erősen fogynak, úgyhogy aki szeretne rajta részt venni, ne habozzon!

Crossover Budapest 1# – chillhop, slam, gitár, Budapest, Négyszoba Galéria, 2019. március 30.

Fotók: Karvaly Bence

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Stermeczky Zsolt Gábor --

1992. Budapest. Főleg Rákospalota és Újpest határmezsgyéje. Zene, színház, irodalom. Költő, író, kritikus, hobbizenész, durván alkalmi slammer. Megjelent könyve: Tévedések tárgya (2018, Scolar, verseskötet)


További írások a rovatból

irodalom

Mitől tudsz olyan édes lenni, mint a méz? Mitől tudsz olyan édes lenni, mint a méz?
Kálmán C. György: „Dehogyis terem citromfán”. Irodalomelméleti írások. Balassi Kiadó, Budapest, 2019, 240 oldal, 2600 Ft
irodalom

Miért hányhat vért a fülemüle? Miért hányhat vért a fülemüle?
Válasz Nényei Pálnak
irodalom

Kimért komplexitás a chatszobában Kimért komplexitás a chatszobában
Sally Rooney: Baráti beszélgetések, 21. Század Kiadó, 2020

Más művészeti ágakról

Interjú Rab Gyula tenor énekművésszel az énektanulmányok adta lehetőségekről, szerepeiről, hatásról és sikerről
Interjú Virágh András Gáborral díjakról, pályája alakulásáról, az aktív zenélés szerepéről a komponálásban
Claudio Monteverdi: Poppea megkoronázása
art&design

Művészek a járvány idején#2 Művészek a járvány idején#2
Interjú Koller Margittal a kialakult helyzetről, otthonmaradásról és tervezett munkákról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés